  • 1. Data: 2003-12-29 13:21:51
    Temat: Odmowa wystawienia faktury
    Od: "Marcin" <b...@b...USUN_TO.com>

    Witam,

    Czy uslugodawca moze odmowic wystawienia faktury?

    Mam konkretnie taka sytuacje. Podpisalem umowe na dostarczanie internetu do
    mieszkania, w ktorym mam zarejestrowana dzialalnosc gospodarcza. Chcialbym
    go sobie wliczac w koszty prowadzenia dzialalnosci. Umowa zostala oczywiscie
    spisana na moja firme. Tymczasem operator (duza firma z pierwszej piatki
    sieci kablowych) odmowila mi wlasnie wystawienia faktury. Tlumaczenie bylo
    takie: "nie mozemy wystawic faktury, bo mamy zakaz z centrali; zreszta nie
    jestesmy platnikiem VAT, a za to jestesmy zakladem pracy chronionej. Mozemy
    panu co najwyzej wystawic zaswiadczenie, ze pan zaplacil (takie
    zaswiadczenie mam, bo pani w kasie podbila mi datownikiem date wplaty na
    kwitku).". Nie dyskutowalem z panienkami, bo same niewiele wiedza - sa tylko
    od podpisywania umow.

    Wiec takie pytanie: czy zaklady pracy chronionej oraz wszelkie inne firmy
    nie bedace platnikami VAT maja prawo odmowic wystawienia faktury? Jezeli
    tak, to na jakiej podstawie. A jezeli maja obowiazek wystawic fakture na
    zadanie klienta, to rowniez na jakiej podstawie - chcialbym miec argument w
    rozmowie w centrali owej sieci kablowej. :o)

    --
    Pzdr.
    Marcin

  • 2. Data: 2003-12-29 13:53:02
    Temat: Re: Odmowa wystawienia faktury
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Marcin wrote:

> [...]
    > wystawic fakture na zadanie klienta, to rowniez na jakiej podstawie -
    > chcialbym miec argument w rozmowie w centrali owej sieci kablowej. :o)

    Jeśli nie jest płatnikiem VAT to nie ma prawa wystawić faktury. W takim
    wypadku ma jednak obowiązek wystawienia zwykłego rachunku. Jeśli
    odmawia to poproś o odmowę na piśmie i dostarcz ją do urzędu skarbowego.

  • 3. Data: 2003-12-29 14:26:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Marcin napisał:

> [...]
    > nie bedace platnikami VAT maja prawo odmowic wystawienia faktury? Jezeli

    Jeżeli nie sa płatnkiem VAT to faktycznie nie maja prawa wystawiać
    faktur. Ale maja obowiązek wystawic rachunek.

    Pytanie czy aby na pewno nie są? Jeżeli to duża fima to jest mało
    prawdopodobne żeby nie przekroczyła obrotu 10tys euro w roku.
    A bycie ZPCHr nie ma wiekszego znaczenia dla Ciebie jako klienta i nie
    determinuje tego czy ktos jest czy nie jest VATowcem.
    Ale raczej jest, bo sporo korzyści z bycia ZPCHr związana jest z VATem.
    W sumie nigdy sie temu zbliska nie przygladałam. Cos mi świta że ZPCHr
    musi byc VATowecem. W każdym razie nie spotkałam nievatowego ZPCHru w
    mojej karierze.

    Co by nie było, muszą wystawić albo fakturę (jeżeli to VATowiec) albo
    rachunek (jeżeli nieVATowiec). Potwierdzenie wpłaty to za mało.

    Wystawianie faktur VAT reguluje ustawa o PTU.
    A konkretnie ten kawalek jest dla Ciebie istotny:

    "Art. 32. 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są wystawiać
    fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę
    jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę
    należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
    2. Podatnicy świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i
    gastronomii, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w
    ust. 1, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.
    Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia
    faktury.

    A więc kim bys nie był, na żadanie maja wystawic fakturę, o ile nie
    zrobili tego bez wezwania.

    O wystawianiu rachunków mówi Ordynacja Podatkowa:
    Art. 87. § 1. (177) Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
    podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie
    kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie
    sprzedaży lub wykonanie usługi.

    A co musi znaleźc się na rachunku regluje rozporządzenie MF do Ordynacji
    Podatkowej: (nie dotyczy to faktur VAT, te maja osobne przepisy w tym
    względzie)

    "§ 16. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
    usługi zawiera co najmniej:
    1)imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
    kupującego badź wykonawcy i odbiorcy usługi;
    2)datę wystawienia i numer kolejny rachunku;
    3)odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
    4)określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich
    ceny jednostkowe;
    5)ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
    6)czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
    rachunku, jeżeli się nią posługuje."

    Jeżeli potwierdzenie zapłaty spełnia te wszystkie kryteria to może
    zostać uznane za rachunek nawet bez nagłówka (jak widać nagłówek
    "RACHUNEK" nie jest wymagany) al to ciągle troche naciagane bo pewnei ma
    nagłówek Kasa Przyjmnie.
    To wszystko tylko pod warunkiem że to nie jest jednak VATowiec. Wtedy
    patrz wyżej ;-)

    Co by nie było mają obowiązek wystawic rachunek w znaczeniu ogólnym
    (tzn. rachunek bez VATu lub fakturę).

    Na postrach mozna im dołozyć przepis Kodeksu Karnego Skarbowego (jak cos
    ma "karny" w nazwie to jakos bardziej ludzi przekonuje ;-) )

    "Art. 62. § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku
    za wykonanie świadczenia albo odmawia ich wydania,podlega karze grzywny
    do 180 stawek dziennych."

    Mysle ze na panienki z okienka powinno podziałać, a jeżeli nie to trzeba
    będzie machnąć pisemko do centrali.

    W razie czego daj znać, zmajstrujemy Ci coś ładnego ;-)

    Właśnie niedawno pisałam do jednego adwokata co to nie chciał wystawic
    faktury "bo nikt nie mówił że będzie chciał fakturę" więc jestem w
    temacie ;-)
    Żeby było smieszniej, jego klientem była spółka z o.o., z zasady podmiot
    gospodarczy a juz na pewno nie podpadający pod kategorie osób fizycznych
    nieprowadzacych DG, a adwokat prowadził jej sprawę gospodarczą, nie mógł
    więc takiego szczegółu przeoczyć.
    Zebrałam do kupki wszystkie te parafgrafy i zrobiłam ładną broszurkę
    informacyjną z delikatną sugestia że US może ja dostać także jak nie
    zobaczymy faktury.
    Fakturka pojawiła się 4 dni po wysłaniu poleconego. Przyniesiona w
    zębach ;-) To juz drugi adwokat na moim sumieniu ;-))) Kioskarzy i
    innych sklepikarzy co to "bo ja juz nabiłem na kasę" nie liczę ;-)

    Jednak co by nie było jest to krok dośc drastyczny.
    Drastyczniejsze jest tylko wysłanie niewinnego pytania do US z podaniem
    wszystkich danych kontahenta. Po takim zagraniu koniec z dalszymi
    kontaktami handlowymi jeżeli tylko kontrahnt ma wybór w tej kwestii.
    Ale tu właśnie z duzymi "poszechnymi" jest łatwiej bo nie moga odmówic
    świadczenia usług "bo tego Pana nie lubimy".

    Do tej metody nigdy nie musiałam sie uciekać na szczęście. Kończyło się
    zawsz na dokształcaniu z zakresu KKS ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-12-29 14:26:52
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Jeśli nie jest płatnikiem VAT to nie ma prawa wystawić faktury. W takim
    > wypadku ma jednak obowiązek wystawienia zwykłego rachunku. Jeśli
    > odmawia to poproś o odmowę na piśmie i dostarcz ją do urzędu skarbowego.

    Zeby bylo fajniej, to nigdy nie dowiesz sie o tym czy odmawiajacy zostal
    ukarany.

  • 5. Data: 2003-12-29 14:42:50
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    > Jeżeli nie sa płatnkiem VAT to faktycznie nie maja prawa wystawiać
    > faktur. Ale maja obowiązek wystawic rachunek.

    Ja rozumiem, ze nie maja prawa wystawic Faktury VAT...
    Ale dlaczego nie moga wystawc "zwyklej" faktury?
    Jest jakis przepis, ktory zabrania by rachunek nazwac faktura?

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 6. Data: 2003-12-29 14:59:42
    Od: "Dark Icon" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli nie jest płatnikiem VAT to nie ma prawa wystawić faktury. W takim
    > wypadku ma jednak obowiązek wystawienia zwykłego rachunku. Jeśli
    > odmawia to poproś o odmowę na piśmie i dostarcz ją do urzędu skarbowego.

    Obowiązek wystawienia faktury maja jak najbardziej.
    Nie ma juz o ile mnie pamięć nie myli podziału na faktury i rachunki. Teraz
    sa tylko faktury a czy sa vatowcami czy nie to już jest kwestia rozliczeń z
    US a nie z kupującym.
    Dokumenty sa dwa: paragon lub faktura.
    przemek

  • 7. Data: 2003-12-29 15:03:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    > Czy uslugodawca moze odmowic wystawienia faktury?

    Jeśli nie jest płatnikiem VAT. Ale wtedy musi wystawić rachunek.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2003-12-29 15:04:49
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Slawek Kos napisał:

> [...]
    > Ale dlaczego nie moga wystawc "zwyklej" faktury?
    > Jest jakis przepis, ktory zabrania by rachunek nazwac faktura?

    W polskim prawie funkcjonują wyłacznie: faktura VAT i rachunek.

    Ordynacja mówi że sprzedwaca ma obowiązek wystawic rachunek. Nie ma
    obowiązku wystawiac faktury, chyba że to faktura Vat ale wtedy reguluja
    to inne przepisy.
    Nie możesz zmusić nikogo do wystawienia dokumentu który nie funkcjonuje
    w prawie dotyczącym szeroko pojętego obrotu gospodarczego.

    Zresztą wystawianie czegos co nazywa się FAKTURA az sie prosi o wrednego
    kontrolera który stwierdzi że to nieprawidłowo wystawiona faktura Vat a
    wtedy to nie daj boże.

    A co się tak tej faktury przyczepiłś??? Założyłes sie z kimś o gruba
    forse czy to jakis fetyszyzm?

    Przeciez koszty dokumentujesz rachunkami lub fakturami VAT więc
    literalnie podchodząc koszt udokumentowany FAKTURA nie nadaje sie do
    KUP. ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2003-12-29 15:20:20
    Od: "Marcin" <b...@b...USUN_TO.com>

    > Jeżeli nie sa płatnkiem VAT to faktycznie nie maja prawa wystawiać
    > faktur. Ale maja obowiązek wystawic rachunek.

    Ha! Czyli moja koncepcja byla sluszna! :o)

    > Pytanie czy aby na pewno nie są? Jeżeli to duża fima to jest mało
    > prawdopodobne żeby nie przekroczyła obrotu 10tys euro w roku.

    Jestem przekonany, ze przekracza. Jakos kilkaset tysiecy gniazd
    abonenckich - sila razy ramie - musi generowac wiekszy obrot.

    > Co by nie było, muszą wystawić albo fakturę (jeżeli to VATowiec) albo
    > rachunek (jeżeli nieVATowiec). Potwierdzenie wpłaty to za mało.
    (...)
    > A co musi znaleźc się na rachunku regluje rozporządzenie MF do Ordynacji
    > Podatkowej: (nie dotyczy to faktur VAT, te maja osobne przepisy w tym
    > względzie)

    Czyli cos co panie z biura TVK nazywaja "rachunkiem", a co jest standardowym
    drukiem wplaty i zawiera nazwe odbiorcy, numer rachunku odbiorcy, kwote do
    zaplaty, nazwe zleceniodawcy i tytulem "abonament + aktywacja" i podbite
    pieczatka "zaplacono gotowka dnia..." rachunkiem w rozumieniu prawa de facto
    nie jest. :o) I nie jest to dokument umozliwiajacy zaksiegowanie tego w
    koszty w uproszczonej ksiegowosci (zwlaszcza, ze nie jest okreslone jaka
    czesc jest za telewizje, jaka za internet).

    Dzieki za paragrafy. :o) Jezeli moge sie jakos odwdzieczyc - bardzo prosze.
    :o)

    --
    Pzdr.
    Marcin

  • 10. Data: 2003-12-29 16:44:10
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    Użytkownik "Dark Icon" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Nie ma juz o ile mnie pamięć nie myli podziału na faktury i rachunki.
    > Teraz sa tylko faktury a czy sa vatowcami czy nie to już jest kwestia

    Z tego co mi wiadomo to nadal jest podzial na rachunki. Tyle sie zmienilo ze
    nie ma juz UPROSZCZONYCH rachunkow.

    --
    Marcin