  • 1. Data: 2002-04-21 13:25:07
    Temat: PIT D - ulga za zakup gruntu, a oplaty notarialne, skarbowe itp.
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    Hej!

    Utknalem z zeznaniem podatkowym. Chodzi o ulge za zakup gruntu.

    znalazlem taki opis "19% wydatkowanej kwoty, nie więcej jednak
    niż 19% kwoty stanowiącej iloczyn powierzchni 350 m2 i ceny
    nabycia 1 m2 gruntu lub określonej w umowie wartości odpłatnie
    przenoszonego prawa wieczystego użytkowania gruntu", dalej jest
    mowa, ze wydatkowana kwota to nie tylko cena dzialki, ale rowniez
    oplat notarialnych, skarbowych, prowizji posrednika itp.

    stad watpliwosc, czy cene owych 350 m2 mam wyliczyc jako

    (cena dzialki + oplaty notarialne (czy mozna wliczyc wszystkie,
    czy sa jakies wyjatki?), koszty posrednika, itd)/powierzchnie

    czy tez tylko cena dzialki / powierzchnie

    co powininem wpisac w picie D w polu 64 - "kwota faktycznie
    poniesionych wydatkow w 2001", cene dzialki czy cene dzialki + te
    wszystkie oplaty

    jesli cene 1 m2 liczy sie tylko od ceny dzialki, bez dodatkowych
    oplat, to jaki jest sens wliczania do wydatku, tych oplat -
    przeciez jesli kupie dzialke powyzej 350 m2 to i tak nic mi nie
    daja, natomiast dzialek ponizej 350 m2 to chyba nikt lub prawie
    nikt nie kupuje

    czy ktos sie nad tym zastanawial?

    pomocy bo zglupialem :O

  • 2. Data: 2002-04-22 05:45:32
    Od: "SlawekM" <s...@p...onet.pl>

    Wedlug mnie jest tak:
    Sumujesz wszystkie kwoty, ktore sa na akcie notarialnym (w niektorych
    gazetach pisali, ze nie wlicza sie oplaty za wpis do KW) i dzielisz przez
    liczbe m2 dzialki. W ten sposob otrzymujesz "cene" m2. To mnozysz przez 350
    m. Z wyniku tego mnozenia odliczasz 19%.
    Pozdrawiam, Slawek

  • 3. Data: 2002-04-22 18:44:38
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >liczbe m2 dzialki. W ten sposob otrzymujesz "cene" m2. To
    mnozysz przez 350
    >m. Z wyniku tego mnozenia odliczasz 19%.

    jestes tego pewien? bo ja jestem blizej bzdurnej moze (ale co nas
    w podatkach moze zadziwic?), ze biore 19 proc. wszystkich
    wydatkow (no moze bez tego wpisu), ale nie wiecej niz cena 1 m2
    (wyliczona jako cena dzialki bez zadnych dodatkowych kosztow typu
    notariusz itp / powierzchnie) * 350 x 19

  • 4. Data: 2002-04-22 18:53:13
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >(wyliczona jako cena dzialki bez zadnych dodatkowych kosztow
    typu
    >notariusz itp / powierzchnie) * 350 x 19

    Rzepa jak zwykle niezawodna, wszystko jasne:
    http://www.rp.pl/gazeta/wydanie_020417/prawo/prawo_a
    _2.html

    "Pomagamy rozliczać PIT Do ostatecznego terminu złożenia zeznania
    pozostało 13 dni
    Najpierw musi być działka

    Poprzednie odcinki
    W 2001 r. ulgą podatkową premiowane było kupno gruntu na własność
    albo odpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego działki
    budowlanej od poprzedniego użytkownika pod budowę własnego domu.
    Odliczeniem nie jest objęte kupno działki rekreacyjnej (nie
    mającej charakteru działki budowlanej), gruntu pod budowę
    pawilonu handlowego, warsztatu itd., a także gruntu rolnego.

    Ulga ta polega na odliczeniu od podatku 19 proc. faktycznie
    poniesionego wydatku. Jest limitowana. Objęte nią wydatki
    wyznacza iloczyn: powierzchni 350 mkw. i ceny zapłaconej za jeden
    mkw. gruntu z dnia nabycia lub określonej w umowie notarialnej. O
    tym, jak duże będzie odliczenie, decyduje więc powierzchnia
    działki i cena jednego mkw.

    Ulga ta obejmuje nie tylko samą uzgodnioną w umowie cenę działki,
    ale także przypadającą na limit 350 mkw. część opłaty
    notarialnej, skarbowej i prowizji pośrednika. Przyjmuje się, że
    przy ustalaniu wysokości odliczenia nie uwzględnia się opłaty za
    wpis w księdze wieczystej ani kosztów jej założenia. Dokument
    stwierdzający podniesienie wydatków na nabycie działki budowlanej
    stanowi notarialna umowa sprzedaży.

    Ulga jest rozliczana "w okresie obowiązywania ustawy". Oznacza
    to, że ktoś, kto skorzystał z niej z racji kupna 180 mkw. pod
    budowę segmentu, a potem kupił działkę pod budowę domu wolno
    stojącego, może wykorzystać odliczenia przypadające na pozostałą
    część limitu - 170 mkw. W 2002 r. ulgi tej już nie ma.

    Oto odpowiedzi na pytania czytelników dotyczące tej ulgi.

    W 1997 r. kupiłam działkę budowlaną o powierzchni 245 mkw. i
    skorzystałam z tej racji z ulgi. W 2001 r. kupiłam drugą działkę
    budowlaną o powierzchni 580 mkw. Czy mam z tego tytułu prawo do
    ulgi?

    Tak. Ponieważ w okresie obowiązywania ustawy podatnik ma prawo do
    ulgi w odniesieniu do 350 mkw. działki pod budowę domu
    mieszkalnego, to w zeznaniu za 2001 r. można wykorzystać
    pozostałą po 1997 r. część limitu, czyli z racji wydatku
    przypadającego na 105 mkw. działki kupionej w 2001 r. (350 mkw. -
    245 mkw. = 105 mkw.). Wolno więc odliczyć od podatku 19 proc.
    kwoty wydatku przypadającego na 105 mkw. działki kupionej w 2001
    r.

    W 2001 r. otrzymałem działkę pod budowę domu jednorodzinnego w
    wieczyste użytkowanie. Wniosłem do gminy pierwszą opłatę za to
    użytkowanie w wysokości prawie 7 tys. zł. W urzędzie skarbowym
    powiedziano mi, że nie mam z tego tytułu prawa do żadnego
    odliczenia podatkowego.

    Niestety. Taka jest konsekwentnie przyjmowana interpretacja
    przepisu normującego tę ulgę, w którym mówi się, iż obejmuje ona
    "odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego pod budowę
    budynku mieszkalnego". Gmina zaś nie przenosi tego prawa na
    nabywcę, lecz oddaje grunt w wieczyste użytkowanie, ustanawia to
    prawo na jego rzecz.

    W kwietniu 2001 r. kupiłem grunt pod budowę domu jednorodzinnego
    w momencie, w którym zgodnie z obowiązującym wtedy planem
    zagospodarowania przestrzennego był to jeszcze grunt rolny. Już w
    październiku 2001 r. nastąpiła zmiana tego planu. Teraz jest to
    grunt budowlany. W 2001 r. zdążyłem uzyskać decyzję o warunkach
    zabudowy działki budynkiem jednorodzinnym. Po jej otrzymaniu
    kupiłem materiały budowlane. Już w styczniu złożyłem zeznanie za
    2001 r., w którym odliczyłem także ulgę na kupno działki. Urząd
    skarbowy wezwał mnie i zażądał korekty zeznania, twierdząc, że
    ulga mi nie przysługuje, bo w momencie kupna nie była to działka
    budowlana. Czy ma rację?

    Można mieć co do tego wątpliwości. W każdym razie jego stanowisko
    znajduje potwierdzenie w wyroku NSA z 11 kwietnia 1997 r. (sygn.
    SA/Sz 431/96). Uznano w nim, że ulgą objęty jest wydatek na kupno
    gruntu, który w dacie budowy nadaje się do zabudowy budynkiem
    mieszkalnym. Późniejsze zmiany przeznaczenia nabytego gruntu
    poczynione w wyniku zmian planu zagospodarowania przestrzennego
    gminy nie mogą wpływać na ustalenie charakteru (przeznaczenia)
    tego gruntu w chwili poniesienia wydatku na jego zakup. Moim
    zdaniem jest to pogląd kontrowersyjny. Powinien Pan jednak
    skorygować zeznanie, jak chce urząd, ale potem złożyć jego
    korektę z odliczeniem ulgi na kupno działki i wnioskiem o zwrot
    wynikającej z tego tytułu nadpłaty. Jeśli urząd wyda decyzję
    odmowną, może Pan odwołać się do izby skarbowej, a potem wnieść
    skargę do NSA.

    Niewykluczone, że NSA przyzna Panu rację.

    W 2001 r. dokonywałem wpłat na kupno mieszkania od developera.
    Pierwsza rata była przedpłatą na nabycie gruntu pod budowę domu,
    w którym znajduje się moje przyszłe mieszkanie. Chodzi o 12 tys.
    zł. W 2001 r. wpłaciłem na nabycie mieszkania w sumie 234 tys.
    zł, a więc znacznie więcej niż wydatek objęty dużą ulgą
    budowlaną. Czy w tej sytuacji mogę skorzystać także z odrębnej
    ulgi na kupno działki budowlanej?

    Sprawa jest kontrowersyjna. Przynajmniej część urzędów skarbowych
    twierdzi teraz, że przy zakupie mieszkania od developera wartość
    udziału we współwłasności mieści się w limicie dużej ulgi
    budowlanej. Słowem, że kupujący nie może korzystać z odrębnej
    ulgi na kupno działki budowlanej. Jednak inny pogląd wyraziło
    Ministerstwo Finansów w piśmie z 25 lipca 1997 r. (nr PO
    2/JHL-5086-0815/97). Dotyczyło ono wydatków ponoszonych
    zaliczkowo przed zakończeniem budowy. Stwierdzono w nim, że
    wprawdzie z literalnego brzmienia przepisu normującego ulgę na
    kupno mieszkania od developera mogłoby wynikać, że odliczeniu
    podlegają tylko wydatki na kupno działki poniesione przez
    podatnika przed wbudowaniem na niej budynku mieszkalnego, to
    jednak wykładnia celowościowa i respektowanie konstytucyjnej
    zasady sprawiedliwości społecznej oraz równości wobec prawa nie
    pozwalają na przyjęcie takiej interpretacji. W rezultacie zdaniem
    MF również w wypadku zakupu od firmy budowlanej nowo wybudowanego
    budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku
    odliczeniu w granicach odrębnych limitów będą podlegały wydatki
    poniesione na zakup budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    oraz wydatki poniesione na zakup gruntu (udziału we
    współwłasności gruntu) lub prawa wieczystego użytkowania gruntu
    (udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu), jeżeli
    podatnik dysponuje dowodem ich poniesienia.

    W 2000 r. sprzedałem za 65.000 zł kawalerkę kupioną w 1998 r. Od
    dochodu z tej sprzedaży należał się więc 10-proc. podatek.
    Skorzystałem ze zwolnienia z tego podatku, bo złożyłem
    oświadczenie, że w ciągu dwu lat wydam uzyskane pieniądze na cele
    mieszkaniowe. Za całą tę kwotę kupiłem pod Warszawą działkę
    budowlaną o powierzchni 750 mkw. po 90 zł za mkw. Zapłaciłem za
    nią 67.500 zł. Wiem, że od ulgi, jaka mi w związku z tym
    przysługuje, muszę odliczyć zwolnienie z 10-proc. podatku od
    sprzedaży. Nie wiem, jak to powinno wyglądać w praktyce.

    W opisanej sytuacji 10-proc. podatkiem od dochodu ze sprzedaży
    mieszkania, do której doszło w 2000 r., byłaby objęta kwota
    65.000 zł (danina od niej wynosiłaby więc 6500 zł). W 2001 r.
    wydał Pan na kupno 350 mkw. działki 31.500 zł (350 mkw. x 90 zł).
    W takim wypadku ulga podatkowa z racji kupna działki (19 proc. z
    31.500 zł) wynosi 5985 zł. Pomniejszenie jej o 10 proc. kwoty
    uzyskanej ze sprzedaży mieszkania, tj. o 6500 zł, da liczbę
    ujemną, słowem, żadnego odliczenia z racji kupna działki nie ma.
    Natomiast wydając pieniądze ze sprzedaży mieszkania w całości na
    kupno działki spełnił Pan warunki korzystania ze zwolnienia z
    10-proc. podatku od sprzedaży. Niestety jest tak, że to, co
    fiskus darował przy sprzedaży mieszkania, odebrał w uldze, jaka
    przysługuje Panu z racji kupna działki.

    Czy wobec tego powinienem w ogóle wypełniać PIT-D za 2001 r. i
    wykazywać w nim odliczenie z racji kupna działki. Za 2001 r. nie
    ponosiłem poza jej kupnem innych wydatków mieszkaniowych.

    Nie jest to potrzebne, zwłaszcza że w 2002 r. ulga na kupno
    działki przestała istnieć i uzyskanie prawa do niej nie ma już
    znaczenia na przyszłość. Jeśli zaś urząd skarbowy zainteresuje
    się, czy spełnił Pan warunki korzystania ze zwolnienia z 10-proc.
    podatku od sprzedaży, wykaże Pan, że tak się stało,
    przedstawiając akt notarialny nabycia działki.

    Izabela Lewandowska "

  • 5. Data: 2002-04-24 05:26:32
    Od: "SlawekM" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > (wyliczona jako cena dzialki bez zadnych dodatkowych kosztow typu
    > notariusz itp / powierzchnie) * 350 x 19

    Zrobilem tak, jak napisalem
    Pozdrawiam, Slawek