  • 1. Data: 2008-02-24 20:25:29
    Temat: "ODPRAWA" a ZUS?
    Od: "Scobowski" <scobiki_tego_nema@_itego_icpnet.pl>

    Witam. Z koncem 2006-go roku pracodawca pożegnał się ze mną twierdząc, że
    wbrew temu co mówiono wcześniej - nie będę więcej potrzebny.
    Mając silne argumenty -jeszcze w okresie wypowiedzenia - pozwałem
    pracodawcę, który to przed sądem pracy zaproponował ugodę (wypłata
    wynagrodzenia, które otrzymałbym do konca ustalonego okresu zatrudnienia).

    Na moje konto trafila "mniej więcej" odpowiednia kwota (nie chciało mi się
    dzwonić i ustalać dokładnie z kadrową, slabo mi się robiło na jej widok),
    wtedy ważne było dla mnie że starczyło na pojazd.
    Dostałem teraz PIT-a 11, z którego wynika, że moją "odprawę" (taki też był
    tytuł przelewu) ozusowano - czyli odprowadzono od niej wszystkie składki,
    jakbym był przez kolejne miesiące normalnie zatrudniony!!

    Pytanie: czy tego typu płatność (stosunek pracy ustał po 2-tygodniowym
    okresie wypowiedzenia) podlegają ozusowaniu..?
    Czy może powinienem żądać sprostowania pit-u (i wypłaty nienależnie
    potrąconej kwoty? )
    Wiem, że grupa nie-calkiem-od-tego, ale kogo, jak nie WAS mam spytac? ;-)

    pozdr
    :-)

  • 2. Data: 2008-02-24 21:17:21
    Temat: Re: "ODPRAWA" a ZUS?
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Scobowski napisał(a):
> [...]
    > potrąconej kwoty? )
    > Wiem, że grupa nie-calkiem-od-tego, ale kogo, jak nie WAS mam spytac? ;-)

    Kiedy ja zawierałem z pracodawcą ugodę sądową, to nie pobrano ani
    dochodowego, ani żadnych ubezpieczeń społecznych.

    Teraz poszukajmy trochę w przepisach:
    Wynagrodzenie wypłacone na podstawie tej ugody nie jest wynagrodzeniem
    za czas pracy. Jest to tylko odszkodowanie, które pracodawca zobowiązał
    się wypłacić w związku z niepoprawnym rozwiązaniem umowy.

    Czy podlega to podatkowi dochodowemu? IMHO nie.
    Art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej
    do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    [i tutaj wymienione, ale żadne nie pasuje do omawianej sytuacji].

    A co z ZUS?
    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych:
    art. 18
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a stanowi
    przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i
    2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12.

    Szukamy więc co to jest przychód:

    przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób
    fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy
    nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania
    pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tym­czasowego
    aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świad­czenia
    integracyjnego i stypen­dium wypła­canych bezrobotnym oraz stypendium
    sporto­wego, a także z tytułu prowadzenia pozarol­niczej działalności
    oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu
    współ­pracy przy tej działalności lub współpracy przy wyko­nywaniu umowy,

    Już teraz nie będę wnikał dokładnie w te ustawy, ale z czasów, gdy się w
    to zagłębiałem, wynikło mi, że odszkodowanie takie jest wolne równiez od
    ZUSu. I tak było rzeczywiście w praktyce.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-02-25 09:16:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Feb 2008, Scobowski wrote:

    > Mając silne argumenty -jeszcze w okresie wypowiedzenia - pozwałem
    > pracodawcę, który to przed sądem pracy zaproponował ugodę (wypłata
    > wynagrodzenia, które otrzymałbym do konca ustalonego okresu zatrudnienia).
    ^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    > Dostałem teraz PIT-a 11, z którego wynika, że moją
    > "odprawę" (taki też był
    ^^^^^^^^^
> [...]
    > Pytanie: czy tego typu płatność (stosunek pracy ustał po 2-tygodniowym
    > okresie wypowiedzenia) podlegają ozusowaniu..?

    IMHO opis *nie* jest jasny.
    Ale pogdybam :)

    Pracodawca mógł przed sądem *zarówno* uznać, że iż wypowiedzenie było
    jako nieprawidłowe nieskuteczne i wypłacić wynagrodzenie za okres
    umowy z jednoczesnym zwolnieniem pracownika ze świadczenia pracy
    (o ile wiem, taką konstrukcję się stosuje i nikt jej nie podważa,
    szczególnie w przypadku pracowników, którzy mają dostęp do informacji
    ktore firma uważa za poufne lub jakichś "krytycznych" czynności
    w firmie), jak i zgodzić się na wypłatę odszkodowania.
    IMO - te dwa przypadki powinny się różnić w sprawie parapodatku ZUS :),
    a z Twojego opisu wynika jednoznacznie, że mowa o przypadku pierwszym
    (czyli pracodawca wypłacił wynagrodzenie lub odprawę, czyli jest
    to dochód ze stosunku pracy, czyli ZUS się należy).
    IMHO - należy najpierw na grupie .prawo zapodać dokładną treść
    pism "przyklepanych" przed sądem, z pytaniem, czy "przyklepany"
    tekst świadczy o zawarciu ugody dotyczącej stosunku pracy czy
    odszkodowania należnego *po* zakończeniu tegoż (stosunku).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-02-25 09:29:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Feb 2008, Liwiusz wrote:

> [...]
    > Wynagrodzenie wypłacone na podstawie tej ugody nie jest wynagrodzeniem za
    > czas pracy. Jest to tylko odszkodowanie,

    Zauważ, że pytający ani razu tak nie określił zawartej ugody.
    Pytanie: czy jest możliwe zawarcie ugody dotyczącej należnej zapłaty
    za pracę?
    Albo inaczej: "a dlaczego nie"?
    :)

> [...]
    > wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    > [i tutaj wymienione, ale żadne nie pasuje do omawianej sytuacji].
    [ZUS]
    > Szukamy więc co to jest przychód:
    >
    > przychód przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób
    > fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy,

    No i do ustalenia mamy, czy strony przed sądem uznały że to "przychód
    w ramach stosunku" (czyli pracodawca zgodził się, że pracownik miał
    zawartą umowę, lecz zwolnił pracownika ze świadczenia z pracy i wypłaci
    mu zaległe należne wynagrodzenie) czy odszkodowanie.

    Może ktoś powiedzieć, że teza iż "pracownik pracował mimo że nie
    pracował" wygląda niepoważnie, ale IMO wszystko jest lege artis:
    zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy jest stosowane (jest, prawda?)
    a to, że jak pracownik dostanie pensję z opóźnieniem pół roku (bo
    coś tam, niezgodnie z przepisami) to nie przestanie ona być pensją
    (i ZUS się należy) też wszyscy akceptują, prawda?
    IMHO - zależy co podpisali przed sądem!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-25 09:38:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > IMHO - zależy co podpisali przed sądem!

    Oczywiście - jednakże jeśli to była ugoda, to *prawdopodobnie*
    chodziło po prostu o odszkodowanie - pracodawca coś zapłaci, aby szybko
    zakończyć sprawę, bez wnikania w szczegóły. A czy tak było, to już niech
    wątkotwórca sobie odpowie.

  • 6. Data: 2008-02-25 11:38:15
    Od: "Scobowski" <scobiki_tego_nema@_itego_icpnet.pl>

    Przepraszam, niedopowiedzenie spowodowane przez niedopatrzenie. W treści
    ugody jest "Odszkodowanie".

  • 7. Data: 2008-02-25 11:42:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Scobowski pisze:
    > Przepraszam, niedopowiedzenie spowodowane przez niedopatrzenie. W treści
    > ugody jest "Odszkodowanie".

    Na moje oko powinieneś otrzymać dokładnie tyle, ile jest w wyroku.
    Tak więc jeśli różnica jest tego warta, można wezwać byłego pracodawcę
    do uiszczenia różnicy, a jeśli to nie przyniesie skutku, wziąć klauzulę
    wykonalności na ugodzie i wyegzekwować poprzez komornika (oczywiście nie
    całość, tylko to, czego brakuje).

  • 8. Data: 2008-02-25 11:59:11
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > uiszczenia różnicy, a jeśli to nie przyniesie skutku, wziąć klauzulę
    > wykonalności na ugodzie i wyegzekwować poprzez komornika (oczywiście nie

    Może sprawa wygląda lepiej i otrzymał tyle ile na wyroku, a ZUS dostał
    opłacony dodatkowo.
    A zamiast się cieszyć to się burzy. ;-)

  • 9. Data: 2008-02-25 15:37:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2008, Scobowski wrote:

    > Przepraszam, niedopowiedzenie spowodowane przez niedopatrzenie. W treści
    > ugody jest "Odszkodowanie".

    No to moich argumentów nie było.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-25 22:18:55
    Od: "Scobowski" <scobiki_tego_nema@_itego_icpnet.pl>

    Dzieki panowie - jak zawsze konkretnie i zwięźle - chociaz pytanie -jak
    widac - wymagalo doprecyzowania.
    Jadę jutro "uprzejmie poprosić" o sprostowanie pit-a i płatności :-)

    pzdr
    Scob