  • 1. Data: 2014-09-13 14:14:41
    Temat: Osoba współpracująca i ZUS
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Przymierzam się do założenia własnej DG. Chyba zarejestruję to na siebie
    (albo na żonę, to jeszcze do ustalenia). Oboje pracujemy na etatach,
    więc działalność będzie tylko jako uzupełnienie. Z tego, co się
    zorientowałem opodatkowanie chyba będzie najprościej wybrać jako ryczałt
    od przychodów.
    Jednej rzeczy jednak nie kapuję:
    ZUS mimo tego, że pracuję muszę płacić składkę zdrowotną i to odliczam
    częściowo od podatku. To jakoś wytrzymam, mimo, że nie dostanę w zamian
    podwójnej ulgi na lekarstwa, ani nie będę miał krótszej kolejki na leczenie.
    Jednak jest jeszcze problem ZUS od tzw. osoby współpracującej. Oświećcie
    mnie, czy z samego faktu bycia w związku małżeńskim wynika obowiązek
    płacenia ZUS od małżonka? Nawet, jak równolegle pracuje na etacie i też
    ma tam płacone składki? Z tego co czytam "uważa się za osoby
    współpracujące: małżonków itd." ZUS od takiej osoby jest na tyle wysoki,
    że sens prowadzenia takiej działalności jest pod znakiem zapytania.
    Jacek

  • 2. Data: 2014-09-13 14:58:35
    Temat: Re: Osoba współpracująca i ZUS
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-13 14:14, Jacek wrote:
> [...]
    > płacenia ZUS od małżonka? Nawet, jak równolegle pracuje na etacie i też
    > ma tam płacone składki? Z tego co czytam "uważa się za osoby

    Bez obawy.

    Przeczytaj sobie sentencję wyroku SN (Sygn. akt III AUa 51/12)

    Click --> <http://tinyurl.com/osoba-wspolpracujaca>

    Dla nieklikatych:
    "[...] Przywołując wyroki Sądu Najwyższego z 23 kwietnia 2010 r. (II UK
    315/09) i z 20 maja 2008 r. (II UK 286/07) wskazał, że cechami
    konstytutywnymi pojęcia ,,współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej
    działalności" w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych są występujące łącznie:

    a) istotny dla działalności gospodarczej ciężar gatunkowy działań
    współpracownika, które to działania nie mogą mieć charakteru wtórnego;
    muszą pozostawać w bezpośrednim związku z przedmiotem podjętej
    działalności oraz muszą charakteryzować się pewną systematycznością,
    stabilnością i zorganizowaniem;

    b) znaczący czas i częstotliwość podejmowanych robót. [...]"

    Piotrek

  • 3. Data: 2014-09-13 15:06:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-09-13 o 14:14, Jacek pisze:
> [...]
    > współpracujące: małżonków itd." ZUS od takiej osoby jest na tyle wysoki,
    > że sens prowadzenia takiej działalności jest pod znakiem zapytania.
    Może dlatego nie znam żadnej osoby oficjalnie "współpracującej", choćby
    nawet sama tą działalność prowadziła (przy rejestracji na współmałżonka) :->

    Maciek

  • 4. Data: 2014-09-13 17:12:09
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.09.2014 14:14, Jacek pisze:
    > To jakoś wytrzymam, mimo, że nie dostanę w zamian
    > podwójnej ulgi na lekarstwa, ani nie będę miał krótszej kolejki na leczenie.

    Dlaczego *mimo*? Przecież to zdrowotne nic cię prawie nie kosztuje, skąd
    pomysł że za to miałbyś mieć podwójną ulgę na lekarstwo albo krótszą
    kolejkę na leczenie?

    p. m.

  • 5. Data: 2014-09-13 17:17:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-09-13 o 17:12, m pisze:
    > Dlaczego *mimo*? Przecież to zdrowotne nic cię prawie nie kosztuje, skąd
    > pomysł że za to miałbyś mieć podwójną ulgę na lekarstwo albo krótszą
    > kolejkę na leczenie?
    Przeważnie jest tak, że się płaci "za coś". Przynajmniej w normalnych
    relacjach między podmiotami.
    Nazywa się to "ubezpieczenia zdrowotne", więc zapłacę a w zamian nie
    dostanę absolutnie NIC. Wprawdzie większą część odliczę od podatku, ale
    nie całość. Niechby się to nazywało podatek od czegokolwiek, to bym się
    nie czepiał.
    Jacek

  • 6. Data: 2014-09-13 17:40:52
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.09.2014 17:17, Jacek pisze:
    > Przeważnie jest tak, że się płaci "za coś". Przynajmniej w normalnych
    > relacjach między podmiotami.
    > Nazywa się to "ubezpieczenia zdrowotne", więc zapłacę a w zamian nie
    > dostanę absolutnie NIC.

    Dostajesz możliwość leczenia w państwej służbie zdrowia. Identycznie w
    przypadku kiedy byś więcej zarabiał na umowę o pracę.

    Masz pomysł na to żeby zarabiający 2x więcej (na UoP) mieli 2x krótsze
    kolejki?

    > Wprawdzie większą część odliczę od podatku, ale
    > nie całość. Niechby się to nazywało podatek od czegokolwiek, to bym się
    > nie czepiał.

    No ma to bardziej cechy podatku. Ale z drugiej strony - dodatkowe
    zdrowotne na DG kosztuje cię, <werble>38zł</werble>.

    p. m.

  • 7. Data: 2014-09-13 23:07:36
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-09-13 o 17:12, m pisze:
    > Dlaczego *mimo*? Przecież to zdrowotne nic cię prawie nie kosztuje, skąd
    > pomysł że za to miałbyś mieć podwójną ulgę na lekarstwo albo krótszą
    > kolejkę na leczenie?
    Jeśli 270,40 to nic, to oczywiście masz rację.

    Maciek

  • 8. Data: 2014-09-13 23:11:38
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-09-13 o 17:40, m pisze:
    > Dostajesz możliwość leczenia w państwej służbie zdrowia. Identycznie w
    > przypadku kiedy byś więcej zarabiał na umowę o pracę.
    Gdyby więcej zarabiał na umowę o pracę, to by płacił proporcjonalnie
    więcej. Tymczasem za DG płaci 270,40 niezależnie, czy coś dodatkowo
    zarobi, czy nie.

    > No ma to bardziej cechy podatku. Ale z drugiej strony - dodatkowe
    > zdrowotne na DG kosztuje cię, <werble>38zł</werble>.
    A jak to magicznie policzyłeś?

    Maciek

  • 9. Data: 2014-09-13 23:33:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-09-13, Maciek <m...@n...pl> wrote:
    > Jeśli 270,40 to nic, to oczywiście masz rację.

    Po 1) większą część składki odliczasz od podatku który i tak
    masz do zapłaty, po drugie - A patrzyłeś na ceny usług medycznych?
    Tak, to jest nic.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2014-09-13 23:34:47
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-09-13, Maciek <m...@n...pl> wrote:
    > Gdyby więcej zarabiał na umowę o pracę, to by płacił proporcjonalnie
    > więcej. Tymczasem za DG płaci 270,40 niezależnie, czy coś dodatkowo
    > zarobi, czy nie.

    A ja uważam, że ryczałt to jest super sprawa.

    > A jak to magicznie policzyłeś?

    Policzył kwotę "nieodliczalną" od podatku?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl