  • 1. Data: 2008-01-31 11:44:50
    Temat: Nadpłata VAT, a zamknięcie działalności z zaległościami wobec US
    Od: "syn Bogarta" <syn[do wyciecia]bogarta@wp.pl>

    Witam,

    mam takią zagwozdkę:

    Zamykam jednoosobową działalność gosp. Mam kompa w leasing, którego cesją
    umowy przenoszę na inną firmę. Na chwilę obecną posiadam ponad 1000 zł
    nadwyżki VAT. Jednocześnie mam ok. 800 zł zaległości wobec US z tytułu
    podatku od towarów i usług (blokada tej kwoty na koncie).

    Jak to jest? Ta nadwyżka VAT jest zwaracana po jakimś rozliczeniu
    rocznym/protokole zamknięcia działalności? Jeśli tak, to czy mogę wystosować
    pismo do US, aby wzięli sobie tą niedopłatę z tej nadwyżki VAT ? Mogę
    napisać im jakieś oficjalne pismo w tej sprawie, ale nie wiem czy taki
    manewr jest prawnie możliwy.

    Proszę o poradę, za którą z góry dziękuję!

    syn B.

  • 2. Data: 2008-02-09 22:40:00
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2008 12:44:50 +0100, syn Bogarta napisał(a):

    > Witam,
    >
    > mam takią zagwozdkę:
    >
    > Zamykam jednoosobową działalność gosp. Mam kompa w leasing, którego cesją
    > umowy przenoszę na inną firmę.

    Ja wiem, proszę o wyrozumiałość, bo o to nie pytałeś, ale mi się włączył
    sygnał ostrzegawczy... ;)
    CESJA UMOWY LEASINGU - czytałam kilka interpretacji, ba! nawet wyroków
    sądowych w tym temacie, radzę więc temat wybadać, a może ktoś na grupie ma
    inne wieści w tej sprawie.
    Mianowicie:
    wg tych informacji w przypadku cesji umowy leasingu następuje bardzo
    ciekawa sytuacja dla fiskusa, bo żaden z podmiotów nie spełnia warunków
    umowy leasingu operacyjnego (zakładam, że o taki chodzi), bo okres trwania
    umowy ani u tego, który "pozbywa" się przedmiotu leasingu, ani u tego, na
    którego przenosi się tę umowę, nie trwa przez wymagany ustawą okres trwania
    takiej umowy.
    Ja wiem, że to nie tak być powinno, ale USy się czepiają. Dlatego wyjściem
    z sytuacji byłoby u tego, który przejmuje ewentualnie wydłużyć umowę
    leasingu, ale co z tym, który z tego rezygnuje? wyrzucić z kosztów całość?
    i wstępną i raty dotychczasowe? hm..
    Jeśli coś, w tak zwanym "międzyczasie" mnie ominęło i jest coś pozytywnego
    w tym zakresie, to przepraszam za zamieszanie :)

    Wracając do pytania...

> [...]
    > pismo do US, aby wzięli sobie tą niedopłatę z tej nadwyżki VAT ? Mogę
    > napisać im jakieś oficjalne pismo w tej sprawie, ale nie wiem czy taki

    Kłopoty ze zwrotem nadwyżki VAT w przypadku likwidacji firmy to napotkałam
    przy np. SC, czy sp. jawnych, bo US twierdził, że nie ma komu zwracać
    nadwyżki skoro podmiot nie istnieje, ale to Ciebie nie dotyczy (spółki
    zresztą też potrafią to już wyegzekwować).
    W moim rodzinnym US w takich przypadkach zwykle zarządzają kontrolę
    prawidłowości przed zwrotem, ale to u mnie :)
    Natomiast IMO nic nie stoi na przeszkodzie, żeby napisać pismo w załączeniu
    do deklaracji o tym, żeby nadwyżkę przekazać na poczet należności
    wynikających z innych zobowiązań. Sądzę zresztą, że gdybyś chciał zwrot,
    posiadając długi przy jakimkolwiek zobowiązaniu wobec US i tak by Ci to
    skasowali.
    Ja bym napisała to pismo :)

    > Proszę o poradę, za którą z góry dziękuję!

    a proszę :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna