  • 1. Data: 2004-01-04 19:06:31
    Temat: [Początkujący] Wliczanie oprogramowania w koszty i inne pytania.
    Od: "Maciek" <m...@o...pl>

    Witam.

    Prowadzę działalność gospodarczą (KPiR, VAT, memoriał) i sam postanowiłem
    prowadzić księgowość. Przeglądałem archiwum, ale jakoś nie znalazłem aktualnych
    odpowiedzi.

    Proszę o pomoc jak zaksięgować poniższe zakupy (głównie oprogramowania)
    Narazie w EŚT nic nie mam wpisane... nie wiem czy powinienem i co mi daje
    wprowadzenie prywatnego komputera do tej ewidencji (brak dokumentów zakupu na
    niego).
    Chce kupić windowsa oem'a z nagrywarką dvd na jednej fakturze.
    Rozumiem, że oprogramowanie mam wprowadzać do ewidencji wartości
    niematerialnych. I teraz czy mogę amortyzować jednorazowo 100% i kwotę tej
    amortyzacji wpisać w koszty w KPiR. Co z nagrywarką - nie na sprzedaż? czy ją
    gdzieś muszę wpisywać (EŚT) czy jako pozostałe koszty w KPIR?

    Druga sytuacja.. Kupuje program księgowy i pewien program narzędziowy dla celów
    mojej działalności.. Tu też problem poodbny jak przy windows.. wpisać w ewid.
    wartości niemat. - amortyzować jednorazowo?
    Każdy program kosztuje < 3500 netto . Czy to ma znaczenie i czy ta graniczna
    kwota dotyczy tylko ŚRODKÓW TRWAŁYCH?

    No i co jeśli kupię program kosztujący > 3500 netto.. Jak go amortyzować?
    Gdzie szukać stawki amortyzacyjnej na oprogramowanie?
    Do tej pory to moje największe zmartwienia..
    Z góry dziękuję za pomoc..

  • 2. Data: 2004-01-05 07:45:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Jan 2004, Maciek wrote:
    [...]
    >+ Chce kupić windowsa oem'a z nagrywarką dvd na jednej fakturze.
    >+ Rozumiem, że oprogramowanie mam wprowadzać do ewidencji wartości
    >+ niematerialnych.

    Możesz. Ale wartosć jest za mała żebyś MUSIAŁ.
    Do 3,5 kzł wartości niematerialne *możesz* "po prostu wpuścić
    w koszt" i nigdzie nie wpisywać (z wartościami materialnymi
    jest inaczej :) od 1,5 kzł podlegają obowiązkowo wpisowi, jeśli
    nie do EŚT to do EW).

    >+ I teraz czy mogę amortyzować jednorazowo 100% i kwotę tej
    >+ amortyzacji wpisać w koszty w KPiR.

    Tak.

    >+ Co z nagrywarką - nie na sprzedaż? czy ją
    >+ gdzieś muszę wpisywać (EŚT)

    Nie musisz. Wystarczy opis na f-rze że "do celów wewnętrznych,
    zamontowana w komputerze EŚT tyle a tyle".

    >+ czy jako pozostałe koszty w KPIR?

    Ano. "Podwyższanie wartości" do 3,5 kzł (patrz długaśna dyskusja
    z której nic nie wynikło, jak interpretować "3,5 kzł jednorazowo"
    wobec "3,5 kzł rocznie" w tym samym akapicie przepisu :() nie
    powoduje obowiązku "podwyższania wartości w rozumieniu przepisów
    o środkach trwałych". Po prostu w koszt :)
    [...]
    >+ Każdy program kosztuje < 3500 netto . Czy to ma znaczenie i czy ta graniczna
    >+ kwota dotyczy tylko ŚRODKÓW TRWAŁYCH?

    Ma znaczenie. Do 3,5 kzł *możesz* uznać za ŚT, ale NIE MUSISZ.
    Nadto, NAWET jeśli uznasz za ŚT (co może mieć swoje zalety,
    np. w razie liczenia się z koniecznością zamknięcia DG) to
    możesz amortyzować jednorazowo.
    Jeśli NIE UZNASZ za ŚT, to NIE AMORTYZUJESZ ! (tylko "po
    prostu w koszt").
    Nie wierzę że nie wyczytałeś w archiwum ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-05 08:35:14
    Od: "Maciek" <m...@o...pl>

    > Ma znaczenie. Do 3,5 kzł *możesz* uznać za ŚT, ale NIE MUSISZ.
    > Nadto, NAWET jeśli uznasz za ŚT (co może mieć swoje zalety,
    > np. w razie liczenia się z koniecznością zamknięcia DG) to
    > możesz amortyzować jednorazowo.
    Czy możes mi rozwinąć "swoje zalety"?
    Wiem że jak wprowadzę coś w ŚT to potem w VAT-7 wpisuje w odpowiednią komórkę
    i mogę ubiegać sie o zwrot VAT - choć dyskusyjne jest to czy mi się to opłaca..
    czekać na przelew z US i narazić się na podejrzenia ze strony US to chyba nic
    miłego.. nie przerabialem jeszcze tego, ale tak sie domyslam :)
    Co jak zamknę działalność?

    > Nie wierzę że nie wyczytałeś w archiwum ;) !
    Szczerze mówiąc to dużo wyczytałem.. ale dopiero ta wypowiedź usystematyzowała
    moją wiedzę :)

    Mam jeszcze pytanie..
    Chce wystawić fakturę zagranicznemu kontrahentowi za usługę (dokładnie:
    sprzedaż praw autorskich do kawalka programu, ktory dla nich napisalem)
    Więc VAT 0% - znalazłem informację chyba w gazecie prawnej że jakiś US
    potwierdził stosowanie VAT 0% w takiej sytuacji - czy dla własnego
    bezpieczeństwa powiniem się zwrócić do swojego US o potwierdzającą to opinię.
    Jeśli tak, to załączyć im ten artykuł? Co by mogli się zasugerować..
    Czy wystawić fakturę z VAT 0% - i jak przyjdzie kontrol to pokazać ten artykuł?

    Dzięki za pomoc
    Maciek

  • 4. Data: 2004-01-05 09:44:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, Maciek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > np. w razie liczenia się z koniecznością zamknięcia DG)
    [...]
    >+ Czy możes mi rozwinąć "swoje zalety"? [...]

    Od wyposażenia płacisz podatek, ŚT - dopóki ich nie sprzedasz - nie
    są objęte podatkiem dochodowym. VAT od wyposażenia i ŚT trzeba
    oczywiście :] odprowadzić.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)