  • 1. Data: 2014-04-23 23:06:19
    Temat: Osoba chora i PIT37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    W tej chwili już osoba ożyła, jest OK :)

    Ale pytanie teoretyczne pozostało.

    Osoba zachorowała (bliska rodzina). Całkowity brak kontaktu, przebywa w
    szpitalu.
    Nie wiadomo, gdzie schowała PIT-y 11 za 2013 rok, nie można znaleźć.
    Od kilku lat rozliczałem osobę (programami z pity.pl) i wysyłałem
    rozliczenie on-line.

    Jeśli teraz nie miałbym dostępu do dokumentów źródłowych, to:

    1.
    Robię "sufitówkę", po czym składa się korektę
    - ale istnieje odpowiedzialność za podanie nieprawdziwych danych

    2.
    Zaświadczenie ze szpitala?
    Jest taka opcja?

    3.
    Skopiować dokładnie PIT-37 za rok 2012, że niby osoba (albo program) się
    pomyliła, potem korekta, jak osoba wróciłaby do życia

    Pewnie w przypadku 1 i 3 trzeba by się tłumaczyć przed US, ale chyba
    opcja 3 byłaby "bezpieczniejsza" do wyjaśnienia ;)

    A może jeszcze jakaś inna opcja?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2014-04-25 01:11:58
    Temat: Re: Osoba chora i PIT37
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 23 Apr 2014 23:06:19 +0200, Adam napisał(a):

    > Robię "sufitówkę", po czym składa się korektę

    Albo zerówkę.

    > - ale istnieje odpowiedzialność za podanie nieprawdziwych danych

    "Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto
    złożył prawnie skuteczną (...) korektę deklaracji podatkowej wraz z
    uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił (...) należność
    publicznoprawną (...)".

    Alternatywą lub uzupełnieniem jest jeszcze czynny żal, ale IMHO w tym
    przypadku wystarczy korekta.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2014-04-25 06:53:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-04-23 23:06, Adam pisze:

    > A może jeszcze jakaś inna opcja?

    Jeśli osoba jest przytomna i świadoma, to może prosić o wydłużenie
    terminu na podstawie art. 48 ordynacji podatkowej. Jeśli
    nieprzytomna/nieświadoma, to nic nie składa, bo jak?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2014-04-25 07:38:43
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-25 01:11, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > złożył prawnie skuteczną (...) korektę deklaracji podatkowej wraz z
    > uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił (...) należność

    I myślisz, że korekta uwalnia od odpowiedzialności
    za fałszywe informacje w deklaracji?
    To chyba nieco inna odpowiedzialnosć niż z art 56a?
    Myślę, że do końca tak nie jest, tylko trudno udowodnić, że w pierwszej
    deklaracji podano świadomie fałszywe dane.
    Kwestia dowodów. IMHO kwestia świadomego podania np zer w deklaracji
    (łatwość wykazania intencji fałszywych danych)
    i złożenie deklaracji uwalnia od odpowiedzialnosci
    za kwestie związane z uszczupleniem i kwotami podatku - ale
    nie od zarzutu podawania fałszywych danych.
    Ale to intuicja tak mi podpowiada, bo doświadczeń nie mam żadnych.

  • 5. Data: 2014-04-25 10:39:55
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-04-23 23:06, Adam pisze:

    A dlaczego sądzisz, ze ty lub ktokolwiek inny, nawet z rodziny masz
    jakieś zobowiązania wobec US rozliczenia tej osoby?
    Jest to zdaje się obowiązek osobisty, którego nieprzytomny chory lub tym
    bardziej zmarły nie wypełni z mocy samej natury.

  • 6. Data: 2014-04-25 13:31:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Apr 2014, cef wrote:

    > I myślisz, że korekta uwalnia od odpowiedzialności
    > za fałszywe informacje w deklaracji?

    To jest przecież definicja "czynnego żalu" podatkowego :)
    Jak najbardziej obejmuje działanie celowe.
    (z tego powodu, jeśli istnieje prawdopodobieństwo wykrycia
    że deklaracja *umyślnie* została złożona fałszywa, IMVHO czynny
    żal nie jest od rzeczy, bo rzeczywiście "zwolnienie od czynnego
    żalu" dotyczy tylko zwykłej korekty deklaracji).
    Nie działa (AFAIR) jedynie wobec osób, które pełniły kierowniczą
    rolę w przestępstwie zorganizowanym (art.16 par.6 KKS).

> [...]
    > nie od zarzutu podawania fałszywych danych.
    > Ale to intuicja tak mi podpowiada, bo doświadczeń nie mam żadnych.

    To nie sprawa intuicji, ale art.16 KKS :D

    Kiedyś sprawa przewinęła się już na .prawo - brakuje podobnego mechanizmu
    dla "zwykłych" przestępstw. AFAIR pisał wtedy złodziej, który kogoś
    (dawno) okradł, chciałby sprawę załatwić poprzez zwrot wartości (szkody,
    IMO to niekoniecznie "goła" wartość rynkowa ukradnionych rzeczy,
    ale to inna sprawa), wraz z przyznaniem się, ale w zamian zwolnieniem
    od ukarania. Wychodzi że "niedasię".

    Ale przy podatku się da... :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-04-25 13:53:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Apr 2014, Adam wrote:

> [...]
    > Od kilku lat rozliczałem osobę (programami z pity.pl) i wysyłałem rozliczenie

    Na mój rozum, nie można się do tego "oficjalnie" przyznać.
    Mimo, że jest to powszechna praktyka.

    Jakby przyjąć, że taki stan trwał (legalnie, i można by się bez
    ewentualnych sankcji przyznać) przez lata, być może w rachubę
    wchodziłoby "prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia" albo
    "zlecenie przez niewypowiedzenie umowy".
    Ale tak... to na jakiej podstawie chcesz działać?
    Braku dyspozycji chorego?

    > Jeśli teraz nie miałbym dostępu do dokumentów źródłowych, to:
    >
    > 1.
    > Robię "sufitówkę", po czym składa się korektę
    > - ale istnieje odpowiedzialność za podanie nieprawdziwych danych

    A kto się pod deklaracją podpisze, w jakiej roli i na ile
    lat pójdzie siedzieć? ;)
    Idzie o sam fakt podpisania się, bez otrzymania pełnomocnictwa!
    Wcale nie idzie o dane na deklaracji, deklaracja może być
    całkiem dobra, ale powiedz mi, co Cię uprawnia, zebyś np. moją
    deklarację złożył w skarbówce bez mojego pełnomocnictwa?

    > 2.
    > Zaświadczenie ze szpitala?
    > Jest taka opcja?

    IMO patrz niżej.
    Jeśli już czujesz potrzebę "zrobienia czegoś", to ta wersja wydaje
    się na miejscu.

    > 3.
    > Skopiować dokładnie PIT-37 za rok 2012, że niby osoba (albo program) się
    > pomyliła,

    Która osoba, ta leżąca bez możliwości wydawania dyspozycji w szpitalu?
    Czy ktoś kto bezprawnie wypełnia "nie jego dokument" wiążący się
    ze zobowiązaniami pieniężnymi? - nie chce mi się po KK szukać ile
    za to dają, ale przepis jest ;)

    > A może jeszcze jakaś inna opcja?

    IMO, będąc do tego zupełnie nie zobowiązanym, można zastosować
    rozwiązanie nr 2, formalnie nie różniące się od "donosu obywatelskiego",
    tyle że tym razem w interesie osoby "niezdolnej".

    Stosowna regulacja jest w rozdziale o pełnomocnicwie w Ordynacji,
    w art.138:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,23,63,767,61
    746,20140101,art-133-138-strona.html

    Jak US "poweźmie wiedzę" ((C) któryś polityk) o "niezdolności"
    (cytat Ordynacja), to po pierwsze nie będzie miał podstaw do
    wszczynania sprawy o niezłożenie deklaracji, a po drugie to w jego
    gestii będzie wypowiedzenie się, czy chce aby stronę reprezentował
    kurator.
    Na mój rozum, złożenie deklaracji nie jest na tyle "niecierpiące
    zwłoki" aby US był uprawniony do trudzenia rodziny obowiązkiem
    sporządzenia deklaracji :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-04-25 14:44:29
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-04-25 13:53, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Na mój rozum, złożenie deklaracji nie jest na tyle "niecierpiące
    > zwłoki" aby US był uprawniony do trudzenia rodziny obowiązkiem
    > sporządzenia deklaracji :)

    A kiedykolwiek jest uprawniony? Przecież nawet jak podatnik przeniesie
    się do tego lepszego świata (znaczy się bez podatków) to i tak rozlicza
    go US.

    Piotrek

  • 9. Data: 2014-04-25 15:56:42
    Od: cef <c...@i...pl>

    > To jest przecież definicja "czynnego żalu" podatkowego :)
    > Jak najbardziej obejmuje działanie celowe.

    No właśnie intuicja mi podpowiadała co innego.

    > To nie sprawa intuicji, ale art.16 KKS :D

    Czasem zawodzi intuicja :-)

  • 10. Data: 2014-04-25 22:33:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Apr 2014, Piotrek wrote:

    > A kiedykolwiek jest uprawniony?

    "Za zgodą" osoby obciążonej obowiązkiem, tak.

    > Przecież nawet jak podatnik przeniesie się do
    > tego lepszego świata (znaczy się bez podatków) to i tak rozlicza go US.

    Wtedy i tylko wtedy, ale to inny przypadek - tamtego podatnika
    już nie ma. No, nie podlega pod podatki.
    Wersją "najbardziej chory" działa tylko w dowcipie o stopniowaniu
    choroby (tym: "chory, chorszy, trup"), wg prawa to odmienny stan
    prawny, nie da się porównywać.
    Zajrzyj do zapodanego obok (w tamtym poście) przepisu.
    US występuje o ustanowienie kuratora, a "w sprawie niecierpiącej zwłoki"
    może komuś powierzyć sprawę, za zgodą obciążonego obowiązkami.

    pzdr, Gotfryd