  • 1. Data: 2004-10-24 11:51:59
    Temat: Podatek 50% (CIT/PIT/inne?)
    Od: "Krzysztof " <r...@i...com.pl>

    Kto płaci podatek CIT ?
    Czy właściciel (udziałowiec) firmy która płaci podatk CIT płaci oprócz tego
    podatek od własnych dochodów (zysków , części zysków , dywidendy ) ?
    Czy jako osoba fizyczna płaci dodatkowo PIT , czy ma to inną formę ?

    Pytam w kontekście czwartego szczebla 50% podatku PIT.

  • 2. Data: 2004-10-25 07:02:53
    Temat: Re: Podatek 50% (CIT/PIT/inne?)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Oct 2004, Krzysztof wrote:

    >+ Kto płaci podatek CIT ?

    Firma "nieosobowa" :)

    >+ Czy właściciel (udziałowiec) firmy która płaci podatk CIT płaci oprócz tego
    >+ podatek od własnych dochodów (zysków , części zysków , dywidendy ) ?

    Tak. Podatek od dywidendy.

    >+ Czy jako osoba fizyczna płaci dodatkowo PIT , czy ma to inną formę ?

    PIT.
    Tyle że "PIT" oznacza całą gamę FORM pobierania podatku. Dla przykładu
    "podatek belkowy" (czyli 19% pobierane z dochodu z odsetek bankowych
    kont osobistych) to TEŻ jest PIT, mimo iż to nie beneficjent go
    rozlicza i wykazuje na PIT-36/37 (zwróć uwagę na numer formularza:
    tych RÓZNYCH PITów jest KILKADZIESIĄT i rozlicza się je RÓZNYMI
    "papierkami" !).

    >+ Pytam w kontekście czwartego szczebla 50% podatku PIT.

    Bez związku. Możesz się w tym kontekście nie martwić o dochody
    właścicieli Orlenu, TP S.A. czy banków ;>

    Ustawa o PIT, zwróć uwagę na punkt 4:
    ++++
    Art. 30a. 1. Od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy,
    z zastrzeżeniem art. 52a:
    1) z odsetek od pożyczek [...]
    2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych,
    3) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych
    na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania [...]
    4) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach
    osób prawnych,
    5) od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych,
    6) od kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego
    [...]
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-25 08:23:00
    Od: Wojciech Ratymirski <h...@b...pl>

    Dnia 2004-10-24 13:51, Użytkownik Krzysztof napisał:

    > Pytam w kontekście czwartego szczebla 50% podatku PIT.

    Ja bym sie tym podatkiem 50% wogóle na razie nie przejmował bo IMHO on
    wogóle nie wejdzie w życie.
    I prezydent nie musi wcale wetowac ustawy czy oddawac jej do TK.
    Wystarczy że wykorzysta konstytucyjny termin 30 dni na podpis. Ustawa
    jeszcze do niego nie trafiła i nie trafi przed końcem października. Więc
    jeśli prezydent nie zechce żeby ta stawka weszła w życie wystarczy że
    poczeka spokojnie do końca terminu. Wtedy zmiana weszłaby z krótkim
    vacatio legis na co Trybunał Konstytucyjny na pewno się nie zgodzi.
    Warto przypomnieć,ze kiedyś, w wyroku 26/97 z dnia 25 listopada 1997 r.
    TK "uwalił" duże zmiany w PIT wskazując m.in. że 32 dniowe vacatio legis
    które wtedy pozostawiono to zbyt krótki okres na tak poważne zmiany w
    prawie. A wprowadzenie dodatkowej stawki podatkowej jest bez wątpienia
    znacząca zmianą. Czyli IMHO ta zmiana pójdzie do kosza. A panowie
    posłowie powiedzą "chcialiśmy zrobić wam dobrze ale zły TK i Prezydent
    nie dali".

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski