  • 1. Data: 2015-04-17 08:19:11
    Temat: Podzespoły z odzysku
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Cześć,

    naprawiam czasami stare komputery i chciałbym wykorzystywać podzespoły z
    odzysku, pozyskane z:

    a) allegro
    b) od ludzi pozbywających się
    c) z odzysku po innych naprawach

    Czy są mechanizmy prawne, żeby robić to legalnie (i nie utknąć w
    papierkach) w dwóch wersjach:

    1) olewam KUP i używam jakby nie było

    2) chciałbym KUP jednak uzyskać od takich rzeczy.

    Zasady ogólne, PKPiR, bez VAT.

  • 2. Data: 2015-04-17 10:54:35
    Temat: Re: Podzespoły z odzysku
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Czy są mechanizmy prawne, żeby robić to legalnie
    w twoim przypadku sie ne da.
    albo bedzie zle albo niedobrze

  • 3. Data: 2015-04-20 09:52:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Apr 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Cześć,
    >
    > naprawiam czasami stare komputery i chciałbym wykorzystywać podzespoły
    > z odzysku, pozyskane z:
    >
    > a) allegro

    Jak to mawiał ślepy koń, "nie widzę przeszkód".
    Zaznaczam, że napisałeś "podzespoły" (znaczy np. używaną kartę grafiki),
    a nie "zepsuty sprzęt" (do demontażu), bo wtedy działa zastrzeżenie niżej.
    Jako że widzę post "witka" zaraz będę miał pytanie o tę przeszkodę
    którą On widzi (w poście obok).

    > b) od ludzi pozbywających się
    > c) z odzysku po innych naprawach

    No to tu jest delikatny problem z odpowiedzią na pytanie: a co
    stało się z resztą "pozbycia"?
    Idzie oczywiście o literę prawa - a działa to tak:
    - posłowie (ew. europosłowie czy inny organ UE) zadają sobie pytanie,
    co będzie jak ktoś wpadnie np. na pomysł samodzielnego wydłubywania
    freonu ze starej lodówki (pomijając, że teraz jest to już chyba
    zabronione "w celu użycia do naprawy starej", to faktycznie jakiś
    sprzęt żeby większość nie uciekła by się przydał)
    - no i z przezorności procesowej zakazują wszelkiego "przetwarzania
    odpadów" - ściślej, trzeba na to mieć uprawnienia.

    Na mój rozum, należałoby oczekiwać że wszelkie zmiany które są
    dopuszczalne w zakresie "rozbudowy" przez konsumenta (czyli polegające
    na poskręcaniu czy powkładaniu) powinny być "odwrotnie" dopuszczalne
    do demontażu.
    No ale ja się nie znam (na tyle w tym zakresie), aby powiedzieć,
    czy aby na pewno wymontowanie "bez uprawnień" starego kabla zasilającego
    :P nie jest aby naruszeniem prawa.

    > Czy są mechanizmy prawne, żeby robić to legalnie (i nie utknąć w papierkach)
    > w dwóch wersjach:
    >
    > 1) olewam KUP i używam jakby nie było

    IMHO jest to groźne, jeśli "służy do produkcji" czyli stanowi "materiał
    podstawowy", a jest wykrywalne.
    A w przypadku np. elementów do poskładania komputera stanowi.
    Rzuć okiem do rozporządzenia o KPiR - przyjęcie "materiałów podstawowych"
    (tudzież handlowych) musi być realizowane "niezwłocznie" i za niewpisanie
    jest niebezpieczna sankcja w postaci możliwości "domiaru" (uznania
    księgi za nierzetelną i wydania decyzji podatkowej).

    > 2) chciałbym KUP jednak uzyskać od takich rzeczy.

    IMVHO, w przypadku zakupu używanej karty, kabelka czy czegoś takiego
    nie ma jak się przyczepić.
    W przypadku "nabycia drogą darowizny" wartość oczywiście kosztem nie
    jest (art.23.1.11 PDoOF), ale IMVHO od wpisania do KPiR to nie zwalnia.
    Ale jak rzecz jest drobna, to poza konkursem powiem, że bym się
    za bardzo nie przejmował - chyba, że to ma być usługa lub sprzedaż
    dla kogoś podejrzewanego że "szuka haka" :>

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2015-04-20 09:53:38
    Temat: Re: Re: Podzespoły z odzysku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Apr 2015, witek wrote:

    > w twoim przypadku sie ne da.
    > albo bedzie zle albo niedobrze

    To ja poproszę o wskazówki co jest nie tak w przypadku nabycia
    *elementu* (sprawnego, nie zakupu zepsutego sprzętu, celem dokonania
    "przetwarzania odpadów").

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2015-04-20 16:11:14
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 20.04.2015 o 09:52, Gotfryd Smolik news pisze:
    > On Fri, 17 Apr 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
    > No to tu jest delikatny problem z odpowiedzią na pytanie: a co
    > stało się z resztą "pozbycia"?

    Zawożę do Punktu Odbioru Elektrośmieci. Np. Remondis albo w G-Gim10

> [...]
    > - no i z przezorności procesowej zakazują wszelkiego "przetwarzania
    > odpadów" - ściślej, trzeba na to mieć uprawnienia.

    Pytanie czy stary komp jest odpadem?

    > IMHO jest to groźne, jeśli "służy do produkcji" czyli stanowi "materiał
    > podstawowy", a jest wykrywalne.
    > A w przypadku np. elementów do poskładania komputera stanowi.

    Ale mi nie chodzi o produkcję a o naprawę. Biorę starego kompa z
    zepsutym zasilaczem od klienta i zamiast kupować nowy zasilacz,
    wykorzystuję stary, bo i tak maszyna stara i złomiasta i nie ma kasy na
    inwestycje w nowy.

    > IMVHO, w przypadku zakupu używanej karty, kabelka czy czegoś takiego
    > nie ma jak się przyczepić.

    I jak to wtedy księguję, bo sprzedawca nie daje dokumentów, jest umowa
    ustna sprzedaży duperelki i już.

  • 6. Data: 2015-04-22 09:09:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-04-20 o 16:11, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
> [...]
    > zepsutym zasilaczem od klienta i zamiast kupować nowy zasilacz,
    > wykorzystuję stary, bo i tak maszyna stara i złomiasta i nie ma kasy na
    I wystawiasz fakturę: "zasilacz XXX 300W"? Czy może raczej "naprawa
    komputera"? :-)

    Maciek

  • 7. Data: 2015-04-22 10:06:40
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.04.2015 o 09:09, Maciek pisze:
    > I wystawiasz fakturę: "zasilacz XXX 300W"? Czy może raczej "naprawa
    > komputera"?:-)

    Na razie nic nie wystawiam, bo zastanawiam się jak to zrobić legalnie.
    Ale chciałbym wystawiać albo

    Zasilacz XXX

    albo

    Naprawa komputera z wymianą podzespołów (wymiana zasilacza xxx)

  • 8. Data: 2015-04-22 10:56:48
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-04-22 o 10:06, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
> [...]
    > Zasilacz XXX
    > albo
    > Naprawa komputera z wymianą podzespołów (wymiana zasilacza xxx)
    Czyli "Naprawa komputera" Cię nie satysfakcjonuje? Wychodzi na to, że
    witek miał chyba trochę racji :->

    Maciek

  • 9. Data: 2015-04-22 16:10:56
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.04.2015 o 10:56, Maciek pisze:
    > Czyli "Naprawa komputera" Cię nie satysfakcjonuje?

    Nie, bo na to mam umowę ryczałtową. Fakturować muszę tylko to, co nie
    mieści się w umowie, a więc podzespoły. Czynność naprawy nie fakturuję.

  • 10. Data: 2015-04-22 16:56:34
    Od: <4...@7...165634.invalid> (Tom N)

    Przemysław Adam Śmiejek w

    > Nie, bo na to mam umowę ryczałtową. Fakturować muszę tylko to, co nie
    > mieści się w umowie, a więc podzespoły. Czynność naprawy nie fakturuję.

    Co? Czyli za "czynność naprawy" bierzesz pod stołem?

    --
    'Tom N'