  • 1. Data: 2005-12-01 21:31:58
    Temat: Osoba wspolpracujaca i wynagrodzenie
    Od: "retryko" <z...@p...onet.pl>

    Jestem zatrudniony w firmie u ojca jako os. wpolpracujaca. Otrzymuje pensje
    brutto 3000 zl.
    Zus mam placony jako tyllko min. 670,81 zl , a od 3000 odejmuje tylko
    podatek, to co zostanie idzie na konto.
    W zusie dowidzialem sie ze jako os. wspolpracujaca place tylko min. zus , a
    to na ile mam umowe o prace nie jest wazne.
    Czy wszystko jest ok wzgledem Zusu ??

  • 2. Data: 2005-12-02 15:11:18
    Temat: Re: Osoba wspolpracujaca i wynagrodzenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Dec 2005, retryko wrote:

> [...]
    > podatek, to co zostanie idzie na konto.
    > W zusie dowidzialem sie ze jako os. wspolpracujaca place tylko min. zus

    E, chyba nie.
    Osoba współpracująca płaci tak jak sam prowadzący DG - czyli
    dowolną zadeklarowaną kwotę *nie mniejszą* od wartości którą
    podajesz i *nie większą* niż roczny limit :)
    "Mogę płacić min. ZUS" i "płacę min. ZUS" (albo "muszę płacić
    min.") to dwa różne zdania.

    > a to na ile mam umowe o prace nie jest wazne.

    Moment. Piszesz że tak płacisz, o co chodzi ?
    Jedyne co dla mnie jest niejasne - to jak ten ZUS jest płacony,
    bo literalnie piszesz że otrzymujesz zarobek brutto minus
    podatek... czyli WIĘCEJ niż się należy (no bo ZUS też by
    wypadało zapłacić).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-12-02 18:37:14
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 2 gru o godzinie 16:11, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik news
    napisał(a):

    > Jedyne co dla mnie jest niejasne - to jak ten ZUS jest płacony,
    > bo literalnie piszesz że otrzymujesz zarobek brutto minus
    > podatek... czyli WIĘCEJ niż się należy (no bo ZUS też by
    > wypadało zapłacić).

    No i dobrze ma odprowadzane. Przecież składki E, R, W i Z płaci w jego
    imieniu osoba prowadząca działalność. Jemu można jedynie potrącić składkę
    na Ch - no i zaliczkę na podatek dochodowy.
    Oczywiście podstawa składek nie może być niższa niż publikowane przez GUS
    (ZUS) - czyli takie jak osoba prowadząca działalność.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2005-12-02 19:18:56
    Od: "retryko" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > bo literalnie piszesz że otrzymujesz zarobek brutto minus
    > podatek... czyli WIĘCEJ niż się należy (no bo ZUS też by

    Zus placi pracodawca (dot. osoby wspolpracujacej), moze nie wyrazilem sie
    jasno.

  • 5. Data: 2005-12-02 21:00:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    retryko wrote:
    > Zus placi pracodawca (dot. osoby wspolpracujacej), moze nie wyrazilem
    > sie jasno.

    Wogóle wyraziłeś się bardzo nieprecyzyjnie:
    albo jesteś zatrudniony albo jesteś osobą współpracującą.
    To dwie różne sprawy.

  • 6. Data: 2005-12-02 21:24:13
    Od: "retryko" <z...@p...onet.pl>

    > Wogóle wyraziłeś się bardzo nieprecyzyjnie:
    > albo jesteś zatrudniony albo jesteś osobą współpracującą.
    > To dwie różne sprawy.

    Przeciez jedno nie wyklucza drugiego. Mam umowe o prace, a ze
    mieszkam z ojcem (prowadzacy DG) pod jednym dachem to dla zusu
    jestem jako os. wspolpracujaca

  • 7. Data: 2005-12-03 08:03:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    retryko wrote:

    > Przeciez jedno nie wyklucza drugiego. Mam umowe o prace, a ze
    > mieszkam z ojcem (prowadzacy DG) pod jednym dachem to dla zusu
    > jestem jako os. wspolpracujaca

    Zakładam, ze jesteś pełnoletni i nie dotyczy Cię
    artykuł z pdof dotyczący wyłączenia z kup
    kosztów pracy najbliższej rodziny.
    Z ciekawości tylko zapytam:
    jak się takie cudo rozlicza?
    To jest etat z odliczeniem składek
    na ubezpieczenia jak dla osoby współpracującej?
    Wydaje mi się, że jeśli jest umowa o pracę,
    to należy odprowadzać składki od niej.
    Może Gotfryd to rozwikła :-)

  • 8. Data: 2005-12-03 09:02:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Dec 2005, cef wrote:

    > Zakładam, ze jesteś pełnoletni i nie dotyczy Cię
    > artykuł z pdof dotyczący wyłączenia z kup
    > kosztów pracy najbliższej rodziny.
    [...]
    > Wydaje mi się, że jeśli jest umowa o pracę,
    > to należy odprowadzać składki od niej.
    > Może Gotfryd to rozwikła :-)

    Gotfryd może najwyżej zawikłać za pomocą używania porównań :)
    Już się robi ;)
    Popatrz na to tak: czy umowa o dzieło, tj. spełniająca wszelkie
    wymogi K.C. w zakresie "dzieła" będzie rozliczona podatkowo
    jako umowa o dzieło ?
    Pomijając już sprawę DG, nawet jeśli będzie to umowa wykonywana
    osobiście - okazuje się ze nie.
    Że może to być dochód z praw majątkowych (w szczególności autorskich).
    Bo istnienie przepisu szczegółowego wewnątrz ustawy (tu: PDoOF,
    w przypadku omawianym zaś w temacie - o SUS) ma pierwszeństwo
    przed zasadami ogolnymi i tym samym cywilistyczną klasyfikacją
    umowy (ona *NIE PRZESTAJĄC* być umową o dzieło TRAKTOWANA jest
    inaczej).

    IMO tu też tak jest: umowa o pracę umową o pracę i wszystkie wymogi
    KP muszą być spełnione. Ale jest przepis szczegółowy w ustawie
    o SUS:
    +++
    Art. 8.
    1. Za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku
    pracy, z zastrzeżeniem ust. 2. i 2a.
    2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób
    współpracujących, o których mowa w ust. 11 - dla celów
    ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca.
    ---

    Nie mam zamiaru rozstrzygać czy w opisywanym przypadku mamy
    do czynienia z prawidłowym określeniem osoby współpracującej,
    art.8 par. 11 określa że oprócz kryterium rodzinnego musi
    być spełniony warunek cyt: "jeżeli pozostają z nimi we wspólnym
    gospodarstwie domowym".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-12-03 09:28:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Gotfryd może najwyżej zawikłać za pomocą używania porównań :)
    > Już się robi ;)

    :-)

> [...]
    > współpracujących, o których mowa w ust. 11 - dla celów
    > ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca.

    Hmm...
    wydaje mi się, że intencją ustawodawcy było raczej wykluczenie
    zatrudniania członków rodziny za minimalną
    i opłacanie od tego składek minimalnych.
    Dlatego wprowadzili barierę, że jak
    rodzina, to traktujemy do zus jako osobę
    współpracującą z wyższymi składkami
    Obawiam się, że jak jest umowa o pracę,
    która wymaga przy wynagrodzeniu 3000zł
    większych składek, to w tym momencie
    warunek "bycia lub nie" osobą współpracującą
    jest zbędny, bo składki większe gwarantuje już umowa o pracę.
    I podejście zusu będzie takie:
    jeśli jest umowa o pracę ze stawką minimalną, to
    oczywiście jest taka osoba traktowana jak współpracująca,
    ale jak mamy umowę o pracę, to przecież sam
    podatnik zadeklarował, że chce płacić większe
    składki.
    Co daje taka umowa o pracę?
    -retryko ma umowę o pracę
    -retryko jest przez ZUS jest traktowany jako osoba współpracująca
    czyli nie ma żadnych praw pracownika.
    Może ktoś podjąć się wyłożenia jakiejkolwiek zalety takiego układu?

  • 10. Data: 2005-12-03 11:14:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Dec 2005, cef wrote:

> [...]
    > i opłacanie od tego składek minimalnych.
    > Dlatego wprowadzili barierę, że jak
    > rodzina, to traktujemy do zus jako osobę

    Być może. Ale pierwszeństwo ma interpretacja językowa.

> [...]
    > większych składek, to w tym momencie
    > warunek "bycia lub nie" osobą współpracującą
    > jest zbędny, bo składki większe gwarantuje już umowa o pracę.

    Hm... to by była "normalna logika" :)

    > I podejście zusu będzie takie:

    Ale popatrz tak: przepis jest wyraźny.
    "jeżeli...to...traktujemy jako osobę współpracującą".
    Kropka.
    Oczywiście ZUS może "uważać" ale z prawem by to nic
    wspólnego IMHO nie miało :)

    > ale jak mamy umowę o pracę, to przecież sam
    > podatnik zadeklarował, że chce płacić większe
    > składki.

    I co z tego ?
    Jak jako prowadzący DG zechcesz zadeklarować składki np.
    od podstawy 50 000 zł miesięcznie - to coś z tego wyniknie
    oprócz konieczności dokonania korekty ? :)
    Jest przepis...

    > Co daje taka umowa o pracę?
    > -retryko ma umowę o pracę
    > -retryko jest przez ZUS jest traktowany jako osoba współpracująca
    ^^^^^^^^^
    > czyli nie ma żadnych praw pracownika.

    Moment, moment. Tylko dla ZUSu jest tak traktowany.
    Powodu dla którego nie mógłby zakładać związków zawodowych
    nie widzę ;) !
    Staż pracy "do urlopu" się chyba liczy...

    > Może ktoś podjąć się wyłożenia jakiejkolwiek zalety takiego układu?

    A, jeśli ci chodzi o *praktyczne* zalety to się nie podejmuję.
    Może taka: a co pozostaje do wyboru, jak inaczej "ustawić"
    zasady ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)