  • 1. Data: 2014-04-05 10:43:41
    Temat: Odliczsenie 50% VAT a środek trwaly
    Od: "PiotrB." <p...@g...com>

    Witam,
    Z tego co widzę klaruje się opinia, że wybranie opcji odliczenia 50% VAT w przypadku
    samochodu będącego środkiem trwałym jest ryzykowne.

    Od mojego księgowego dostałem taką odpowiedź:
    "co do zasady samochody które stanowią środek trwały w firmie używane powinny być
    wyłącznie dla celów działalności, o czym świadczą wydawane dotychczas interpretacje
    organów podatkowych. Natomiast w kwestii VAT i odliczenia 50% z wyjaśnień MF wynika,
    że chodzi również o potencjalną możliwość wykorzystania auta do celów innych niż
    działalność, nie można więc zakładać od razu, że wykorzystuje je Pan w celach innych
    niż działalność.

    Oczywiście stanowisko organów skarbowych w takich przypadkach dopiero naświetlą
    wydawane interpretacje indywidualne w konkretnych sprawach.

    System technicznie nie wymaga zmian w amortyzacji ale w swoim zakresie oczywiście
    może Pan podjąć decyzję dotyczącą zmian w Ewidencji środków trwałych firmy. Jeżeli
    określi Pan, że pojazd jest faktycznie wykorzystywany w celach prywatnych, to
    należałoby zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych i tym samym koszty
    rozliczać kilometrówką dla KPIR."

    Jak uważacie?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2014-04-05 11:04:23
    Temat: Re: Odliczsenie 50% VAT a środek trwaly
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-04-05 10:43, PiotrB. pisze:
> [...]
    należałoby zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych i tym samym koszty

    Jeśli masz tylko jedno auto - to nawet musisz.
    MF już rozszerza krąg 50%-ów wydając interpretację:
    http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/140229
    5/Broszura-+samochody-+2014.pdf
    "Nie można natomiast obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie
    do celów działalności gospodarczej przykładowo w następujących przypadkach:
    - podatnik prowadzi działalność w miejscu zamieszkania, posiadając jeden
    pojazd - w tych okolicznościach nie jest możliwe obiektywne
    zagwarantowanie wykluczenia użytku prywatnego tego pojazdu, przykładowo
    w czasie wolnym od prowadzonej działalności gospodarczej (np. weekend
    czy wyjazd urlopowy)."

    --
    Pete

  • 3. Data: 2014-04-05 11:14:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Apr 2014, Pete wrote:

> [...]
    > prowadzonej działalności gospodarczej (np. weekend czy wyjazd urlopowy)."

    Czyli coś na wzór telefonu.
    Masz jeden to przy kontroli chcą bilingu.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-04-05 18:15:09
    Od: Pete <n...@n...com>

    5/Broszura-+samochody-+2014.pdf

    > Czyli coś na wzór telefonu.
    > Masz jeden to przy kontroli chcą bilingu.
    ???
    To chyba urban legend jest.
    Miałem kontrolę nikt nie chciał żadnego bilingu.

    --
    Pete

  • 5. Data: 2014-04-05 19:08:11
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-05 18:15, Pete pisze:

    > ???
    > To chyba urban legend jest.
    > Miałem kontrolę nikt nie chciał żadnego bilingu.

    Nie jest to do końca urban legend, ale zależy pewnie od urzędu.
    Ja musiałem kiedyś pokazywać bilingi do udowodnienia,
    że wykorzystuję telefon tylko w związku ze sprzedażą opodatkowaną -
    Ale to było w latach 1997-2000 (miałem jeden numer stacjonarny)

    Sądzę, że obecnie w dobie tanich i dostępnych usług
    telekomunikacyjnych już się nikomu nie chce tego sprawdzać,
    bo każdy może się wykpić jakimś starterem.
    Pamiętam jak kiedyś toczyły się tu dyskusje jak udowodnić potrzebę
    posiadania np dwóch komórek w firmie, więc realia trochę się zmieniły.
    Ale nie jest to do końca urzędowi obojętne, bo przy ostatniej kontroli i
    czynnościach sprawdzających musiałem pisac oświadczenie, że tego numeru
    nie używam do celów innych niż związane z działalnoscią.

  • 6. Data: 2014-04-05 19:14:48
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-04-05 19:08, cef pisze:

> [...]
    > że wykorzystuję telefon tylko w związku ze sprzedażą opodatkowaną -
    > Ale to było w latach 1997-2000 (miałem jeden numer stacjonarny)

    Ciekawe, jak US chciałby zweryfikować np mobilny internet. Jak tu
    zweryfikować, czy przypadkiem nie czytałem prywatnych maili korzystając
    z tego internetu :)

    --
    Pete

  • 7. Data: 2014-04-05 19:15:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello cef,

    Saturday, April 5, 2014, 7:08:11 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > że wykorzystuję telefon tylko w związku ze sprzedażą opodatkowaną -
    > Ale to było w latach 1997-2000 (miałem jeden numer stacjonarny)

    Billingi są danymi chronionymi. Urząd nie ma prawa ich żądać ot tak
    sobie, bo chce.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2014-04-05 22:27:04
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Billingi są danymi chronionymi. Urząd nie ma prawa ich żądać ot tak
    > sobie, bo chce.
    > Best regards,
    > RoMan

    US: "Prosimy o bilingi."
    Podatnik: "Nie mam."
    I co?
    US napisze do operatora?
    g.

  • 9. Data: 2014-04-05 22:28:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Billingi są danymi chronionymi. Urząd nie ma prawa ich żądać ot tak
    > sobie, bo chce.
    >
    > [...]

    Nikt nie mówi, że ot tak sobie.
    Nie pamiętam już czy to była kontrola podatkowa czy czynności
    sprawdzające, ale jak zależało mi na szybkim zwrocie to się udostępniało.
    Przez pewien okres rozliczałem też wydatki z prywatnego telefonu w
    koszty wg
    bilingów - nie pamiętam już jak stało w ustawie, ale był to normalny sposób
    rozliczania takich wydatków.
    Może wtedy nie było takiego hopla na punkcie wrażliwych danych.
    Poza tym jakie to dane chronione? Tam były same numery - sam musiałem
    uzupełnić
    kto się kryje pod danym numerem i to była najgorsza robota, bo
    załatwiałem wtedy mnóstwo spraw i nie pamiętałem gdzie i po co dzwoniłem.

  • 10. Data: 2014-04-05 22:38:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-05 22:27, Grzegorz pisze:

    > US: "Prosimy o bilingi."
    > Podatnik: "Nie mam."
    > I co?
    > US napisze do operatora?
    > g.

    Jak nie udowodnisz, że Twoje rozmowy mają związek z przychodami,
    to Ci wywalą te faktury z kosztów i po sprawie. Operatorem nikt sobie
    głowy nie będzie zawracał, no chyba, że skubniesz jakieś konkretne
    pieniądze.