  • 1. Data: 2007-11-01 22:43:36
    Temat: PCC
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    W najbliższych miesiącach będę chciał wykonać dość znaczne ruchy z
    przeniesieniem wlasności nieruchomości, aut, łódki.

    Moje pytanie brzmi: czy jest jakis fajny sposób na
    uniknięcie/zminimalizowanie PCC? Czy zawarcie tych transakcji za granicą
    (samochody, łódka) jest korzystne? A czy przeniesienie własności
    nieruchomości przed jakimś zagranicznym analogiem notariusza jest dobrym
    podatkowo pomysłem?

    marekz

  • 2. Data: 2007-11-02 09:15:19
    Temat: Re: PCC
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Nov 2007, MarekZ wrote:

    > Moje pytanie brzmi: czy jest jakis fajny sposób na
    > uniknięcie/zminimalizowanie PCC? Czy zawarcie tych transakcji za granicą
    > (samochody, łódka) jest korzystne?

    Hm... pytania są dwa:
    - czy jest możliwe
    - czy samo "wyniesienie" własności poza granicę nie spowoduje jakichś
    ciekawych efektow podatkowych

    > A czy przeniesienie własności
    > nieruchomości przed jakimś zagranicznym analogiem notariusza jest dobrym
    > podatkowo pomysłem?

    Nieruchomości są opodatkowane ze względu na swoje położenie, nie
    położenie właściciela. Osoba zagraniczna dokonująca transakcji na
    nieruchomości w kraju płaci PCC jak każdy kto mieszka "na miejscu".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-02 09:27:02
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    MarekZ napisał(a):
    > W najbliższych miesiącach będę chciał wykonać dość znaczne ruchy z
    > przeniesieniem wlasności nieruchomości, aut, łódki.

    Odnośnie nieruchomości, to na grupie jakiś czas temu był podany
    sposób z bezpłatnym zniesieniem współwłasności (czy jak to się nazywa) -
    daruje lub sprzedaje się komuś 1/200 nieruchomości, a potem znosi
    współwłasność, przekazująć całość nowemu nabywcy - druga operacja ponoć
    bez PCC.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-11-02 10:03:57
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0711021012500.3584@athlon64...

    > Hm... pytania są dwa:
    > - czy jest możliwe

    Tu chyba nie ma wątpliwości? Przecież mogę chyba zawrzeć transakcję będąc
    poza granicami PL. Nawet z innym obywatelem PL. A czy to nie jest tak, że
    PCC dotyczy tylko transakcji zawieranych na terenie PL?

    > - czy samo "wyniesienie" własności poza granicę nie spowoduje jakichś
    > ciekawych efektow podatkowych

    To właśnie jest chyba zasadnicze pytanie. Intuicja mi podpowiada, że nie
    powinno spowodować żadnych niekorzystnych, ale wiesz.... Różnie to może być.

    > Nieruchomości są opodatkowane ze względu na swoje położenie, nie
    > położenie właściciela. Osoba zagraniczna dokonująca transakcji na
    > nieruchomości w kraju płaci PCC jak każdy kto mieszka "na miejscu".

    Czyli w tym przypadku to zamyka dyskusję, tak? Nie ma obecnie legalnej
    możliwości uniknięcia 2% PCC? Coś mi się tłukło po łepetynie, że PCC dotyczy
    tylko transakcji na terenie PL, ale widać źle mi się tłukło.

    marekz

  • 5. Data: 2007-11-02 11:56:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, MarekZ wrote:

    > Tu chyba nie ma wątpliwości? Przecież mogę chyba zawrzeć transakcję będąc
    > poza granicami PL. Nawet z innym obywatelem PL.

    No tak.

    > A czy to nie jest tak, że
    > PCC dotyczy tylko transakcji zawieranych na terenie PL?

    Nie do końca - nie liczy się "miejsce umowy", a "miejsce rzeczy" oraz
    odpowiednio "miejsce osób":
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    4. Czynnoœci cywilnoprawne podlegajš podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 5,
    jeżeli ich przedmiotem sš:

    1) rzeczy znajdujšce się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa
    majštkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    2) rzeczy znajdujšce się za granicš lub prawa majštkowe wykonywane za
    granicš, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynnoœć cywilnoprawna została
    dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    ---

    Sądzę ze w przypadku samochodu może mieć znaczenie "miejsce
    zarejestrowania" a nie "miejsce przechowania", ale mogę się mylić.

    > To właśnie jest chyba zasadnicze pytanie. Intuicja mi podpowiada, że nie
    > powinno spowodować żadnych niekorzystnych, ale wiesz.... Różnie to może być.

    W przypadku samochodu może powodować podleganie pod VAT, jeśli kraj
    do ktorego "wprowadzono" pojazd jest w UE. W przypadku innych krajów
    stosujących VAT a nie będących we "wspólnym obszarze" pewnie będzie
    to dotyczyło wszystkich rzeczy.
    Podleganie pod VAT nie jest tożsame z koniecznością jego zapłaty
    w konkretnym przypadku, jak to sam jednak napisałeś: "ale wiesz..." :)
    Obawiałbym się "haków" :(

    > Czyli w tym przypadku to zamyka dyskusję, tak?

    Przepis j.w. wygląda na skrajnie jasny, a nieruchomości nie wyniesiesz
    bo jest w całości "przypisana" do gruntu :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-11-02 12:02:08
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Przepis j.w. wygląda na skrajnie jasny, a nieruchomości nie wyniesiesz
    > bo jest w całości "przypisana" do gruntu :)

    A wręcz jest gruntem, zabudowanym lub nie (poza lokalową oczywiście).

  • 7. Data: 2007-11-02 12:03:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, Liwiusz wrote:

> [...]
    > sprzedaje się komuś 1/200 nieruchomości, a potem znosi współwłasność,
    > przekazująć całość nowemu nabywcy - druga operacja ponoć bez PCC.

    Hak polega na tym, że to dotyczy NIEODPŁATNEGO zniesienia współwłasności,
    jak sam piszesz. Udowodnienie że miała miejsce odpłatnoś spowoduje zarzut
    ukrywania przychodów, bo od spłat i dopłat PCC już się należy - patrz
    art.1.1.1.f ustawy :)

    Zacytuję podstawę określenia kwoty podatku:
    "5) przy umowie o zniesienie współwłasnoœci lub o dział spadku - wartoœć
    rynkowa rzeczy lub prawa majštkowego nabytego ponad wartoœć udziału we
    współwłasnoœci lub spadku,"

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-11-02 14:12:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, Cavallino wrote:

    > A wręcz jest gruntem, zabudowanym lub nie

    Yes, sir, thx!

    > (poza lokalową oczywiście).

    Ale lokal też jest przypisany, sam tak mam w akcie notarialnym!

    pzdr, Gotfryd