  • 1. Data: 2007-11-03 21:11:29
    Temat: NIP EU a osoba prywatna...
    Od: "Alfik" <a...@o...pl>

    Witam!

    Chcialem wziac udzial w licytacji zabytkowego auta w Berlinie, ale
    warunkiem uczestnictwa bylo posiadanie NIPu Europejskiego.
    Auto bylo sprzedawane osobie prywatnej, ale posiadajacej NIP EU.
    Czy jest mozliwosc otrzymania NIP EU jako osoba prywatna? I jeszcze
    jedno auto bylo licytowane i sprzedawane za kwote NETTO i podatek nalezalo
    zaplacic u siebie w kraju.
    Jak to zorganizowac by kupic auto w Niemczech jako osoba prywatna bez vatu,
    a w
    Polsce doplacic vat. Czy to jest wogole w Polsce mozliwe?
    Pozdr.

  • 2. Data: 2007-11-03 22:33:48
    Temat: Re: NIP EU a osoba prywatna...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Nov 2007, Alfik wrote:

    > Czy jest mozliwosc otrzymania NIP EU jako osoba prywatna?

    Bardzo Cię proszę o komentarz: a ile jest "osób nieprywatnych" w Polsce?
    Skarb Państwa, ledwo kilkaset gmin i co nieco pozostałych przedsiębiorstw
    które nie zostały sprywatyzowane w rozumieniu "przekształcenia na spółki
    prawa handlowego" - czyli PP (przedsiębiorstwa państwowe).
    Przedsiębiorca, czy to osoba fizyczna, czy osoba prawna (spzoo, SA itp)
    jak najbardziej są "osobami prywatnymi"!!!
    I istotna większość z nich np. jest VATowcami i może zarejestrować się
    do NIP-EU :)

    Jak znam życie, chcesz spytać o coś całkiem innego :)
    Tyle że nie znam pytania, podejrzewa dwa (pytania):
    - czy osoba nie prowadząca DG może stać sie podatnikiem VAT (odpowiedź:
    tak, *na przykład* wystarczy że cokolwiek wynajmuje - *cokolwiek*, to
    nie musi być zaraz lokal!, niektóre umowy osobiste mogą "podpadać
    pod VAT" itp)
    - czy trzeba być VATowcem, aby zarejestrować się do EU-NIP.
    I na to drugie pytanie może ktoś zna ścisłą odpowiedź, bo nie wiem
    a czytać mi się nie chce :)

    > I jeszcze
    > jedno auto bylo licytowane i sprzedawane za kwote NETTO i podatek nalezalo
    > zaplacic u siebie w kraju.

    :)
    Z autem jest jeszcze śmieszniej: przy sprzedaży nowego pojazdu "przez
    granicę państwową" podatek się *właśnie tak płaci*, to znaczy w kraju zakupu.
    Tu masz ustawę o VAT:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html

    ...i szukaj "nowych środków transportu".
    Rzuć okiem szczególnie na art.9:
    +++
    3. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

    1) nabywcš jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

    2) dokonujšcym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2
    pkt 2

    - jeżeli przedmiotem nabycia sš nowe œrodki transportu.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-04 00:57:38
    Od: "Alfik" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
    > - jeżeli przedmiotem nabycia sš nowe œrodki transportu.

    Ciezko by samochody zabytkowe (a wiec wiekowe) byly autami nowymi w imie
    przepisow...:)

    A tak serio to chodzilo mi o cos takiego.
    Bedac na licytacji widzialem Czechow, Hiszpana, Dunczykow ktorzy "nie byli
    firmami", a brali udzial w licytacji
    w ktorej wymogiem bylo posiadanie dowodu osobistego (ew. paszportu) i numeru
    nip-eu.
    Licytanci Ci po wylicytowaniu aut otrzymali faktury bez vatu i to na wlasne
    imie i nazwisko i swoj nip-eu (nie na firme)

    Chodzi mi o to czy jako osoba (nie prawna i nie firma) moge dostac nip-eu i
    czy jako taka osoba moge zaplacic
    podatek vat od zakupionego (uzywanego) samochodu.

    Pozdr

  • 4. Data: 2007-11-04 11:06:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-11-2007 o 01:57:38 Alfik <a...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > nip-eu i czy jako taka osoba moge zaplacic
    > podatek vat od zakupionego (uzywanego) samochodu.

    A myślisz że skąd się wziął pogrom autorów, którzy nie mieli
    zarejestrowanej
    DG a przyszło im płacić VAT :)

  • 5. Data: 2007-11-04 11:08:48
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

> [...]

    > nip-eu i czy jako taka osoba moge zaplacic
    > podatek vat od zakupionego (uzywanego) samochodu.

    Aha, tylko jedna ważna sprawa - jak się już zarejestrujesz do VATu,
    to masz minimum 3 lata na VAT spędzone - czytaj: ewidencje+deklaracje
    trzeba prowadzić/składać, wszelkie umowy o dzieło i zlecenia, które
    nie podpadają pod wyłączenie z VATu masz oVATowane i musisz wystawiać
    do nich faktury zgodnie z przepisami(które mają na pęczki wyjątków
    od wyjątków), więc jeśli nie jesteś pewien że tego chcesz, to się nie
    pakuj.

  • 6. Data: 2007-11-12 19:06:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Nov 2007, Alfik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
    >
    > Ciezko by samochody zabytkowe (a wiec wiekowe) byly autami nowymi w imie
    > przepisow...:)

    Optymista :P
    Ustawa o VAT "widzi" dwa rodzaje "używania":
    - używanie jako takie, czyli towary *kupione* jako używane
    - używanie przez podatnika. Wtedy 30-letnia rzecz, ale używana krócej
    niż pół roku u podatnika jest "nieużywana w rozumieniu VAT" :)

    Ale w kontekście dyskusji masz rację :), bo idzie o to 1. rozumienie.

    pzdr, Gotfryd