  • 1. Data: 2005-02-02 21:08:25
    Temat: PIT-11 - zaliczka pobrana
    Od: "Pietruszka" <g...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.

    Mam taką sytuację:
    Pracuję od 01.10.2004 w pewnej firmie.
    Przy wypłacaniu poborów podpisywałam tylko listę,
    nigdy nie dostałam od pracodawcy dokładnego rozliczenia, ile na co zostało
    mi potrącone.
    Teraz otrzymałam PIT-11, w którym mój dochód za 3 miesiące zeszłego roku to
    2 400,
    a zaliczka pobrana przez płatnika to 35,40.
    Czy pracodawca mógł sam zwiększyć kwotę wolną od podatku i jej ne
    odprowadzać?
    Wg mnie zaliczkę podatku powinien wyliczyć tak:
    19%*(dochód miesięczny) - 44,17

    Czyli przy moich dochodach = 800:
    19%*800-44,17=107,83

    Czy mam rację, że pracodawca powinien odprowadzić od kwoty 2400
    323,49 zł zaliczki na podatek, a nie 35,40?

    Proszę, powiedzcie jak powinno być, bo trochę się w tym gubię.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
    Gosiaczek

  • 2. Data: 2005-02-02 21:24:35
    Temat: Re: PIT-11 - zaliczka pobrana
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    zapomnialas o skladkach spolecznych i na ub. zdrowotne
    ubezpieczenie spoleczne odejmuje sie od kwoty brutto i to po odjeciu kosztow
    uzyskania przychodow stanowi to podstawe opodatkowania, pozatym od podatku
    odlicza sie 7,75 % ubezp. zdrowotnego
    najprosciej skorzystac z jakiegos kalkulatora placowego..........
    zreszta wszystkie kwoty masz w picie wypisane

    pozdrawiam

    Ewa (Kraków)
    www.republika.pl/ewa_pasinska

  • 3. Data: 2005-02-02 21:32:33
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Pietruszka
    <g...@p...onet.pl> wystukał[a]:
    > Teraz otrzymałam PIT-11, w którym mój dochód za 3 miesiące zeszłego
    > roku to 2 400,
    > a zaliczka pobrana przez płatnika to 35,40.

    Dochód czy przychód? Sugeruje że przychód.

    > Czy pracodawca mógł sam zwiększyć kwotę wolną od podatku i jej ne
    > odprowadzać?

    Nie mógł. Mało tego, jeżeli przed pierwszą wypłatą nie złożysz
    pracodawcy pit 2, wtedy nie może on potracić kwoty wolnej.

    > Wg mnie zaliczkę podatku powinien wyliczyć tak:
    > 19%*(dochód miesięczny) - 44,17
    > Czyli przy moich dochodach = 800:
    > 19%*800-44,17=107,83

    A składki ZUS? Ubezp. zdrowotne, koszty?

    przychód brutto 800 zł
    składki zus 800*18,71% = 149,68 zł
    podst. zdrowotna= przychod brutto - składki zus = 800 - 149,68 = 650,32

    koszty uzyskania przychodu 102,25 zł
    podstawa opodatkowania = podst. zdrowotn - koszty = 650,32 - 102,25
    =548,07 zł w zaokrągleniu do 1 zl tj. 548 zł
    podatek naliczony = podst. opodatkow. *19% = 104,12 zł
    kwota wolna od podatku 44,17
    ubezp. zdrowotne (odliczane od podatku) podst. zdrowotna * 7,75% = 50,40

    podatek odprowadzony = podatek naliczony - kwota wolna - ubezp. zdrow
    (odliczane od podatku) = 104,12-44,17-50,4 = 9,55 w zaokrągleniu do 0,1
    zł tj. 9,6

    9,60 - tyle pracodawca odprowadził do us za 1 miesiąc.(28,8 za 3 mies)
    35,40 tyle za trzy miesiące, ale przy podstawie 824 zł.... (11,8 za 1
    mies)

    polecam:
    http://www.pit.pl/pages/i/2504.php kalkulator placowy (są do pobrania
    wersje też za 2004 rok).