  • 1. Data: 2008-03-18 15:48:28
    Temat: Odstępne za działkę ROD
    Od: "Alicja" <A...@w...pl>

    "Kupuję" działkę ROD z domkiem i ładnymi nasadzeniami.
    Poprzedni właściciel dostaje "odstępne"...
    W związku z tym że, kwota (dla mnie) nie jest mała,
    chcę spisać umowę.
    I tu moje dwa pytania do szanownej grupy:
    1. Jaka to będzie umowa?
    (sprzedaży to nie jest, bo działka jest własnością ROD,
    przekazania "odstępnego" ? jest takie coś?)
    2. Zapewne trzeba zapłacić jakiś podatek. Jaki ? (PCC ?)

    Serdecznie dziękuję za ew. odpowiedzi i podpowiedzi.

    Alicja

  • 2. Data: 2008-03-18 15:57:44
    Temat: Re: Odstępne za działkę ROD
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Alicja pisze:
> [...]
    > przekazania "odstępnego" ? jest takie coś?)
    > 2. Zapewne trzeba zapłacić jakiś podatek. Jaki ? (PCC ?)

    Jedyne co działkowicz może Ci sprzedać, to to, co się na działce
    sprzedaje (czyli domek i inne rupiecie).

    Teoretycznie od sprzedaży ruchomości (czy domek drewniany na działce
    jest ruchomością, czy nieruchomością?) należy się 2% podatku od
    czynności cywilno-prawnych.

    Ale: podatek należy się od wartości rynkowej sprzedawanych ruchomości.

    A wiadomo jak to jest na działkach: sprzedaje się je np. za 8000zł,
    podczas gdy wartość tego co tam jest, może być 2000zł. I wtedy zapłacimy
    podatek tylko od 2000zł, pod warunkiem że możemy udowodnić wartość tego
    majątku. Wiadomo bowiem, że cena obejmuje nie tylko ruchomości, czy
    domku, ale również odpowiednią kwotę motywującą sprzedawcę do sprzedaży
    prawa do korzystania z działki :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-03-18 17:11:36
    Od: "Alicja" <A...@w...pl>

> [...]
    > ale również odpowiednią kwotę motywującą sprzedawcę do sprzedaży prawa do

    Dziękuję za odpowiedź ! Coraz więcej jasności w mojej głowie ;-)
    ( NTG : wszystko przez te iglaki )
    Jeszcze jedno krótkie pytanie (nigdy nie wypełniałam PCC):

    - Czy (w tym przypadku) formularz PCC-1/A będzie musiał być wypełniony,
    a sprzedający będzie wpisany do formularza PCC-1/A ?

    Dziękuję !
    Alicja

  • 4. Data: 2008-03-18 20:46:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Liwiusz wrote:

    > Jedyne co działkowicz może Ci sprzedać, to to, co się na działce sprzedaje
    > (czyli domek i inne rupiecie).
    [...]
> [...]
    > gdy wartość tego co tam jest, może być 2000zł. I wtedy zapłacimy podatek

    Hum... wyrażę wątpliwość.

> [...]
    > odpowiednią kwotę motywującą sprzedawcę do sprzedaży prawa do korzystania

    No właśnie.
    Dlaczego uważasz że sprzedaż praw majątkowych (np. do korzystania
    z działki :)) nie podlega pod PCC?

    O ile mi wiadomo, jest nawet taki dość popularny (?) "hak" podatkowy,
    polegający na tym, że sprzedaż rzeczy ruchomych (domek jak rozumiem się
    i tak nie łapie :>) do 1000 zł jest z PCC zwolniona, ale już sprzedaż
    praw - nie! (więc od sprzedaży prawa wartego 20 zł PCC się należy).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-03-18 21:39:45
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > No właśnie.
    > Dlaczego uważasz że sprzedaż praw majątkowych (np. do korzystania
    > z działki :)) nie podlega pod PCC?

    A nie jest tak jak z mieszkaniami lokatorskimi, że on formalnie nic nie
    sprzedaje, tylko oddaje działkę zarządowi, a on przydziela ją następnemu
    chętnemu?
    To całe odstępne to nawet nie wiadomo jak ująć, bo żadne prawo między
    biorącym a dającym odstępne formalnie nie przechodzi.

  • 6. Data: 2008-03-19 18:40:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > A nie jest tak jak z mieszkaniami lokatorskimi, że on formalnie nic nie
    > sprzedaje, tylko oddaje działkę zarządowi, a on przydziela ją następnemu
    > chętnemu?

    No, jak następnemu z kolejki, to rzeczywiście zarząd przydziela ;)

    > To całe odstępne to nawet nie wiadomo jak ująć, bo żadne prawo między
    > biorącym a dającym odstępne formalnie nie przechodzi.

    Prawdę mówiąc - nie wiem. Być może turla się taka konstrukcja cały
    czas w oparciu o fakt, że nikt się nie przyczepił.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-03-19 22:19:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > No, jak następnemu z kolejki, to rzeczywiście zarząd przydziela ;)

    Formalnie tak jest chyba w każdym przypadku.
    Ale pewności nie mam.

  • 8. Data: 2008-03-20 07:12:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 18 Mar 2008 16:48:28 +0100, Alicja napisał(a):

> [...]
    > przekazania "odstępnego" ? jest takie coś?)
    > 2. Zapewne trzeba zapłacić jakiś podatek. Jaki ? (PCC ?)

    Jeśli ktoś może się do tego dokopać, to gdzieś pod koniec lutego był dość
    szczegółowy artykuł w Rzeczypospolitej dotyczący tego tematu.