  • 1. Data: 2008-09-15 23:35:14
    Temat: Nieodpłatne przyjęcie iumowa użyczenia środka trwałego- stawka amortyzacji
    Od: Marek <m...@g...pl>

    Bardzo prosze o podpowiedź, bo nie chciałby się wplątać w tarapaty...
    Ma 2 sytuacje:
    1. Środek trały nieodpłatnie przyjęty, używany, wcześniej amortyzowany:
    a) Czy do przyjęcia do włsnej ewidenci musże mieć rok produkcji ST ?
    b) czy przyjęta przez przekazującego stawkę amortyzacyjną mogę zmienić, czy
    muszę stosowac stawkę wcześniej zastosowaną ? Środek przyjmuje według
    wartości początkowej i wartości umorzenia dotychczasowego.

    2) Pytania jak powyżej, ale dotyczy ST przyjętego na podstawie umowy
    użyczenia.

    Będe wdziećzny za sugestie
    Marek

  • 2. Data: 2008-09-16 06:32:15
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 1. Środek trały nieodpłatnie przyjęty, używany, wcześniej amortyzowany:
    > a) Czy do przyjęcia do włsnej ewidenci musże mieć rok produkcji ST ?

    Nie, jesli chcesz stosowac stawkę amortyzacji przewidzianą dla używanych ST
    musisz udowodniz ze był uzywany

> [...]
    > muszę stosowac stawkę wcześniej zastosowaną ? Środek przyjmuje według
    > wartości początkowej i wartości umorzenia dotychczasowego.

    ST przyjmujesz wg wartosci rynkowej lub okreslonej w umowie darwoizny jesli
    jest nizsza.
    Pamiętaj ze wartosc tego ST moze byc przychodem

    > 2) Pytania jak powyżej, ale dotyczy ST przyjętego na podstawie umowy
    > użyczenia.

    Wtedy to juz nie jest ST

  • 3. Data: 2008-09-16 06:59:04
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    Użytkownik "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jesli jest nizsza.
    > Pamiętaj ze wartosc tego ST moze byc przychodem

    Jeśli jest przychodem to amortyzacja nie jest kosztem

  • 4. Data: 2008-09-16 07:04:20
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    > Jeśli jest przychodem to amortyzacja nie jest kosztem
    Sprostowanie: Jeśli NIE jest przychodem to amortyzacja nie jest kosztem

  • 5. Data: 2008-09-16 16:29:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2008, Andrew wrote:

    > Sprostowanie: Jeśli NIE jest przychodem to amortyzacja nie jest kosztem

    Nieprawda.
    Zależy od podmiotu.
    Jeśli przyjmujący jest osobą fizyczną, to przyjęcie - nieodpłatne
    i bez zobowiązań zwrotnych - przyjęcie wartości która
    jest rzeczą lub prawem majątkowym jednoznacznie jest wykluczone
    z przychodów.
    Podstawa prawna:
    - art.888 Kodeksu Cywilnego (plus dwa następne)
    - art.1.1 ustawy o podatku od spadków i darowizn
    ORAZ (tadaaaam!)
    - art.2.1.3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Do tego dochodzi jasny zapis art.22g.1.3

    Poproszę o wskazanie, co miałoby przemawiać przeciw :)

    Osobiście zaskoczyło mnie, kiedy pierwszy raz natknąłem się na
    oficjalną wykładnię US do pytania co się dzieje, jeśli ST
    (chyba o samochód chodziło) zamortyzowany w DG ojca zostaje
    podarowany synowy, który wprowadza go do własnej EST.

    To się nazywa "podwójna amortyzacja" i JEST możliwe :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-09-16 18:11:07
    Od: Marek <m...@g...pl>

    > Jeśli przyjmujący jest osobą fizyczną, to przyjęcie - nieodpłatne

    Tu akurat spółka z o.o. Problem sprowadza się do tego, że i tak musze to
    przyjąć wertoścą początkową i umorzeniem dotychczasowym (=nie netto, nie
    wycena). I tylk problem czy moge zmienić stawkę amortyzacji i do czego może
    mi być potrzebna data wyprodukoani/powstania ST. W przypadku przecen
    zarządzanych przez GUS pewnie do tej przeceny, ale poza tym?

  • 7. Data: 2008-09-16 19:23:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2008, Marek wrote:

    > Tu akurat spółka z o.o. Problem sprowadza się do tego, że i tak musze to
    > przyjąć wertoścą początkową i umorzeniem dotychczasowym (=nie netto, nie
    > wycena).

    Mi się wydaje, że za bardzo "cykasz" informacjami.
    Podajesz ich tak mało i wskazujących na tak szczególny przypadek,
    że IMO prędzej ktoś z piszących wprowadzi Cię w błąd niż dojdzie
    co za zdarzenie ma miejsce.
    Opis "stan na moment czytania tego posta" wcale nie wskazuje
    na nieodpłatne nabycie (art.16g.1.3) lecz prędzej np. na aport
    (art.16g.1.4), ale z kolei to stoi w sprzeczności do 1. postu
    i tytułu wątku.
    Na osobach prawnych znam się jak kot na kwaśnym mleku, ale IMVHO
    jak po ludzku nie napiszesz o co chodzi to nikt sam na to nie
    wpadnie, zadanie "co poeta miał na myśli" jest ZAWSZE trudne :|

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-09-16 20:46:06
    Od: Marek <m...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Sep 2008 21:23:24 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Mi się wydaje, że za bardzo "cykasz" informacjami.
    :)
    Osoba prawna,
    przypadek a:) nieodplatne przyjęcie (PT)
    przypadek b:) umowa użyczenia

    w obu problem niezmienności/możliwości zastoswania innej stawk
    amortyzacyjnej niż u przeoazującego. Że metody naliczeń zmienić nie można,
    to wiem.

  • 9. Data: 2008-09-17 01:19:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > :)

    :)

> [...]
    >
    > w obu problem niezmienności/możliwości zastoswania innej stawk
    > amortyzacyjnej niż u przeoazującego. Że metody naliczeń zmienić nie można,

    A przepis możesz podać?
    Zastrzegam, że na PK nie znam się wcale więc *rachunkowy* aspekt
    amortyzacji stanowi jak dla mnie abstrakcję.
    Wiem dość, żeby mieć świadomość, iż często stosowane utożsamianie
    (stosowanie tych samych zasad i stawek) amortyzacji rachunkowej
    i podatkowej należy do częstych błedów - bo rzadko jest tak
    że POWINNY być identyczne :), tyle mi starcza.

    Pozostając na gruncie podatkowym:
    ochodowym-od-osob-prawnych-1_2_128.html
    ...art. 16i wskazuje WYŁACZNIE na wszelkie przekształcenia, aporty i tym
    podobne "wkłady" jako podstawę do ograniczenia o ktorym piszesz.
    Nieodpłatne przyjęcie to zwyczajne "nabycie" (które być może stanowi przy
    okazji przychód). Użyczenie nie kwalifikuje się IMO do amortyzacji
    nijak.
    Skąd bierzesz obowiązek "zachowania metody"?
    Przecież jakbym Ci podarował jakiś ST, to najpierw musiałbym mieć
    obowiązek ujawnienia faktu, że dany ST był ujęty w ewidencji
    a potem jeszcze dodatkowo "metody".
    A nie mam. Podarowałbym i nie powiedział.
    Więc skąd byś wziął tę wiedzę?
    :D

    pzdr, Gotfryd