  • 1. Data: 2006-04-18 22:01:31
    Temat: PIT-5 - kiedy ?
    Od: "Młoda" <r...@n...pro.onet.pl>

    Witam!

    Chcę podpisać z osobą fizyczną, ja też taką jestem, umowę-zlecenie na
    wykonanie pewnego zadania. Otrzymam za nie wynagrodzenie określone w tej
    właśnie umowie. Czy zatem powinnam się rozliczyć PIT-5 czy jakimś innym?

    Doczytałam się, iż powinnam go złożyć do 20 dnia miesiąca po otrzymaniu
    wynagrodzenia, ale wtedy jeśli kwota przekroczy kwotę zwolnioną od podatku.
    Samo wynagrodzenie, które otrzymam nie przekroczy tej kwoty, ale w ciągu
    roku będę też zarabiać, więc na koniec 2006 roku na pewno tę kwotę
    przekroczę. Czy od razu złożyć ten PIT-5 czy poczekać do końca roku i
    dopiero w ogólnym zeznaniu wykazać że miałąm taki dochód, ale nie
    odprowadziłam zaliczki na podatek?

    pozdrawiam
    Ela

  • 2. Data: 2006-04-18 23:28:56
    Temat: Re: PIT-5 - kiedy ?
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    "Młoda" wrote:

> [...]
    > wykonanie pewnego zadania. Otrzymam za nie wynagrodzenie określone w tej
    > właśnie umowie. Czy zatem powinnam się rozliczyć PIT-5 czy jakimś innym?

    Jak ni eprowadzisz DG, to nic nie musisz skladac, po za rocznym
    rozliczniem. Zleceniodawca zlozy pit-4 i odprowadzi podatek a tobie ma
    przyslac pit11/8b...

    --

    _____________________________________________r_e_k_l
    _a_m_a______

  • 3. Data: 2006-04-19 07:21:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Młoda napisał(a):
> [...]
    > przekroczę. Czy od razu złożyć ten PIT-5 czy poczekać do końca roku i
    > dopiero w ogólnym zeznaniu wykazać że miałąm taki dochód, ale nie

    Eeeee....

    Uściślijmy - czy zleceniodawca jest osobą fizyczną prowadzącą
    działalność gospodarczą? Bo jasno z tego co napisałaś nie wynika.

    Jeżeli tak, to on pobierze od Twojego wynagrodzenia zaliczkę na podatek
    a na koniec roku prześle PIT8B z którego dane przepiszesz do swojego
    rozliczenia rocznego. W ciągu roku o podatki nie musisz sie martwić.

    Jeżeli nie prowadzi działalności to nie ma możliwości zawarcia umowy
    zlecenia w rozumieniu podatkowym (w świetle KC oczywiście jest ale to
    inna para kaloszy). Musisz mieć otwartą działalność gospodarczą ze
    wszystkimi tego konsekwencjami (papierologia, zus itp)
    Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności
    gospodarczej to jest ZAWSZE działalność gospodarcza.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2006-04-19 14:48:54
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Maddy napisał(a):
    [ciach]

> [...]
    > Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności
    > gospodarczej to jest ZAWSZE działalność gospodarcza.

    A przypadkiem żeby to świadczenie było DG to nie musi być to działalność
    zorganizowana i ciągła?.

    Jeżeli ktoś raz w życiu popilnuje komuś psa przez tydzień, i zechce im
    się bawić w opodatkowanie tego, to IMHO nie ma podstaw żeby to traktować
    jako DG.

    p. m.

  • 5. Data: 2006-04-19 20:42:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > Maddy napisał(a):
    > [ciach]
    >
    > A przypadkiem żeby to świadczenie było DG to nie musi być to działalność
    > zorganizowana i ciągła?.

    Niby tak napisali :]
    Ja tam nie wiem czy pilnowanie psa trzeba "organizować", to moze być
    trudna sprawa ;), nie wiem czy pilnować trzeba "ciągle" czy można
    na pięć minut puścić luzem... ;]
    Ale zabierzmy się za konkret:

    > Jeżeli ktoś raz w życiu popilnuje komuś psa przez tydzień, i zechce im się
    > bawić w opodatkowanie tego, to IMHO nie ma podstaw żeby to traktować jako DG.

    Jakie to jest, twoim zdaniem, źródło przychodu?
    Jakbyś mógł podać jako numerek wg. art.10 ustawy to byłoby miło,
    bo ustawodawca już sporządził podział :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-04-19 21:41:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Niby tak napisali :]
    > Ja tam nie wiem czy pilnowanie psa trzeba "organizować", to moze być
    > trudna sprawa ;), nie wiem czy pilnować trzeba "ciągle" czy można
    > na pięć minut puścić luzem... ;]

    Myślę że "ciągła" oznacza ciągłość wykonywania podobnych zadań na
    przestrzeni jakiegoś dłuższego czasu - np. że pilnuje tego psa (lub tego
    i inne psy) raz w tygodniu przez np. rok.

    Bo jeżeli przyjąć że chodzi o ciągłość wykonywania "pracy" w czasie
    jednego zlecenia, to wtedy każda umowa zlecenie byłaby z niemalże
    definicji działalnością gospodarczą.

    > Ale zabierzmy się za konkret:

    > Jakie to jest, twoim zdaniem, źródło przychodu?
    > Jakbyś mógł podać jako numerek wg. art.10 ustawy to byłoby miło,
    > bo ustawodawca już sporządził podział :)

    Wg. mnie jest to działalność wykonywana osobiście (art 10.1 (2) ).

    p. m.

  • 7. Data: 2006-04-19 23:15:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > Bo jeżeli przyjąć że chodzi o ciągłość wykonywania "pracy" w czasie
    > jednego zlecenia, to wtedy każda umowa zlecenie byłaby z niemalże definicji
    > działalnością gospodarczą.

    To popatrz do definicji DG w ustawie o podatku dochodowym.
    Pisali mężowie uczeni i damy uczone, to innych słów użyli niż my - ale
    mi wychodzi że użyli konstrukcji odwrotnej do twojej.
    Czyli jak coś NIE JEST "osobiste" (i kilka innych wyjątków)
    to stanowi DG. Zero pola manewru.

    Wytnę:
    "6) pozarolniczej działalności gospodarczej [...] z której uzyskane
    przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9"

    I teraz jedziemy dalej:

    > Wg. mnie jest to działalność wykonywana osobiście (art 10.1 (2) ).

    +++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście,
    o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 , uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło,
    [BACZNOŚĆ!!!]
    uzyskiwane wyłącznie od:
    ^^^^^^^^^^^^^
    a) osoby fizycznej prowadzącej
    działalność gospodarczą, osoby prawnej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ("firma")
    i jej jednostki organizacyjnej oraz
    jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    ^^
    (a tu policja, sąd, prokuratura,...)
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale
    są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy
    albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi
    wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,

    9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,
    kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze[...]
    ---

    I co teraz?

    Wyraźnie trzeba zaznaczyć: to dotyczy USŁUG, czyli umów o dzieło
    i zlecenia! Tego zastrzeżenia ("wyłącznie od firm i innych
    instytucji") nie ma wobec INNYCH niż usługi dochodów osobistych,
    na przykład z działalności "artystycznej, literackiej" itp.

    Wniosek: "umowa między dwoma osobami z których obie nie są
    przedsiębiorstwem lub instytucją" podatkowo NIE JEST "umową
    wykonywaną osobiście" w rozumieniu art.10.1.2.

    Jak jest inaczej, to musiałem gdzieś popełnić błąd :) i poproszę
    o wytknięcie palcem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-04-20 06:11:00
    Od: mvoicem <m...@g...com>

> [...]
    > "6) pozarolniczej działalności gospodarczej [...] z której uzyskane
    > przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych

    masz rację. ale patrz niżej ...

> [...]
    > i jej jednostki organizacyjnej oraz
    > jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^
> [...]
    > ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności
    > gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,

    Aha, czyli nie doczytałem. Czyli trzepanie dywanów może być
    działalnością wykonywaną osobiście, pod warunkiem że lokale w którym
    leżą dywany są wynajmowane. Pilnowanie psa nie (chyba że to akurat jest
    pies dedykowany do pilnowania tejże nieruchomości).

    Ale w art 10 jest jeszcze ostatni punkt: "Inne". Jakie są
    przciwwskazania żeby uznać że jest to "inny" dochód (Art 10.1 (9))?

    p. m.

  • 9. Data: 2006-04-20 09:14:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > Ale w art 10 jest jeszcze ostatni punkt: "Inne". Jakie są przciwwskazania
    > żeby uznać że jest to "inny" dochód (Art 10.1 (9))?

    Przyznaję iż ten kawałek celowo pominąłem milczeniem :)
    Ktoś wie?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)