  • 1. Data: 2008-01-31 10:41:17
    Temat: Podatek PCC
    Od: "Adam" <s...@w...pl>

    Witam!
    Moze to zabrzmi troche smiesznie - kupilem samochod i musze zaplacic
    podatek. Teraz pytam: na co ida te pieniadze? Jakis konkret poprosze.
    Pozdrawiam!
    Adam

  • 2. Data: 2008-01-31 10:43:10
    Temat: Re: Podatek PCC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Adam pisze:
    > Witam!
    > Moze to zabrzmi troche smiesznie - kupilem samochod i musze zaplacic
    > podatek. Teraz pytam: na co ida te pieniadze? Jakis konkret poprosze.
    > Pozdrawiam!

    Do budżetu. Na nic konkretnego. Teoretycznie z takim samym skutkiem
    mógłbyś wrzucić te pieniądze do pieca, z tym zastrzeżeniem, że
    roszczenie o zapłatę podatku nadal by wtedy istniało.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-01-31 10:52:32
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Adam" napisał
    > Witam!
    > Moze to zabrzmi troche smiesznie - kupilem samochod i musze zaplacic
    > podatek. Teraz pytam: na co ida te pieniadze? Jakis konkret poprosze.

    Na przykład na finansowanie partii politycznych.

    BTW: Czemu czynności cywilnoprawne są opodatkowane? Tzn jaka jest intencja
    ustawodawcy? Ograniczenie ilości takich czynności? Czy po prostu nie ma
    uzasadnienia i jest to zwykła okazja do łupienia?

  • 4. Data: 2008-01-31 10:58:22
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-01-2008 o 11:52:32 glizda <h...@o...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Adam" napisa?
    >
    > Na przyk?ad na finansowanie partii politycznych.
    >
    > BTW: Czemu czynno?ci cywilnoprawne s? opodatkowane? Tzn jaka jest
    > intencja
    > ustawodawcy? Ograniczenie ilo?ci takich czynno?ci? Czy po prostu nie ma
    > uzasadnienia i jest to zwyk?a okazja do ?upienia?

    Żeby nasi rodzimi okupanci wiedzieli kto, co, komu i za ile.
    A przy okazji można dowalić procencik albo dwa.

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-01-31 11:01:32
    Od: "my way" <y...@n...pl>

    > Do budżetu.

    a dokladniej - w tym przypadku prawdopodobnie do budżetu gminy, w której
    zamieszkuje autor wątku
    choc to dla niego pewnie żadne pocieszenie :)

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-01-31 11:03:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    glizda pisze:

    > BTW: Czemu czynności cywilnoprawne są opodatkowane? Tzn jaka jest intencja
    > ustawodawcy? Ograniczenie ilości takich czynności? Czy po prostu nie ma
    > uzasadnienia i jest to zwykła okazja do łupienia?

    Intencja ustawodawcy? W nakładaniu podatków? Intencją może być tylko
    życzenie zwiększenia dochodów budżetu.

    Jakiś czas temu Alexis de Tocqueville, francuski polityk i myśliciel,
    powiedział coś takiego:

    "Weźcie jakiś zupełnie zbędny, a dokuczliwy podatek i prześledźcie jego
    pochodzenie; zawsze okaże się, że powstał sto lat temu by zaspokoić
    jakąś drobną potrzebę finansową - i nigdy już nie został zniesiony".

    Od podatku dochodowego zaczynając, który w USA i Wielkiej Brytanii
    został "chwilowo" nałożony w celu finansowania działań wojennych i
    wprowadzając go argumentowano, że po ustaniu działań wojennych będzie on
    wycofany.
    http://prawo.uni.wroc.pl/~kwasnicki/todownload/Histo
    ria%20podatku%20doch.pdf

    Z innych powiedzeń tego autora:
    "Nie ma takiego okrucieństwa, ani takiej niesprawiedliwości, których nie
    mógłby popełnić skądinąd łagodny i liberalny rząd - jeśli zabraknie mu
    pieniędzy!"

    Niedawno czytałem pomysł wprowadzenia "minimalnego podatku" od
    komórek i internetu. Założę się, że jeśli podatek byłby nałożony, to za
    30 lat z minimalnego rozrósłby się na normalny, i z jednego państwa,
    gdzie został wymyślony (zdaje się, że Francja) rozlałby się na całą EU.
    A ludzie na newsach pytaliby się: "czy podatek od posiadania telefonu
    komórkowego idzie na jakiś konkretny cel? Po co on w ogóle jest?" Ale na
    osoby postulujące zniesienie tego podatku patrzono by tak samo dziwnie
    jak na osoby postulujące obecnie zniesienie podatku dochodowego, czy (i)
    VAT.

  • 7. Data: 2008-01-31 11:28:20
    Od: "Adam" <s...@w...pl>

    No to jeszcze jedno pytanie:)
    Czemu musze placic podatek od wartosci katalogowej pojazdu a nie od kwoty za
    ktora rzeczywiscie kupilem i jaka widnieje w umowie? Rozumiem - bo ludzie
    zanizaja kwoty w umowie itp itd. Ale przeciez to podpada chyba pod falszywe
    oswiadczenie. Wiec w razie uodwodnienia klamstwa, urzad chyba bez problemu
    (bo to w konu urzad:) ) mogl by wyegzekwowac nalezne kary i roznice w
    podatku. Czyzby podatek od wartosci katalogowej to kolejna okazja zeby sie
    "nachapac" juz na zas, obojetne czy ktos zanizyl czy nie?:)

  • 8. Data: 2008-01-31 11:29:22
    Od: "Adam" <s...@w...pl>

    I jeszcze jedno :) Bo zapomnialem:)
    Na PCC jest 7 dni od zawarcia umowy czy 14?
    Czy tez kompletnie mi sie terminy pochrzanily?:)

  • 9. Data: 2008-01-31 11:32:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Adam pisze:
> [...]
    > podatku. Czyzby podatek od wartosci katalogowej to kolejna okazja zeby sie
    > "nachapac" juz na zas, obojetne czy ktos zanizyl czy nie?:)

    Podatek płaci się od wartości rynkowej. Wbrew pozorom wartość rynkowa
    to nie jest cena, jaką strony wpisały na umowie, bo ta często jest
    zaniżona. Dlatego w miarę obiektywnym kryterium są odpowiednie wyceny.
    Oczywiście może się zdarzyć, że wartość samochodu jest mniejsza, bo ma
    pewne wady, ale należy liczyć się, że w przypadku zadeklarownia ceny
    niższej niż katalogowa urząd skarbowy może żądać wyjaśnień i dowodów na
    to, że przedmiot był mniej warty. Prawdopodobieństwo zainteresowania się
    urzędu skarbowego jest wprost proporcjonalne do różnicy tych kwot (przy
    założeniu, że cena na umowie jest niższa od ceny katalogowej). Jeśli
    samochód kosztuje 20 000zł i na umowie jest o 2000 mniej, to nie ma się
    raczej czego bać. Ale jeśli samochód warty 5000 sprzedajemy za 1000zł,
    albo samochód warty 20 000zł za 10 000zł, to w PCC lepiej wpisać wartość
    realną, chyba że faktycznie z pewnych powodów wartość samochodu jest tak
    niska.

  • 10. Data: 2008-01-31 11:33:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Adam pisze:
    > I jeszcze jedno :) Bo zapomnialem:)
    > Na PCC jest 7 dni od zawarcia umowy czy 14?
    > Czy tez kompletnie mi sie terminy pochrzanily?:)

    14.