  • 1. Data: 2006-09-12 22:56:22
    Temat: Odmowa skasowania opłaty skarbowej na wekslu, czyli wykrakałem.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam!
    Uwaga - crosspost (.prawo, prawo.podatki) bo IMO kwalifikuje się po równo
    jako problem podatkowy i niepodatkowy, FUT do .podatki

    W poście:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/34bf1f8a41e4aa05
    ze trzy lata temu pisałem:
    poczcie zareaguje na proœbę przybicie urzędowej pieczęci na
    œwistku papieru w kratkę :) (dla niezorientowanych: opłatę
    skarbowš - to sš grosze, ale należš się Skarbowi - należy
    "skasować urzędowš pieczęciš z godłem" i poczta ma do tego
    uprawnienie, nie każdy wie że z wekslem nie trzeba "lecieć
    do US" :)) <<

    No i efekt jest oczywisty (?): "panienka z okienka" poleciała po
    szefową, zaczęła się narada nad problemem :> w efekcie pieczęci
    i daty nie uzyskałem.
    A weksel był mi potrzebny w miarę szybko :( więc w zachwyt nie wpadłem
    bo US dawno był już zamknięty (i 8 km dalej).
    Oczywiście opłata <5 zł, że więcej trzeba "do kasy" to wiem :)

    Przepis z rozporządzenia o opłacie skarbowej (o uprawnieniu do
    kasowania znaków opłaty na wekslu) wraz z całą częscią zażalenia
    na odmowę wykonania czynności urzędowej już mam wysmażony - żeby
    jasność była cała dyskusja odbyła się w uprzejmej atmosferze,
    a szefowa wyraziła zrozumienie dla faktu że będę usiłował przymusić
    szanowny Urząd Pocztowy do przywalania pieczęci na wekslach
    wszelakich w przyszłości :]

    To że "weksle pocztowe" pieczętują mi wyjaśnili - tyle że
    nie sprawdziłem czy chodzi po prostu o urzędowe blankiety
    wekslowe (już zawierające opłatę skarbową zresztą, ale zawsze
    można dopłacić). Późno się zrobiło :> i nie chciałem przymuszać
    załogi do nadminut :] z brakiem widoków na efekt.

    Idzie mi o co innego: czy ktoś kojarzy jaki przepis, który jawnie
    *nakazuje* np. urzędowi skarbowemu podstemplowanie znaków opłaty
    na wekslu? Albo pocztowemu? Albo bankowi?

    No bo dla mnie logika jest oczywista: przepis *upoważnia* określone
    (i tylko określone!) instytucje, w tym urzędy pocztowe, urzędy
    państwowe i banki do "kasowania", jednocześnie *nakazując* wystawcy
    dokonania skasowania.

    Wieć wystawca MUSI od "upoważnionego" uzyskać stempel. I datę.

    Ale tak sobie bezpodstawnie :> podejrzewam, że jak pismo zawędruje
    za wysoko to ktoś odwóci kota ogonem i powie "niech Pan idzie
    do kogo innego, bo przepis nas upoważnia ale nie nakazuje że
    to my akurat musimy" :>

    Więc Urząd Pracy odmówi, Inspektorat PIP odmówi (PIP chyba
    jest "rządowy"?), jeden czy drugi bank odmówi, poczta odmówi,
    notariusz odmówi, sąd odmówi, jednostka wojskowa odmówi :>
    (a co, najwyraźniej:
    http://www.polska-zbrojna.pl/poradyprawne.html?id_po
    radyprawnedzial=112&id_poradyprawne=853
    dowódca jest "organem administracji publicznej"!)
    a przecież nie ma ŻADNYCH wskazań żeby US czy UM były "właściwsze"
    - w sumie również mogą odmówić powołując się na taką samą logikę :>
    co IMO bazując na ratio legis (a raczej a contrario tego ratio
    legis :]) wskazuje że *każdy* wskazany jako "uprawniony" musi.

    Ale to moze być dla "uprawnionych" za trudne :[

    Jakby kto miał pod ręką jakiś wyrok, postanowienie, interpretację
    albo jakiś taki madry papier ktorym można by się wesprzeć w drugim
    rzucie (czyli "jak się oprą") to bardzo poproszę!

    Nie wykluczam że dla Poczty może to byc któraś umowa *międzynarodowa*
    o którą oparte jest prawo wekslowe lub prawo pocztowe (w art 5 prawa
    pocztowego jest już jasny zapis że PP jest zobowiązana do wykonywania
    zapisów umów m-narodowych prawa pocztowego co rozwiazywałoby TEN
    przypadek, ale np. napadania z żądaniem pieczęci oddziału GUS oczywiście
    nie).

    Ktoś coś wie??

    BTW: pracownicy Poczty, jak wyszło z wyjaśnień, dostęp sieciowy mają
    tylko do Intranetu. A na stronie PP PP oczywiście innych niż ustawa
    Prawo Pocztowe aktów prawnych nie uświadczysz.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 2. Data: 2006-09-12 23:35:23
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > za wysoko to ktoś odwóci kota ogonem i powie "niech Pan idzie
    > do kogo innego, bo przepis nas upoważnia ale nie nakazuje że

    A jak zajdzie za wysoko, to akurat jest doskonały początek dla rzecznika
    praw obywatelskich.
    On bardzo chętnie zajmuje się sprawami, gdzie ktoś musi, ale jak nie
    jest jedyny to odsyła do drugiego mówiąc, że tamten też musi.

  • 3. Data: 2006-09-13 04:26:49
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0609122358110.368@athlon64...
    > Witam!
    > Uwaga - crosspost (.prawo, prawo.podatki) bo IMO kwalifikuje się po równo

    Przecież możesz opłatę uiścić później, a to nie ma wpływu na ważność.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 4. Data: 2006-09-13 07:05:08
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A weksel był mi potrzebny w miarę szybko :( więc w zachwyt nie wpadłem
    > bo US dawno był już zamknięty (i 8 km dalej).
    > Oczywiście opłata <5 zł, że więcej trzeba "do kasy" to wiem :)

    Tak na przyszłość: jak chcesz szybko przyjąć weksel, to sam wystaw go
    jako wystawca, wskazując dłużnika jako trasata. Od dnia wystawienia masz
    dwa tygodnie na spokojne uiszczenie opłaty skarbowej.

    > Idzie mi o co innego: czy ktoś kojarzy jaki przepis, który jawnie
    > *nakazuje* np. urzędowi skarbowemu podstemplowanie znaków opłaty
    > na wekslu? Albo pocztowemu? Albo bankowi?

    IMHO jest tylko to rozporządzenie (Dz. U. Nr 110, poz. 1176), zgodnie
    z którym "2. Znaki opłaty skarbowej od weksla mogą być kasowane
    wyłącznie przez organy administracji publicznej, banki, placówki
    pocztowe, sądy oraz notariuszy przez odciśnięcie pieczęci urzędowej i
    wpisanie daty."

    I raczej nie twierdziłbym, że skoro mogą, to nie muszą.

    Dlatego czekam z niecierpliwością na wyjaśnienie tej sprawy, z chęcią
    zamieszczę ją na necie, aby potomni już nie mieli problemów :-)

    > Jakby kto miał pod ręką jakiś wyrok, postanowienie, interpretację
    > albo jakiś taki madry papier ktorym można by się wesprzeć w drugim
    > rzucie (czyli "jak się oprą") to bardzo poproszę!

    Obawiam się, jak również mam nadzieję, że przetrzesz ścieżkę :-)

> [...]
    > zapisów umów m-narodowych prawa pocztowego co rozwiazywałoby TEN
    > przypadek, ale np. napadania z żądaniem pieczęci oddziału GUS oczywiście

    Opłata skarbowa nie jest elementem weksla, więc nie sądzę, aby była w
    jakiś szczególny sposób regulowana przez międzynarodowe konwencje wekslowe.

    Powodzenia i czekam na dalsze informacje :-)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2006-09-13 07:12:01
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jan Werbiński napisał(a):
    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0609122358110.368@athlon64...

    > Przecież możesz opłatę uiścić później, a to nie ma wpływu na ważność.

    Jeśli to na jego rzecz wystawiają weksel: nie może zapłacić później,
    ponieważ to nie on ma płacić, tylko wystawca. Urząd może odmówić
    przyjęcia opłaty skarbowej od remitenta, ponieważ nie jest on osobą
    uprawnioną do jej opłacania.

    Jeśli to on wystawia weksel, to nie może uiścić opłaty później,
    ponieważ nie będzie miał już w rękach weksla.

    Rozwiązanie: osoba, która pierwotnie miała być remitentem, sama
    wystawia weksel trasowany, wskazując jako trasata swojego dłużnika.
    Mając taki weksel w ręku, może spokojnie dopełnić obowiązku skarbowego w
    ciągu 2 tygodni (jest wszak wystawcą tego weksla).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2006-09-13 07:30:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Sep 2006, Jan Werbiński wrote:

    > Przecież możesz opłatę uiścić później, a to nie ma wpływu na ważność.

    Popełnię wykroczenie skarbowe, bo jak Liwiusz pisze i sam zaznaczyłem
    nie można oczekiwać żeby ktoś kto wziął weksel gwarancyjny dał mi go
    z powrotem do ręki "bo chcę stempel załatwić". 300 km dalej zresztą :]

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-09-13 07:39:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Sep 2006, Liwiusz wrote:

    > Rozwiązanie: osoba, która pierwotnie miała być remitentem, sama wystawia
    > weksel trasowany, wskazując jako trasata swojego dłużnika.

    Nie było mowy (w tym przypadku).
    Kontrahent zażądał mojego weksla jako gwarancji, w moim interesie było
    żeby to był weksel własny nie na zlecenie (skoro ma być niezupełny), a z
    dotychczasowej walki z ichnimi prawnikami wynikało że są w stanie
    przyczepić się każdej formalności pod byle pretekstem i ich firma
    "za mnie" nic nie zrobi - mam dać weksel to mam dać weksel i tyle.
    Jak znam życie odsetki od każdego dnia spóźnienia złożenia gwarancji
    mi policzą :] (jako nieterminowe rozpoczęcie realizacji umowy).
    Kwota niewielka, ale sama zasada... wrrr!
    Ale nie, nie będę kilku złotych dochodzić od Poczty :>
    Niemniej "walkę ze stemplowaniem" powoli zapuszczę :)
    No i po drodze do US pewnie wstąpię do najbliższych banków! ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-09-13 07:54:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Sep 2006, witek wrote:

> [...]
    > On bardzo chętnie zajmuje się sprawami, gdzie ktoś musi, ale jak nie jest
    > jedyny to odsyła do drugiego mówiąc, że tamten też musi.

    Dzięki za wskazówkę.
    Czy "firmowym" postępowaniem też się zajmie?
    Bo oczywiście mogę również dla picu wystawić "osobisty" (nie gospodarczy
    znaczy) weksel celem eksperymentu, ale co za dużo to niezdrowo i na razie
    jednej poczcie starczy walka z jedną sztuką :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-09-13 07:58:25
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > weksel w ręku, może spokojnie dopełnić obowiązku skarbowego w ciągu 2
    > tygodni (jest wszak wystawcą tego weksla).

    A weksel in blanco z umową wekslową, które w momencie zawarcia nie okreslały
    nieznanej na ten czas kwoty?

  • 10. Data: 2006-09-13 08:04:38
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jan Werbiński napisał(a):
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:ee8ari$l05$3@news.onet.pl...

    > A weksel in blanco z umową wekslową, które w momencie zawarcia nie
    > okreslały nieznanej na ten czas kwoty?

    Od takiego weksla wymagana jest opłata 15zł.

    Poza tym - od strony praktycznej - kto Ci wystawi weksel in blanco
    tylko dlatego, że są jakieś kłopoty z opłatą skarbową? ;-)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz