  • 1. Data: 2018-04-09 22:54:51
    Temat: Podatek od darowanej działki
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    Odziedziczyłam działkę rekreacyjną. Chcę ją komuś darować. Mniej więcej
    wiem, jak to zrobić - załatwić to z zarządem działek + spisać darowiznę.
    Ale - czy trzeba będzie wyceniać np. nasadzenia czy domek letniskowy,
    żeby osoba obdarowana mogła zapłacić podatek? Czy wystarczy jakoś "na
    oko" wycenić? Bo raczej podatku ta osoba (niespokrewniona) nie uniknie?

    No i jeszcze jedna sprawa - jak ja powinnam się zachować wobec US, jeśli
    tę działkę już podaruję? Muszę ją mimo to zgłaszać?

    Ewa

  • 2. Data: 2018-04-10 06:44:13
    Temat: Re: Podatek od darowanej działki
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-04-09 o 22:54, FEniks pisze:
> [...]
    > żeby osoba obdarowana mogła zapłacić podatek? Czy wystarczy jakoś "na
    > oko" wycenić? Bo raczej podatku ta osoba (niespokrewniona) nie uniknie?

    Nie uniknie, ale to nie twój problem.

    > No i jeszcze jedna sprawa - jak ja powinnam się zachować wobec US, jeśli
    > tę działkę już podaruję? Muszę ją mimo to zgłaszać?

    Nie.

    I działki nie możesz podarować, możesz co najwyżej podarować ruchomości
    na tej działce i ewentualnie domek letniskowy.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2018-04-10 07:50:03
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 10.04.2018 o 06:44, Liwiusz pisze:

    > Nie uniknie, ale to nie twój problem.

    > Nie.
    >
    > I działki nie możesz podarować, możesz co najwyżej podarować
    > ruchomości na tej działce i ewentualnie domek letniskowy.

    Dzięki. Wiem, że nie mogę podarować ziemi, bo formalnie to tylko
    dzierżawa, dlatego pisałam o nasadzeniach i domku. A wiesz może, jak się
    to wycenia? Bo ceny, jakie wystawiają niektórzy "sprzedający" są jakieś
    kosmiczne i nijak nie przystające do rzeczywistości IMO.

    Ewa

  • 4. Data: 2018-04-10 11:27:14
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 10.04.2018 o 07:50, FEniks pisze:

    > A wiesz może, jak się
    > to wycenia? Bo ceny, jakie wystawiają niektórzy "sprzedający" są jakieś
    > kosmiczne i nijak nie przystające do rzeczywistości IMO.
    Wyceni urząd skarbowy według własnej oceny, która może być różna.
    Niedawno miałem podobny przypadek "wyceny" nieruchomości ze spadku,
    gdzie walący się 60-letni garaż wyceniono na 20 tys. "bo tyle u nas
    kosztuje garaż". Dopiero odwołanie i pokazanie zdjęć oraz kosztorysu za
    rozbiórkę spowodowało, że z 20 obniżyli do 5, a jego wartość faktycznie
    była ujemna, jeśli uwzględnić ile kosztowała rozbiórka i uprzątnięcie
    terenu.
    Jacek

  • 5. Data: 2018-04-10 13:16:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-04-10 o 07:50, FEniks pisze:

> [...]
    > to wycenia? Bo ceny, jakie wystawiają niektórzy "sprzedający" są jakieś
    > kosmiczne i nijak nie przystające do rzeczywistości IMO.

    No ale ty przecież darujesz, więc ani faktury nie wystawiasz, ani nie
    musisz wyceniać - pytanie zupełnie "z tyłka".

    Zresztą nawet jeśli - skąd mamy wiedzieć, ile warte są twoje nasadzenia
    i domek?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2018-04-10 13:17:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-04-10 o 07:50, FEniks pisze:
    > Bo ceny, jakie wystawiają niektórzy "sprzedający" są jakieś kosmiczne

    Bo w cenie sprzedaży ukrywają cenę odstępnego za działkę.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2018-04-10 21:44:28
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 10.04.2018 o 13:16, Liwiusz pisze:

    > No ale ty przecież darujesz, więc ani faktury nie wystawiasz, ani nie
    > musisz wyceniać - pytanie zupełnie "z tyłka".

    Ja nie, ale ktoś tak. Nie chciałabym żeby się okazało, że podatek
    przerasta możliwości tej osoby.

    > Zresztą nawet jeśli - skąd mamy wiedzieć, ile warte są twoje
    > nasadzenia i domek?

    Nie pytam, na ile wycenić, tylko JAK, na czym się oprzeć. Ktoś już
    podpowiedział, że zrobi to sam US.

    Ewa

  • 8. Data: 2018-04-11 09:43:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-04-10 o 21:44, FEniks pisze:

    > Nie pytam, na ile wycenić, tylko JAK, na czym się oprzeć. Ktoś już
    > podpowiedział, że zrobi to sam US.

    Na wartości rynkowej darowanych rzeczy - nic więcej napisać nie sposób.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-04-12 14:05:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Bo w cenie sprzedaży ukrywają cenę odstępnego za działkę.

    To jak wycenic wartosc "darowizny" ?

    Ruchomosci nie wymieniono, wiec nie sa :-)
    Ziemia to nie darowizna, tylko koszt :-)
    Ale tez przyjemnosc :-)

    Pozostaje ewentualny domek/altana ...

    J.

  • 10. Data: 2018-04-12 14:09:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-04-12 o 14:05, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > To jak wycenic wartosc "darowizny" ?
    >
    > Ruchomosci nie wymieniono, wiec nie sa :-)
    > Ziemia to nie darowizna, tylko koszt :-)

    Według wartości rynkowej.

    --
    Liwiusz