  • 1. Data: 2021-11-23 16:18:50
    Temat: O jakie to uproszczenie chodzi
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W artykule:

    https://www.money.pl/podatki/prezydent-ledwo-podpisa
    l-polski-lad-poslowie-juz-planuja-nowelizacje-skladk
    a-zdrowotna-wymaga-pilnych-napraw-6706025393920640a.
    html

    jest akapit:
    -------------------
    Kolejny przykład to uproszczenie dla przedsiębiorców w wyliczaniu
    składki zdrowotnej. Jak czytamy w gazecie, ten kto się na nie skusi,
    może tego srodze żałować. "Uproszczenie ma bowiem polegać na opłacaniu
    składki od przychodów, a nie od dochodu, czyli bez uwzględnienia
    kosztów, które z reguły są znaczącą pozycją w firmowym budżecie" -
    ostrzega "DGP".
    -------------------
    O jakie to uproszczenie chodzi?
    Po przeczytaniu zacząłem podejrzewać, że może składka jest 9% od dochodu
    lub uproszczona 4,9% od przychodu.
    Do tej pory myślałem, że dla liniowców 4,9 od dochodu, ale nabrałem
    wątpliwości.

    Chciałem sobie zrobić jakieś wykresy i opierając się o dane z sieci błądzę.
    Znalazłem wiele stron zawierających wzory na wyliczenie ulgi dla klasy
    średniej, ale żadnej informacji od czego tę ulgę odjąć.
    Myślałem, że od podatku, ale coś za duża mi ta ulga wychodzi. To trzeba
    odjąć od podstawy przed przepuszczeniem jej przez skalę podatkową?

    Czy tylko mi te wzory się jakoś nie spinają?
    W miejscu zmiany wzoru kwoty są różne, na końcach przedziałów nie są 0.
    A wydawało by się, co za problem tak dobrać liczby aby pasowało.

    Dawniej mi się na załamaniach linie w skalach zgadzały i w arkuszu
    stosowałem funkcje typu MIN() lub MAKS() i przejście z jednej linii w
    drugą było tam gdzie trzeba, a teraz to chyba jedynie dokładnie według
    wzoru i obłożone jakimiś IF().
    P.G.