  • 1. Data: 2008-02-27 09:32:52
    Temat: Nietypowa darowizna - jak do US?
    Od: s...@p...onet.pl

    Sprawa wygląda tak (już nastapiło)

    Syn kupuje mieszkanie na wolnym rynku, za które płaci ojciec. Czyli darowizna w
    pierwszej linii, zwolniona z podatku pod warunkiem zgłoszenia do US. Tylko jak
    to "rozpisać"?

    Najprościej było by zrobić darowiznę gotówki przed zakupem - teraz już za
    poźno, bo US wymaga udokumentowania przekazania środków przelewem bankowym albo
    przekazem pocztowym. Akt notarialny miedzy synem a sprzedającą mieszkanie osobą
    trzecią też już został zawarty.

    Co zrobić?

    Pozdr.
    Krzys Cz.

  • 2. Data: 2008-02-27 11:16:28
    Temat: Re: Nietypowa darowizna - jak do US?
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > darowizna w
    > pierwszej linii, zwolniona z podatku pod warunkiem zgłoszenia do US. Tylko

    Darowizna środków pieniężnych.

> [...]
    > albo
    > przekazem pocztowym. Akt notarialny miedzy synem a sprzedającą mieszkanie

    W umowie darowizny wpisać jako sposób przekazania przelew na taki a taki
    tytuł i konto.

  • 3. Data: 2008-02-27 11:17:42
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > albo
    > przekazem pocztowym. Akt notarialny miedzy synem a sprzedającą mieszkanie

    Zresztą tak naprawdę trzeba tylko formularz do US skarbowego złożyć, jako że
    reszta została już dokonana, a ustna umowa darowizny tak właśnie zapewne
    wyglądała.

  • 4. Data: 2008-02-27 17:58:50
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM_gmail.com>

    Cavallino pisze:
    > Zresztą tak naprawdę trzeba tylko formularz do US skarbowego złożyć,
    > jako że reszta została już dokonana, a ustna umowa darowizny tak właśnie
    > zapewne wyglądała.

    Musisz pokazac dowod przelewu w urzedzie skarbowym w momencie skladania
    deklaracji. Darowizny nie moga isc z reki do reki.

  • 5. Data: 2008-02-27 19:13:06
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wojcicki" <drak99@NO_SPAM_gmail.com> napisał w wiadomości

    > Musisz pokazac dowod przelewu w urzedzie skarbowym w momencie skladania
    > deklaracji.

    Z tym nie powinno być problemu - przecież przelew był.

  • 6. Data: 2008-02-27 20:58:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Cavallino wrote:

    > Z tym nie powinno być problemu - przecież przelew był.

    Z postu to nie wynika.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-02-27 21:16:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, s...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > przekazem pocztowym. Akt notarialny miedzy synem a sprzedającą mieszkanie osobą

    Zastanowić się ;)
    Nie napisałeś najważniejszej rzeczy: czy i jak zapłacono osobie
    sprzedającej mieszkanie oraz czy i jak zostało to zapisane
    w akcie notarialnym.
    Stan jest taki, że mieszkanie nabywa się *w momencie podpisania aktu*.
    Natomiast darowizna może mieć miejsce *w momencie podpisania aktu*
    *jeśli* jest dokonywana notarialnie *lub* (uwaga!) w momencie wykonania,
    czyli "dania pieniędzy".
    Nie widzę przeszkód, żeby darowizna *pieniędzy* miała miejsce PO zakupie.

    W przedstawionej sytuacji jest możliwy i IMO zgodny z prawem taki
    scenariusz:
    - ojciec zobowiązuje się wobec syna, że "da mu na mieszkanie".
    Takie zobowiązanie, nie poparte aktem notarialnym, NIE JEST
    WAŻNĄ UMOWĄ DAROWIZNY, więc podatkowi nie podlega!
    - syn zawiera umowa notarialną, w ktorej kupuje mieszkanie.
    Pytanie skąd wziął naiwniaka który "na gębę" zgodził się mieszkanie
    sprzedać, akceptując zapewnienie syna "że on mu zapłaci" nie mam
    pojęcia :>
    Ale jakby mnie kto chciał zmusić, żebym przekonał Wysoki Sąd że
    to jednak jest możliwe, to powiedziałbym że był weksel :>
    (tyle, że wiem co to byłby za weksel :> bo o wekslach trzeba
    choć trochę wiedzieć).
    - ojciec PO ZAKUPIE MIESZKANIA daruje synowi "kasę".
    Może to zrobić na jego konto, i IMO byłoby to lepsze rozwiązanie,
    acz przeciw tezie Cavallino (że przelew będzie na konto wierzyciela
    syna) nie mogę nic wskazać - poza ew. oporem urzędnika
    - jeśli "poszło do syna" to syn płaci za mieszkanie (co jest bardzo
    mało prawdopodobne i IMO kwalifikuje się pod poddanie w wątpliwość
    przez "doświadczenie życiowe" sądu, nie wierzącego, całkiem słusznie
    zresztą, że ktoś "na gębę" wydaje mieszkanie) albo płaci za weksel,
    co jak dla mnie byłoby wiarygodne :>

    ....MOMENT!!!
    Przecież to mogło wyglądać jeszcze inaczej, lepiej i wiarygodniej :)
    Syn wystawia weksel "zwykły", wskazując ojca jako płatnika, a ojciec
    się podpisuje (pod wekslem).
    Oczywiście dwa tysiące sześcet postów o wekslu:
    http://groups.google.pl/groups?num=100&scoring=r&as_
    oq=weksel+weksla+wekslowe+wekslem&as_ugroup=*.prawo
    ...jeśli ktoś nie wie o czym piszę ;)

    Mi się zdaje, że przyjąłeś tezę, iż syn musiał mieć zapłatę na
    mieszkanie przed jego zakupem *w postaci pieniędzy*.
    Moim zdaniem - figa prawda :)

    Ale żeby nie było: zastanawiam się, czy:
    - US nie uzna że darowizną był podpis na wekslu
    - *ewentualnie* na co uważać, aby weksel nie został uznany za
    "gwarancyjny"

    Oczywiście, jeśli to tak nie wyglądało, i kupujący mieszkanie
    dostał pieniądze, to masz rację. Ktoś tu wtopił.
    Chyba, że jest jeszcze jakieś rozwiązanie...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-02-27 21:41:22
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0802272158280.1724@a64wrk...

    > Z postu to nie wynika.

    A sorry, niepotrzebnie założyłem że za mieszkanie to się przelewem płaci, a
    nie nosi taką kasę w walizce, mój błąd.

    Niemniej coś z tego aktu chyba wynika, albo że ojciec zapłaci (ł) przelewem,
    albo że gotówką.
    Inaczej nie byłoby problemu.

  • 9. Data: 2008-02-27 22:02:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Pytanie skąd wziął naiwniaka który "na gębę" zgodził się mieszkanie
    > sprzedać, akceptując zapewnienie syna "że on mu zapłaci" nie mam

    obawiam się, że o zapłacie może być wspomniane w akcie notarialnym.

  • 10. Data: 2008-02-27 22:23:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, witek wrote:

    > obawiam się, że o zapłacie może być wspomniane w akcie notarialnym.

    To prawda, wysoce prawdopodobne.

    pzdr, Gotfryd