  • 1. Data: 2014-09-06 16:42:47
    Temat: Optymalizacja - dg + sprzedaż licencji
    Od: "PiotrB." <p...@g...com>

    Witam,
    Jest taka sytuacja: dg, VAT, kpir
    Zakres działalności obejmuje dwa obszary:

    1. Opracowywanie dokumentacji rysunkowej itp. - działalność okresowa
    2. Sprzedaż własnego oprogramowania - przez cały rok

    Zastanawiam się czy da się to zoptymalizować podatkowo w ten sposób :
    - wyłączyć obszar nr 2 z dg i traktować jako przychód z działalności wykonywanej
    osobiście korzystając przy okazji z 50% kosztów
    - zawieszać dg (obszar nr 1) na okres kiedy nie jest wykonywana
    - w czasie zawieszenia dg nadal móc sprzedawać oprogramowanie z 50% kosztów

    Co o tym myślicie?

  • 2. Data: 2014-09-06 20:02:05
    Temat: Re: Optymalizacja - dg + sprzedaż licencji
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-06 16:42, PiotrB. wrote:
> [...]
    > - zawieszać dg (obszar nr 1) na okres kiedy nie jest wykonywana
    > - w czasie zawieszenia dg nadal móc sprzedawać oprogramowanie z 50% kosztów

    Może prześledź sobie (w PDOF i ) w jaki sposób możesz nabyć MPA w ramach
    DG OF.

    Powinno Ci się wtedy rozjaśnić dlaczego wprost nie powinieneś przychodów
    z software wyprodukowanego własnoręcznie w celu późniejszego
    licencjonowania lub odsprzedaży MPA wpuścić w DG.

    BTW, było tu już kilka dyskusji na ten temat i przepisy się w tym
    zakresie nie zmieniły. Tak więc wnioski z dyskusji pozostają aktualne.

    Piotrek

  • 3. Data: 2014-09-06 20:13:35
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-06 20:02, Piotrek wrote:
    > Może prześledź sobie (w PDOF i ) w jaki sposób możesz nabyć MPA w ramach
    > DG OF.

    Po "i" miało być "ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych"

    Piotrek

  • 4. Data: 2014-09-06 20:30:40
    Od: "PiotrB." <p...@g...com>

    Może jakiś hint? Bo wątpię, żebym do czegoś doszedł samodzielnie po przeczytaniu tych
    dwóch ustaw:/
    W każdym razie dzięki za wskazówki.

  • 5. Data: 2014-09-06 20:44:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-06 20:30, PiotrB. wrote:
    > Może jakiś hint? Bo wątpię, żebym do czegoś doszedł samodzielnie po przeczytaniu
    tych dwóch ustaw:/
    > W każdym razie dzięki za wskazówki.

    Click --> <http://tinyurl.com/2014mpa>

    Piotrek

  • 6. Data: 2014-09-06 20:46:51
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-06 20:44, Piotrek wrote:
    > Click --> <http://tinyurl.com/2014mpa>

    Oczywiście jeśli robisz software na zamówienie i przekazujesz MPA to
    przychód masz jak najbardziej z DG.

    Piotrek

  • 7. Data: 2014-09-06 22:40:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Sep 2014, Piotrek wrote:

    > Oczywiście jeśli robisz software na zamówienie i przekazujesz MPA to przychód
    > masz jak najbardziej z DG.

    Jak je robisz "własnopalczaście" to widzę problem.
    To jest przychód z praw majątkowych. Formalnie art.19 nie rozróżnia praw
    "gotowych" od praw "tworzonych na zamówienie".
    Natomiast owa "zamówieniowość" może dawać pole do popisu w zakresie
    ukrycia przychodu z PA w "usłudze całościowej" (nie składającej
    się głównie z przekazania praw do programu), to prawda.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-09-06 22:47:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Sep 2014, PiotrB. wrote:

> [...]
    > - zawieszać dg (obszar nr 1) na okres kiedy nie jest wykonywana
    > - w czasie zawieszenia dg nadal móc sprzedawać oprogramowanie z 50% kosztów

    Oczywiście, bierzesz pod uwagę że definicja "DG dla VAT" jest odrębna od
    definicji "DG dla PIT", w efekcie czego trzeba bardzo dbać o treść umowy,
    po w razie niespełnienia "więzów" z art.15.3.3 (VAT) taka sprzedaż podlega
    pod VAT, i wystąpi kwiatek w postaci faktury, z której zaliczkę na PIT
    pobierze nabywca (jak przy rachunku z umowy osobistej), ale VAT wlatuje
    na "dostawcę"?
    :)
    (no, można to sprząc z "fakturą odwrotną" i zwalić jedno i drugie na
    nabywcę, nie mówię że nie)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2014-09-06 23:02:32
    Od: "PiotrB." <p...@g...com>

    Sprzedaję prawo używania mojego programu, jednego, który powstawał przez kilka lat.
    Czy dobrze rozumiem, że:
    - zgodnie z nową interpretacją powinienem traktować przychód ze sprzedaży licencji
    jako przychód z działalności wykonywanej osobiście i odliczać 50% kosztów
    - ale problematyczne jest to, że już wcześniej w ramach DG w trakcie pracy nad tym
    programem odliczałem koszty związane z jego opracowaniem np. koszty oprogramowania
    pomocniczego

    Jeśli tak by było to byłaby sytuacja bez wyjścia, bo przecież teraz nie mogę cofnąć
    tych kosztów ani nawet oddzielić ich od kosztów związanych z innymi obszarami DG.

    Co można zrobić?

    A co z dodatkami, które nie są licencją np. nośnik, klucz zabezpieczający,
    instrukcja?

  • 10. Data: 2014-09-07 12:07:43
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-06 23:02, PiotrB. wrote:
> [...]
    jako przychód z działalności wykonywanej osobiście i odliczać 50% kosztów

    Tak, jeśli chodzi o kwalifikację przychodu.

    Natomiast odliczanie ryczałtowe 50% to jest Twoje prawo, a nie
    obowiązek. Jeśli miałeś większe koszty i możesz je udokumentować to
    spokojnie możesz je uwzględnić *zamiast* ryczałtu.

    > - ale problematyczne jest to, że już wcześniej w ramach DG w trakcie pracy nad tym
    programem odliczałem koszty związane z jego opracowaniem np. koszty oprogramowania
    pomocniczego

    Formalnie - wylatują z KUP. Praktycznie - zależy od specyfiki Twojej
    działalności ;-)

    > Jeśli tak by było to byłaby sytuacja bez wyjścia, bo przecież teraz nie mogę cofnąć
    tych kosztów ani nawet oddzielić ich od kosztów związanych z innymi obszarami DG.

    Nie możesz cofnąć? Hmm... Czyżby nasi wybrańcy podstępnie skasowali
    możliwość złożenia korekty?

    > Co można zrobić?

    Opcji jest wiele - od nicnierobenia aż do odkręcenia całości.

    Policz sobie wartość oczekiwaną "kary" (uwzględniając okresy
    przedawnień, skoro software piszesz od kilku lat) i Ci wyjdzie czy warto
    marnować czas na odkręcanie sprawy.

    Przy czym warto zauważyć, że przepisy się nie zmieniły. MF wycofało się
    ze swoich wcześniejszych, IMHO błędnych interpretacji. Tak więc sam
    sobie jesteś winny ...

    > A co z dodatkami, które nie są licencją np. nośnik, klucz zabezpieczający,
    instrukcja?

    A to już zależy jak to sobie zaplanujesz.

    Piotrek