  • 1. Data: 2008-08-21 05:01:50
    Temat: Osoba (emeryt) stale mieszkająca za granicą gdzie powinna mieć swój urząd skarbowy?
    Od: makskey <m...@g...pl>

    Chciałbym się zwrócić o pomoc w rozwiązaniu problemu mojej mamy. Obecnie
    jest ona emerytką i pobiera polską emeryturę (jest wpłacana na konto),
    mieszka na stałe za granicą (USA), i aktualnie nie posiada adresu stałego
    zameldowania w Polsce. Do tej pory emerytura przychodziła na rachunek
    bankowy, ale wpłaty zostały wstrzymane. Otrzymała natomiast pismo z ZUS aby
    wypełnić tzw. Potwierdzenie życia oraz formularz NIP-3. Z potwierdzeniem
    życia nie ma problemu, poszła do amerykańskiego notariusza i to już jest.
    Problem jest za to z formularzem NIP-3. Dopóki była zameldowana w Polsce
    nie było problemu, izba skarbowa w miejscu zameldowania, ale mieszkanie
    zostało sprzedane bo od wielu lat stało puste. Ja natomiast (jestem jej
    synem) nie mogę zameldować jej u siebie bo od wyjazdu nie było jej w
    kraju, a przy zameldowaniu trzeba być osobiście (chyba że się mylę). Po
    sprzedaży mieszkania i wymeldowaniu mojej mamy, wszystko było ok przez
    pewien czas ( do mnie przychodziły z ZUS-u roczne oświadczenia podatkowe,
    gdyż jako adres do korespondencji podała mój), ale teraz otrzymała owe
    pisma ( pewnie ktoś życzliwy doniósł, że nie mieszka pod tym adresem) i
    nie wiem do jakiego urzędu skarbowego ma się (mam ją) zgłosić. Dla
    wyjaśnienia - moja mama nie pracuje za granicą (nie składała tam zeznań
    podatkowych), faktycznie jest na utrzymaniu męża.

  • 2. Data: 2008-08-21 07:19:20
    Od: r...@o...pl

    Ja sie nie znam, trzebaby sprawdzic ustawe, ale zawsze w odwodzie
    pozostaje II US Warszawa, ktory "przygarnia" tych, ktorzy nie maja
    gdzie sie zglosic.

  • 3. Data: 2008-08-21 07:34:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    makskey wrote:
> [...]
    > wyjaśnienia - moja mama nie pracuje za granicą (nie składała tam zeznań
    > podatkowych), faktycznie jest na utrzymaniu męża.

    II US Warszawa. On jest dla nierezydentów.
    W rubryczki NIP-3 należy "wepchnąć" amerykanski adres jak tylko się da.
    Tam też jest miejsce na wpisane zagraniczych numerów podatkowych i
    "trzeba" wpisać tam numer Social Secuity alno ITIN, pewnie któryś z nich
    ma, w zależności od statusu.

    Za fikcyjne meldowanie mamy w Polsce grozi ci grzywna, wiec lepiej tego
    nie rób.

    Drugi problem to ma w USA. Z racji tego, ze mieszka w USA ma obowiązek
    rozliczać się z dochodów w USA łącznie z polską emeryturą i tam płacić
    od tego podatek. No chyba, że mąż ją dopisywał do swojego rozliczenia
    podatkowego i rozlicza się z nią wspólnie a ona (albo ty) nawet o tym
    nie wiecie.
    Jak nie to radzę się jej wybrać do jakiegoś fachowca od podatkow i mu
    sprawę wyłuszczyć, zanim polski US nie prześle informacji o emeryturze
    do IRS. Wówczas nie będzie już zmiłuj się. Zresztą nawet warto, bo
    podatek w USA jest mniejszy, a można wziąć tax credit i w sumie powinno
    wyjść się na zero, ale formalności trzeba dopełnić.