  • 1. Data: 2009-02-15 18:07:44
    Temat: Najmniej czasochłonne rozliczanie KPiR i VAT
    Od: geko <g...@a...pl>

    Witam. Mam pytanie do znawców tematu. Zakładam właśnie Działalność
    Gospodarczą z KPiR i VAT, będzie to działalność uboczna , bo mam też
    etat (czyli będę płacił tylko składkę zdrowotną do ZUS).
    Będę miał kilka faktur kosztów i może co 1 fakturę sprzedaży na miesiąc
    (jak dobrze pójdzie).
    Jakie mam możliwości wyboru składania deklaracji w US dotyczących PIT i
    VAT, aby było to najmniej czasochłonne?
    Czy można VAT i PIT składać np raz rocznie , czy trzeba zeznania VAT co
    miesiąc składać? To samo dotyczy przelewów składek do US. Trzeba robić
    to co miesiąc czy można jakoś rzadziej?

  • 2. Data: 2009-02-15 18:28:25
    Temat: Re: Najmniej czasochłonne rozliczanie KPiR i VAT
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-02-2009 o 19:07:44 geko <g...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy można VAT i PIT składać np raz rocznie , czy trzeba zeznania VAT co
    > miesiąc składać? To samo dotyczy przelewów składek do US. Trzeba robić

    Możesz wybrać PIT i VAT kwartalnie. Na PIT co kwartał wpłacasz
    zaliczkę i nic nie składasz - tylko raz na rok PIT-36.
    Do VAT co kwartał składasz VAT-7K.
    Do tego bodajże od marca zotanie ujednolicona składka zdrowotna ZUS
    i przez cały rok będzie taka sama - więc możesz złożyć 1 raz DRA
    i potem już nie składać, a tylko co miesiąc przelewać swoje zdrowotne.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-02-16 09:55:51
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 15 Feb 2009 19:28:25 +0100, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    >Do tego bodajże od marca zotanie ujednolicona składka zdrowotna ZUS
    >i przez cały rok będzie taka sama - więc możesz złożyć 1 raz DRA
    >i potem już nie składać, a tylko co miesiąc przelewać swoje zdrowotne.
    Wydawalo mi sie ze zlozenie jednej deklaracji w sytuacji gdy placimy
    standard minimalny obowiazuje juz od kilku lat i nie ma zwiazku z tym
    czy skladki sie zmieniaja czy nie? Rowniez gdy placimy tylko
    zdrowotne?

    WAM
    --
    wielkanoc nad morzem www.nadmorze.pl/wielkanoc
    wczasy nad morzem www.nadmorze.pl

  • 4. Data: 2009-02-16 10:05:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    WAM wrote:

> [...]
    > standard minimalny obowiazuje juz od kilku lat i nie ma zwiazku z tym
    > czy skladki sie zmieniaja czy nie? Rowniez gdy placimy tylko

    Standard dotyczy deklaracji, w której nic się nie zmienia
    odnośnie podstaw ubezpieczeń. W przypadku zdrowotnej w ostatnich latach
    była na poczatku roku zmiana % składki. Teraz się nie zmienił ten %, więc
    nie trzeba skadać.
    Dodatkowo chciałbym jak co roku przypomnieć,
    że zwolnienie dotyczy tylko obowiązku składania deklaracji.
    Odpowiednią dokumentację związaną z ubezpieczeniami należy i tak zaprowadzić
    i mieć.

  • 5. Data: 2009-02-16 10:30:09
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-02-2009 o 10:55:51 WAM <n...@n...nopl.pl> napisał(a):

> [...]
    > standard minimalny obowiazuje juz od kilku lat i nie ma zwiazku z tym
    > czy skladki sie zmieniaja czy nie? Rowniez gdy placimy tylko

    Racja, ja cały czas jestem w trybie składania co najmniej raz na kwartał
    (doradca podatkowy mi powiedział że ludzie mają niezłe przeboje gdy
    wogóle nie składają DRA - ZUS błędnie przyporzoądkowuje wpłaty do
    automatycznie generowanych deklaracji i potem trzeba to prostować).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-02-16 14:09:10
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 16 Feb 2009 11:05:48 +0100, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    >Standard dotyczy deklaracji, w której nic się nie zmienia
    >odnośnie podstaw ubezpieczeń. W przypadku zdrowotnej w ostatnich latach
    >była na poczatku roku zmiana % składki.

    Czy ja cos zle czytam w ustawie? Zmiana % skladki chyba tez nie zmusza
    do ponownego zlozenia deklaracji (art. 47 ust 2a pkt 2. ustawy o SUS)?
    Liczy sie fakt deklarowania minimalnej kwoty.

    art. 47
    2a. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, opłacające składki
    wyłącznie za siebie lub osoby z nimi współpracujące, są zwolnione z
    obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej lub imiennych raportów
    miesięcznych za kolejny miesiąc, jeżeli w ostatnio złożonej deklaracji
    rozliczeniowej lub imiennym raporcie miesięcznym zadeklarowały do
    podstawy wymiaru składek:
    1) na ubezpieczenia społeczne - kwotę w wysokości
    najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą
    działalność, obowiązującej je i osoby z nimi współpracujące;
    2) na ubezpieczenie zdrowotne - kwotę w wysokości
    najniższej podstawy wymiaru określonej w art. 81 ust. 2 ustawy z dnia
    27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
    środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.8)),
    obowiązującej je i osoby z nimi współpracujące, i nie nastąpiła żadna
    zmiana w stosunku do miesiąca poprzedniego, z zastrzeżeniem ust. 2c.
    2b. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, opłacające wyłącznie
    składki na ubezpieczenie zdrowotne za siebie lub osoby z nimi
    współpracujące, są zwolnione z obowiązku składania deklaracji
    rozliczeniowej lub imiennych raportów miesięcznych za kolejny miesiąc,
    jeżeli w ostatnio złożonej deklaracji rozliczeniowej lub imiennym
    raporcie miesięcznym zadeklarowały do podstawy wymiaru składek kwotę w
    wysokości najniższej podstawy wymiaru określonej w art. 81 ust. 2
    ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
    finansowanych ze środków publicznych, obowiązującej je i osoby z nimi
    współpracujące, i nie nastąpiła żadna zmiana w stosunku do miesiąca
    poprzedniego, z zastrzeżeniem ust. 2c.
    2c. Osoby, o których mowa w ust. 2a i 2b, są zwolnione z obowiązku
    składania deklaracji rozliczeniowej lub imiennych raportów
    miesięcznych za kolejny miesiąc także wówczas, gdy zmiana w stosunku
    do miesiąca poprzedniego jest spowodowana wyłącznie zmianą minimalnego
    wynagrodzenia lub przeciętnego wynagrodzenia.

    WAM

  • 7. Data: 2009-02-16 16:06:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    WAM wrote:

    > Czy ja cos zle czytam w ustawie? Zmiana % skladki chyba tez nie zmusza
    > do ponownego zlozenia deklaracji (art. 47 ust 2a pkt 2. ustawy o SUS)?
    > Liczy sie fakt deklarowania minimalnej kwoty.

    No ja tam nie widzę możliwości nieskładania, gdy zmienia się procent
    wg którego ustalamy wysokosć składki zdrowotnej.
    A zmieniał się przecież - podstawa była minimalna, ale wysokość składki
    ustalano inaczej-
    a tam jest wyraźnie:"nie nastąpiła ŻADNA zmiana w stosunku do miesiąca
    poprzedniego" - zmiana % podstawy nie jest zmianą opisaną w ust 2c.

  • 8. Data: 2009-02-16 16:10:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    cef pisze:

> [...]
    > a tam jest wyraźnie:"nie nastąpiła ŻADNA zmiana w stosunku do miesiąca
    > poprzedniego" - zmiana % podstawy nie jest zmianą opisaną w ust 2c.

    Kiedyś była dyskusja na ten temat, z której płynął taki wniosek:
    literalnie czytając ustawę deklarację trzeba składać, ale system
    komputerowy ZUSu radzi sobie i bez deklaracji i według pań z ZUSu nie
    jest ona potrzebna.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-02-16 18:53:56
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 16 Feb 2009 17:06:02 +0100, "cef" <c...@i...pl> wrote:

> [...]
    >a tam jest wyraźnie:"nie nastąpiła ŻADNA zmiana w stosunku do miesiąca
    >poprzedniego" - zmiana % podstawy nie jest zmianą opisaną w ust 2c.
    faktycznie, zle interpretowalem. A co za tym idzie - nie skladalem :)

    WAM