  • 1. Data: 2007-09-20 12:44:14
    Temat: Podatek i firma (Vat?)
    Od: "Szymon Sokolowski" <W...@i...pl.usunto.com.wiadomoze.to.wszystko.tez>

    Witam...

    Mam problem i zupelnienie wiem gdzie moge poczytac jak to policzyc i ile
    podatku "sie nalezy"

    Sytuacja prosta: dwie osoby wykonujace ta sama prace na umowe zlecenie
    - (niech bedzie administrowanie systemem informatycznym)
    kwota brutto 3800pln

    ALE:
    os. 1. Nie prowadzi dzialalnosci gospodarczej - wiec jak rozumiem placi
    19% z 80% kwoty (sprawa prosta) ewentualnie 30% jesli przekroczyla prog
    dochodu
    (xxx) - przy czym roznice miedzy pobranymi zaliczkami a naleznym podatkiem
    ureguluje
    w kwietniu...

    os2. Prowadzi dzialalnosc gospodarcza i ma obrot powyzej 10.000 euro (Vat?)
    WIEC - jaki podatek zaplaci - prosze o pomoc !!nie mam pojecia jak to
    policzyc

    pozdrawiam
    Szymon Sokolowski

  • 2. Data: 2007-09-20 12:50:53
    Temat: Re: Podatek i firma (Vat?)
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Szymon Sokolowski pisze:
> [...]
    > os. 1. Nie prowadzi dzialalnosci gospodarczej - wiec jak rozumiem placi
    > 19% z 80% kwoty (sprawa prosta) ewentualnie 30% jesli przekroczyla prog

    + ZUS, jeśli niestudent.

> [...]
    >
    > os2. Prowadzi dzialalnosc gospodarcza i ma obrot powyzej 10.000 euro (Vat?)
    > WIEC - jaki podatek zaplaci - prosze o pomoc !!nie mam pojecia jak to

    Od 3800 odejmij VAT, a od tego dalej podatek dochodowy.

    Ale - jeśli usługę robi dla firmy-Vatowca, to może VAT doliczyć do
    3800zł (3800+vat) i dochodowy zapłacić od 3800zł. Dla firmy jest to
    obojętne finansowo, czy zapłaci 3800+vat, czy 3800 bez vatu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-20 16:35:02
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Szymon Sokolowski w <news:fctpvs$pq8$1@inews.gazeta.pl>:

    > Mam problem i zupelnienie wiem gdzie moge poczytac jak to policzyc i ile
    > podatku "sie nalezy"

    My też, każda inna odpowiedź będzie wróżeniem z fusów

    > Sytuacja prosta: dwie osoby wykonujace ta sama prace na umowe zlecenie

    Tą samą, czy taka samą?

    > - (niech bedzie administrowanie systemem informatycznym)
    > kwota brutto 3800pln

    A dlaczego nie usługa transportowa?

    > ALE:
    > os. 1. Nie prowadzi dzialalnosci gospodarczej

    [...]

    > os2. Prowadzi dzialalnosc gospodarcza

    A te usługi to w zakresie tej działalności?

    > WIEC - jaki podatek zaplaci - prosze o pomoc !!nie mam pojecia jak to
    > policzyc

    Jak na wstępie, chcesz sie dowiedzieć mniej więcej rzetelnie, czy chcesz
    wróżbę? Jeśli to pierwsze to "do spowiedzi" przystąp, jeśli to drugie to
    odpowiedź brzmi od -1000000 do wysokości maksymalnej kary ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2007-09-20 21:00:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2007, Szymon Sokolowski wrote:

> [...]
    >
    > Sytuacja prosta: dwie osoby wykonujace ta sama prace na umowe zlecenie
    > - (niech bedzie administrowanie systemem informatycznym)

    Błąd lingiwstyczny :)
    Problem w tym, że nazwa "kwota brutto" jest używana w dwu odrębnych, nie
    przystających znaczeniach.
    Dla pracowników, zleceniobiorców umów osobistych i innych takich przez
    "brutto" rozumie się kwotę, od której nie odliczono podatku *dochodowego*.
    Dla firm lub kupujący w sklepie przez "brutto" rozumie się kwotę która
    zawiera podatek *VAT*.

    Pic polega na tym, że sposób traktowania VAT *przez firmę* zależy
    od tego, czy owa firma ma sprzedaż wyłącznie oVATowaną (bo wtedy fakt
    doliczenia VATu przy zakupie jest NIEISTOTNY), czy też mieszaną
    (bo wtedy część tego VATu pomniejsza przychód firmy).

> [...]
    >
    > os2. Prowadzi dzialalnosc gospodarcza i ma obrot powyzej 10.000 euro (Vat?)
    > WIEC - jaki podatek zaplaci - prosze o pomoc !!nie mam pojecia jak to

    Oba, i VAT i dochodowy.
    Tyle, że jeśli firma jest "100% VAT", to wtedy dla niej kwota *netto* VAT
    powinna być taka sama jak kwota *brutto* "dochodowa" - bo to JEST
    taka sama kwota (obejmuje tę kwotę, z której trzeba odprowadzić dochodowy,
    i nie obejmuje kwoty VAT, bo on jest *bez znaczenia* dla nabywcy 100%
    VAT).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-20 21:59:50
    Od: "Szymon Sokołowski" <W...@i...pl.usunto.com.wiadomoze.to.wszystko.tez>

    > Jak na wstępie, chcesz sie dowiedzieć mniej więcej rzetelnie, czy chcesz
    > wróżbę? Jeśli to pierwsze to "do spowiedzi" przystąp, jeśli to drugie to
    > odpowiedź brzmi od -1000000 do wysokości maksymalnej kary ;-)

    No wiec nie mam z czego sie wiecej spowiadac -...
    ale przynajmniej jedno po xx godzin w internecie zrozumialem... ;-)
    ta druga wystawia fakture na 3800 PLN czyli dostaje 3286 PLN + Vat
    a nastepnie od tego musi zaplacic podatek dochodowy - co juz wcale nie jest
    takie
    proste ... bo musi poodejmowac setki roznych rzeczy... ale gdyby nie miala
    nic
    odejmowac (bo np. to jedna ze 100 umow ktore ma i zusy i inne juz zaplacila)
    to placi +- taki sam podatek dochodowy jak ta pierwsza tylko ze od innej
    kwoty
    ... (tak to na chlopski rozum rozumiem i w tym wypadku odpowiedz +- mi
    wystarcza)

    pozdrawiam
    Szymon Sokolowski

  • 6. Data: 2007-09-20 22:49:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2007, Szymon Sokołowski wrote:

    > ta druga wystawia fakture na 3800 PLN czyli dostaje 3286 PLN + Vat

    Nieporozumieniem jest przyjęcie a priori, że TAKA kwota jest właściwa.
    Powodem jest jak pisałem obok, *inne* rozumienie słowa "brutto"
    w obu przypadkach.
    Jeśli firmę zamawiajacą będącą VATowcem "100% sprzedaży VAT" ma to
    *kosztować* tyle samo, co przy osobie wykonującej umowę osobistą, to
    faktura powinna opiewać na 3800 zł PLUS NALEŻNY VAT (razem 4636 zł).
    Fakt, że musi *wpłacić* 4636 zł nie znaczy, że będzie ich to tyle
    *kosztować*.

    Proponujesz do porównania przypadki, kiedy firma płaci jednemu
    wykonującemu tyle, że kosztuje to ją 3800 zł, a drugiemu tyle,
    ze kosztuje to ją 3286 zł, przecież to nielogiczne :)

    pzdr, Gotfryd