  • 1. Data: 2003-09-16 09:53:16
    Temat: Neostrada w domu - raz jeszcze
    Od: "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl>

    Swoją DG prowadzę tam gdzie mieszkam (zadeklarowałem w Gminie
    powierzchnię i płacę podatek od nieruchomości). Do pracy potrzebny jest
    mi dostęp do internetu. No, ale telefon jest zarejestrowany na żonę,
    która z moją DG nie ma nic wspólnego.

    Chcę pogodzić te dwie rzeczy: telefon na użytek prywatny i neostrada na
    użytek służbowy. Tepsa ma taki zajefajny system billingowy, że nie może
    wystawić mi faktury osobno. Przepisywanie telefonu na firmę odpada -
    większość wykonywanych rozmów to rozmowy prywatne, rozmowy służbowe
    wykonuję z komórki.

    Czy mogę wpisywać w KUP koszty neostrady, które figurują na fakturze
    przychodzącej do małżonki? O VAT mogę zapomnieć jak sądzę, ale czy US
    może przyczepić się do wpisywania po stronie kosztów części neostradowej
    brutto?

    pozdrawiam
    Tomek F. (Fido__)

  • 2. Data: 2003-09-16 10:09:34
    Temat: Re: Neostrada w domu - raz jeszcze
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > wystawić mi faktury osobno. Przepisywanie telefonu na firmę odpada -
    > większość wykonywanych rozmów to rozmowy prywatne, rozmowy służbowe

    § 14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych
    kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i
    podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne),
    określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i
    wartość, a w innych wypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość
    kosztu (wydatku).
    2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wyłącznie:
    6) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon,
    wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność
    gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący
    całość opłat na te cele,

    O Vat mozesz zapomniec.

    Adam

  • 3. Data: 2003-09-16 10:37:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > 2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wyłącznie:
    > 6) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną,
    telefon,

    Ja się tak jeszcze zapytam:
    czy neostrada jest telefonem, energią czy gazem?

    Wg mnie nie masz możliwości wrzucenia tego abonamentu
    neostrady do kosztów. Załóż drugą linię
    z minimalnym abonamentem do celów prywatnych,
    a numer z neo przepisz na firmę.

  • 4. Data: 2003-09-16 10:45:29
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Ja się tak jeszcze zapytam:
    > czy neostrada jest telefonem, energią czy gazem?

    Neostrada jest wydatkiem zwiazanym z oplatami za telefon. Usunalem zbedne
    slowa :-) Ja tak ksiegowalem w swojej firmie i nic sie nie czepiali.

    Adam

  • 5. Data: 2003-09-16 10:45:41
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik cef napisał:

> [...]
    >
    > Wg mnie nie masz możliwości wrzucenia tego abonamentu
    > neostrady do kosztów. Załóż drugą linię
    > z minimalnym abonamentem do celów prywatnych,

    Albo przepisz linię na firmę i albo wyłaczaj z kosztów i odliczeń VAT
    wszystko poza neo albo co miesiąc wystawiaj sobie refakturę -
    przekazanie na własne potrzeby podatnika.

    Ja i wiekszośc znanych mi osób stosuje metode pierwszą, nikt sie nigdy
    nie czepiał. Podatnik ma prawo odliczyc VAt a nie obowiązek - jeżeli z
    czegos rezygnuję to moja sprawa. To samo dotyczy KUP (poza towarem i
    materiałem, bo te trzeba ujmowac w KPiR żeby US sie nie czepiał że
    sprzedaję kupowane na lewo).
    Generalnie US rzadko interesuje się dobrowolnymi wyłaczeniami z KUP.
    Nie ujął w koszty? Więcej odda państwu.
    IMHO dośc logiczne, skoro zadaniem US jest pilnowac żeby pdoatnik nie
    oddał za mało, jak odda za dużo jego strata.
    Pamietam taki wyrok NSA który uniewaznił decyzję US w której tenże
    wyrzucił podatnikowi cośtam z kosztów ale "wrzucił" cos innego i ogółme
    wyszło na korzyśc podatnika.
    Stwierdzono że "US nie jest od dbania o interes podatnika a o interes
    skarbu państwa".

    Jeżeli chcesz być formalistą, proponuję metodę drugą. Tu juz nie ma
    chyba żadnych kontrowersji.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-09-16 11:20:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Neostrada jest wydatkiem zwiazanym z oplatami za telefon.

    To jest abonament na fakturze.
    Jeśli na to spojrzeć z tej samej strony
    co na abonament związany z rozmowami,
    to jest problem, bo nie da się ustalić
    precyzyjnie czasu używania do celów służbowych.

    >Ja tak ksiegowalem w swojej firmie i nic sie nie czepiali.

    A to mnie akurat najmniej
    przekonuje.

  • 7. Data: 2003-09-16 11:21:36
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > To jest abonament na fakturze.
    > Jeśli na to spojrzeć z tej samej strony
    > co na abonament związany z rozmowami,
    > to jest problem, bo nie da się ustalić
    > precyzyjnie czasu używania do celów służbowych.

    Tak masz racje pod jednym warunkiem, ze uzywa sie wylacznie do celow
    firmowych. Czy US da wiare? Moze jest ktos kto odliczal Neo i US my
    zakwestionowal. To tak samo jak z wprowadzeniem samochodu do ewidencji ST.
    Sa tacy co to robia i sa tacy co jezdza na ewidencji przebiegu (mowie o
    samochodach osobowych)

    > A to mnie akurat najmniej
    > przekonuje.

    Niestety procz tego zapisu i wlasnego doswiadczenia nie jestem w stanie
    przytoczyc innych argumentow. Wg mnie neo jest wydatkiem (jako czynnosc
    zwiazana z wydawaniem pieniedzy, czyli faktyczna zaplata) zwiazana z oplata
    za telefon.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2003-09-16 11:32:48
    Od: "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl>

    Maddy wrote:

    > Albo przepisz linię na firmę i albo wyłaczaj z kosztów i odliczeń VAT
    > wszystko poza neo albo co miesiąc wystawiaj sobie refakturę -
    > przekazanie na własne potrzeby podatnika.

    Dzięki Magdo,

    Miało być bez pierwszego "Albo", tak? Bo w przeciwnym wypadku już się
    pomieszałem... Zrozumiałem, że tak czy siak warto przepisać linię "na
    firmę" i

    1. mniej formalnie - wpisać tylko część w koszty (neo)
    2. bardziej formalnie - wpisywać całość, generując jednocześnie fakturę
    dla mojej żony, za to, że dzwoni do psiapsiółek...

    --
    Tomek F. (Fido__)

  • 9. Data: 2003-09-16 12:44:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Tak masz racje pod jednym warunkiem, ze uzywa sie wylacznie do celow
    > firmowych. Czy US da wiare? Moze jest ktos kto odliczal Neo i US my
    > zakwestionowal.

    Kiedyś gdzieś widziałem, że US kwestionował
    takie rozliczenie dla SDI.
    Myślę, że tu może być podobnie.

    To tak samo jak z wprowadzeniem samochodu do ewidencji ST.
    > Sa tacy co to robia i sa tacy co jezdza na ewidencji przebiegu
    (mowie o
    > samochodach osobowych)

    Nie jest zupełnie tak samo, bo
    jest ewidencja :-) albo ŚT

> [...]
    czynnosc
    > zwiazana z wydawaniem pieniedzy, czyli faktyczna zaplata) zwiazana z

    Zgodzę się, że jest wydatkiem.
    Problem jest z dowodem księgowym.
    Jedni lubią problemy, inni nie.

  • 10. Data: 2003-09-16 13:48:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2003, Tomek F. (Fido__) wrote:

> [...]
    >+ Dzięki Magdo,
    >+
    >+ Miało być bez pierwszego "Albo", tak? Bo w przeciwnym wypadku już się

    Nie. Jak dostajesz f-rę "na siebie" to możesz wzbudzać dywagacje
    jak to jest z "refakturowaniem przez niepodatnika VAT".
    IMHO argumenty że "tak wolno" *jakieś* są (w końcu akcyzę też się
    refakturuje :>, a to że nie wykazywana... przepis nie nakazuje
    to nie ma ;)), ale szanse że ktoś zacznie czepianie się w tym
    miejscu są spore.
    Natomiast VATu *nie musisz* odliczać: więc Maddy proponuje
    żebyś z rachunku: 100zł+22zł VAT 22 zł "odpuścił", pozostałe
    100 zł "podzielił" i od tego wystawił DW.

    >+ Zrozumiałem, że tak czy siak warto przepisać linię "na
    >+ firmę"

    ...i słusznie. W dyskusjach przewijał się wątek że przy
    "dzielonym używaniu" US może się przyczepić wszelakich
    abonamentów - bo przecież "do celów osobistych" potrzebujesz
    *całego* abonamentu, no to nie jest to KUP.
    Prościej zafundować nową linię :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, osobna linia z SDI)