  • 1. Data: 2007-10-03 20:58:10
    Temat: [NTG] Jak szybko się ludzie starzeją w myśl prawa?
    Od: Siarra <s...@w...pl>

    Witam.
    Przepraszam, że na grupie o podatkach, ale myślę, żę spotkam tu kogoś kto
    będzie potrafił mi odpowiedzieć.

    Jest sobie pływalnia.
    Z cennikiem, w którym widnieje: "Dzieci do lat 3 - wstęp wolny"
    Byłem tam dziś z synem, który urodził się 03.11.2003r.

    Ptynie:
    Należy mu się wstęp wolny, czy musi małolat płacić?

    Znalazłem to:
    Kodeks Cywilny( Dz.U.64.16.93) Art. 112. Termin oznaczony w tygodniach,
    miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą
    odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim
    miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu
    wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia.

    ale i tak nie wiem.

    Pozdrawiam

    Mateusz

  • 2. Data: 2007-10-03 21:06:48
    Temat: Re: [NTG] Jak szybko się ludzie starzeją w myśl prawa?
    Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Siarra" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Z cennikiem, w którym widnieje: "Dzieci do lat 3 - wstęp wolny"
    > Byłem tam dziś z synem, który urodził się 03.11.2003r.

    Miał za darmo do 02 11 2006
    Joanna
    http://www.jduszczynska.republika.pl/

  • 3. Data: 2007-10-03 21:16:33
    Od: Siarra <s...@w...pl>

    > Miał za darmo do 02 11 2006

    Dzięki za błyskawiczną odpowiedź.

    Uważasz tak dlatego, że syn ma więcej niż 3 lata (nasuwa się że 4), czy
    dlatego, że za darmo mają dzieci DO 3 lat (przedział otwarty, czyli muszą
    mieć mniej niż 3 lata - czyżby 2 lata)?

  • 4. Data: 2007-10-03 21:26:34
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 3 października 2007 23:16
    (autor Siarra
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <l...@4...net>):

> [...]
    >
    > Uważasz tak dlatego, że syn ma więcej niż 3 lata (nasuwa się że 4), czy
    > dlatego, że za darmo mają dzieci DO 3 lat (przedział otwarty, czyli muszą

    No nawet jak przedział jest zamknięty to tylko 1 dzień Ci daje więcej.
    Przecież już następnego będzie miał 3 lata i 1 dzień, więc będzie miał już
    więcej niż kraniec przedziału

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl

  • 5. Data: 2007-10-03 22:01:40
    Od: Siarra <s...@w...pl>

    Dnia Wed, 03 Oct 2007 23:26:34 +0200, Tristan napisał(a):

> [...]
    >
    > No nawet jak przedział jest zamknięty to tylko 1 dzień Ci daje więcej.
    > Przecież już następnego będzie miał 3 lata i 1 dzień, więc będzie miał już

    Racja, typ przedziału jest nieważny. Tylko czy do tematu można podejśc
    matematycznie? Przecież w KC pisze: Jednakże przy obliczaniu
    wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia.
    Dla mnie to znaczy to tyle co : "Ma 3 lata, wtedy gdy ma 3 lata i jeden
    dzień oraz ma 3 lata gdy ma 3 lata i 300 dni".
    Powinni zmienić cennik na basenie i napisać - darmowo do 1080 (3x360) dni
    to by było jasne.

    Dalej nie wiem ile ma lat w myśl K.C. mój syn, urodzony 03.11.2003r.
    Żona twierdzi, że na torcie, za miesiąc zapalimy 4 świeczki...

  • 6. Data: 2007-10-03 22:40:16
    Od: "lwh" <l...@v...pl>

    > Dalej nie wiem ile ma lat w myśl K.C. mój syn, urodzony 03.11.2003r.
    > Żona twierdzi, że na torcie, za miesiąc zapalimy 4 świeczki...

    A ile chciałeś mu zapalić 3 ?
    3 miał w ubiegłym roku
    On za miesiąc KOŃCZY 4 rok życia i zaczyna PIĄTY

    Bez świeczek listopad roku 2003
    1 świeczka listopad roku 2004
    2 -2005
    3-2006
    4-2007

  • 7. Data: 2007-10-03 22:56:29
    Od: Siarra <s...@w...pl>

    Dnia Thu, 4 Oct 2007 00:40:16 +0200, lwh napisał(a):

> [...]
    >
    > A ile chciałeś mu zapalić 3 ?
    > 3 miał w ubiegłym roku
    > On za miesiąc KOŃCZY 4 rok życia i zaczyna PIĄTY

    Ojej, przecież z tymi świeczkiami to był żart.
    Kończy/zaczyna.. takich sformułowań chyba nie stosuje sie w K.C.
    Choć wydaje mi się, że ważne jest właśnie ile ktoś skończył lat. Teraz mały
    ma skończone 3 lata ( idzie mu 4 rok), więc myślę, że jak coś jest za darmo
    DLA 3 latków to go to obejmuje. Ale pozostaje pytanie, czy sformuowanie
    "Dzieci do lat 3 - wstęp wolny" obejmuje tych co mają skończone 3 lata?
    A może tych co im idzie 3 rok?

  • 8. Data: 2007-10-04 07:21:52
    Od: "lwh" <l...@v...pl>

> [...]
    > DLA 3 latków to go to obejmuje. Ale pozostaje pytanie, czy sformuowanie
    > "Dzieci do lat 3 - wstęp wolny" obejmuje tych co mają skończone 3 lata?

    To zapewne zależy od dobrej woli decydenta.
    Jak lubi dzieci i rodzice sprawiają sympatyczne wrażenie, to takiego prawie
    4 latka uzna za 3 latka.
    Ja jednak uważam, że do 3 lat, to do skończonych 3 lat, a nie rozpoczętego 4
    roku istnienia.
    Jak na jakiś towar masz 3 lata gwarancji, to oczekujesz, że przez 364dni po
    terminie będzie jeszcze za darmo?

  • 9. Data: 2007-10-04 10:21:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Oct 2007, Siarra wrote:

    > Ojej, przecież z tymi świeczkiami to był żart.
    > Kończy/zaczyna.. takich sformułowań chyba nie stosuje sie w K.C.

    Y... a zajrzałaś tam aby kiedyś? :O

    _117.html
    +++
    Art. 111
    § 1. Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia.
    ---

> [...]
    > ma skończone 3 lata ( idzie mu 4 rok), więc myślę, że jak coś jest za darmo

    Termin oznaczony w tygodniach, miesišcach lub latach kończy się z upływem
    dnia, który nazwš lub datš odpowiada poczštkowemu dniowi terminu, a gdyby
    takiego dnia w ostatnim miesišcu nie było - w ostatnim dniu tego miesišca.
    Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z poczštkiem
    ostatniego dnia.
    ---

    > Ale pozostaje pytanie, czy sformuowanie
    > "Dzieci do lat 3 - wstęp wolny" obejmuje tych co mają skończone 3 lata?
    > A może tych co im idzie 3 rok?

    IMHO odpowiedź "lwh" jest ścisła, a Twoja powołuje się na pewne... hm...
    "zaokrąglenie".
    Otóż domagasz się traktowania lat jako *całych* lat, czyli trzeci rok
    zaliczać chcesz w całości.
    Takie zasady stosuje tylko wtedy, kiedy zostało tak określone!
    Przykładowo - przy wypowiadaniu umowy o pracę jest taki przepis:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html
    +++
    § 21. Okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujšcy tydzień lub miesišc
    albo ich wielokrotnoœć kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu
    miesišca.
    ---

    Ale takie przypadki stanowią *wyjątek* od zasad ogólnych, więc muszą
    mieć źródło w odrębnej regulacji.
    Jakby w regulaminie do cennika był opis "wiek określa się w pełnych
    zakończonych latach", to owszem, można by się powoływać.

    Wg KC - tak jak Ci napisali!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-10-05 13:22:04
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 4 października 2007 09:21
    (autor lwh
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <fe24aj$cri$1@news.onet.pl>):

    > To zapewne zależy od dobrej woli decydenta.
    > Jak lubi dzieci i rodzice sprawiają sympatyczne wrażenie, to takiego
    > prawie 4 latka uzna za 3 latka.

    Mi kiedyś pani na basenie zaproponowała ,,bilet ulgowy dla córki''. A byłem
    z żoną :-P Fakt, ja wyglądam dość staro, a ona znów dość młodo :D

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl