  • 1. Data: 2008-10-09 09:58:53
    Temat: PIT-23 czy da się uniknąć zapłacenia podatku?
    Od: "majcher" <m...@t...net>

    Sprzedaliśmy mieszkanie z żoną gdzie w akcie notarialnym byliśmy oboje
    wpisani jako właściciele, kupiliśmy sobie działkę i postawiliśmy na niej dom
    co mialo nas uchronić przed płaceniem podatku (mieszkalismy w nim krócej niż
    5 lat i mieszkanie sprzedaliśmy w 2006 roku). Problem w tym że działka
    została kupiona tylko na żonę i ja muszę zapłacić ten podatek za swoją część
    mieszkania mimo, że faktury i kredyt na dom jest również na mnie. Według US
    to nie jest mój dom tylko żony, a ja nie spożytkowałem pięniędzy ze
    sprzedaży mieszkania na nowy dom tylko jestem inwestorem cudzego domu co nie
    upoważnia mnie do skorzystania ze zwolnienia od płacenia podatku.

  • 2. Data: 2008-10-09 10:15:08
    Temat: Re: PIT-23 czy da się uniknąć zapłacenia podatku?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "majcher" <m...@t...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > pięniędzy ze sprzedaży mieszkania na nowy dom tylko jestem inwestorem
    > cudzego domu co nie upoważnia mnie do skorzystania ze zwolnienia od

    Bzdura.
    Jeśli nie macie rozdzielności majątkowej, oraz nieruchomość została nabyty w
    trakcie małżeństwa, w całości z majątku wspólnego, to z mocy prawa jest ona
    Waszą współwłasnością.
    Dziwne, że notariusz tak tego nie zapisał - miał chyba nawet taki obowiązek.
    Ja bym do niego uderzył w kwestii sprostowania księgi wieczystej - wtedy i
    skarbówka się odczepi.

    No chyba że coś pokombinowaliście, np. mieszkanie mieliście kupione przed
    zawarciem małżeństwa, sprzedaliście je za cenę x, czyli żonie z tego
    przypadło x/2 (i to weszło do jej majątku odrębnego), po czym działkę kupiła
    i ta kwota z majątku odrębnego wystarczyła - czyli działka faktycznie stała
    się jej odrębnym majątkiem.

    No to wtedy skarbówka ma rację.

  • 3. Data: 2008-10-09 13:46:55
    Od: "majcher" <m...@t...net>

> [...]
    > kupiła i ta kwota z majątku odrębnego wystarczyła - czyli działka
    > faktycznie stała się jej odrębnym majątkiem.

    Mieszkanie kupiliśmy wspólnie jak już byliśmy małżeństwem. Działkę kupiła
    żona sama jako majątek odrębny, więc chyba z tego wynika że to co na
    działce to też tylko żony, a nie moje :(

  • 4. Data: 2008-10-09 14:34:26
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Mieszkanie kupiliśmy wspólnie jak już byliśmy małżeństwem. Działkę kupiła
    > żona sama jako majątek odrębny,

    Żeby coś kupić jako majątek odrębny, to trzeba na to mieć kasę.
    Miała?
    Czy udzieliliście jej pożyczki z majątku wspólnego? ;-)

    >więc chyba z tego wynika że to co na działce to też tylko żony, a nie moje
    >:(

    No na to wychodzi, że nieźle wtopiłeś.
    Jak się rozejdziecie to co najwyżej dostaniesz zwrot pożyczki na budowę
    domu. ;-)
    W wartości nominalnej oczywiście.