  • 1. Data: 2004-08-24 22:30:33
    Temat: Potwierdzenie WDT - raz jeszcze
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Przyszło mi do głowy jeszcze coś takiego - tyle było napisane o braku
    wymogu podpisywania faktur, a jednocześnie niektórzy wspominali o tym,
    że potwierdzenie wywozu do innego kraju UE musi być podpisane przez
    odbiorcę. Czy to nie przeczyłoby zasadzie niepodpisywania faktur?
    Nie byłoby to podpisywanie 'wprost', ale ponieważ takie potwierdzenie
    jest obowiązkowym załącznikiem do faktury, więc pojawiałby się obowiązek
    dołączania do faktury podpisu (tyle że na osobnej kartce).

    P.

  • 2. Data: 2004-08-25 09:05:18
    Temat: Re: Potwierdzenie WDT - raz jeszcze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Aug 2004, Paszczak wrote:

> [...]
    >+ że potwierdzenie wywozu do innego kraju UE musi być podpisane przez
    >+ odbiorcę. Czy to nie przeczyłoby zasadzie niepodpisywania faktur?

    Może cytat z postu jureq - subject "Re: Niepodpisywanie faktury VAT
    i niezamówione uslugi??", message-id: <cgfbv8$2dg$2@opal.futuro.pl>"
    o treści:

    >+ Wreszcie może niektórzy nauczą się, że faktura *nie jest* właściwym
    >+ dokumentem do potwierdzania odbioru towaru albo wykonania usługi.

    ...będzie w sam raz ? :)

    IMHO nadal nie ma *zakazu* żeby f-ra jednocześnie była np. gwarancją
    (mój ulubiony przykład :)) - pod warunkiem że wszystko co gwarancja
    MUSI ZAWIERAĆ (a przepisy określają co musi !) *jest* na tym
    papierze.
    Na fakturze mogą być jednocześnie umieszczone dowód wydania (lub
    spełnienia usługi), oświadczenie o poddaniu się egzekucji, nie wiem
    czy nie dałoby się upchnąć testamentu zwykłego (warunek: spisany
    odręcznie)... na moje oko nie da się zrobić dokumentu który jest
    jednocześnie wekslem i fakturą :] - ale większość dokumentów *da*
    się ująć *na tej samej kartce co f-ra* !
    I że *przypadkiem* poprzednie przepisy wymagając sporej ilości
    pozycji dla "uznania za fakturę" powodowały że owa faktura *jednocześnie*
    była (wprost lub przy niewielkiej ilości dopisków) *innym* dokumentem
    - nic nie wnosi, poza pewnym przyzwyczajeniem. IMO źle jeśli owo
    "przyzwyczajenie" poszło w tę stronę iż to FAKTURA pełni rolę
    np. dokumentu wydania - bo NIE PEŁNI. To jest OSOBNY dokument
    być może "na tej samej kartce" !
    No, wnosiło jeszcze zamieszanie - bo były np. dwie szkoły "ważności
    kopii faktury dla celów cywilnych", czyli w przypadku kiedy otrzymujący
    fakturę kopię podpisał ale np. odmawiał zapłaty całej sumy:
    jedni powiadali że "zaakceptował wydanie towaru lub wykonanie uslugi
    w całości bo podpisał", drudzy - wręcz przeciwnie, "podpisał bo
    przepisy podatkowe nakazują mimo że się nie zgadzał".
    TERAZ sprawa jest jaśniejsza: przepisy podatkowe NIE nakazują podpisania
    f-ry, można więc domniemywać że ew. podpis dotyczy *innych* funkcji
    owego dokumentu, NIE związanych z "byciem fakturą".
    Czyli np. pełnienia roli gwarancji, o ile na tym samym papierze są
    pozostałe "potrzebne treści".
    Dlatego jeśli tam nie ma treści "fakturę odebrałem" to IMO bezpieczniej
    jest dopisać że podpis dotyczy *właśnie* odebrania faktury :>

    IMHO - na "dokumencie wiązanym" najbezpieczniej jest umieszczać
    *osobne* pola na *osobne* podpisy dotyczące *osobno opisanych*
    właściwości dokumentu - wtedy nie będzie problemów ani przed
    US ani przed sądem cywilnym:

    +++ przykład pod spodem dokumentu +++
    [odbiorca] fakturę przyjąłem .........
    [odbiorca] towar przyjąłem bez zastrzeżeń .........
    [wystawca] zapłatę przyjęto gotówką .........
    [wystawca] gwarancji udziela się na okres 1 roku .........
    +++

    >+ Nie byłoby to podpisywanie 'wprost', ale ponieważ takie potwierdzenie
    >+ jest obowiązkowym załącznikiem do faktury, więc pojawiałby się obowiązek
    >+ dołączania do faktury podpisu (tyle że na osobnej kartce).

    Ależ *nie musi być* na "osobnej kartce". Ale MOŻE być.
    I słusznie - bo to jest OSOBNY dokument....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-25 11:15:08
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    > ...będzie w sam raz ? :)

    Ja te cytaty znam - sam takie pisałem :)

    > TERAZ sprawa jest jaśniejsza: przepisy podatkowe NIE nakazują podpisania
    > f-ry, można więc domniemywać że ew. podpis dotyczy *innych* funkcji
    > owego dokumentu, NIE związanych z "byciem fakturą".

    Trochę nie zrozumiałeś idei mojego postu i namieszało się trochę z
    może/musi/nie może/nie musi:
    - UE wymaga, żeby podpis na fakturze nie był wymagany
    - MF wymaga, żeby do _każdej_ faktury WDT (wysyłanej kurierem)
    było dołączone potwierdzenie odbioru
    - MF wymaga, żeby potwierdzenie odbioru było podpisane (no, przynajmniej
    niektórzy tak twierdzą)

    Zatem MF wymaga, żeby do każdej faktury WDT wysyłanej kurierem był dołączony
    (na osobnym papierku) podpis, co - do tego nie ma wątpliwości - przeczy
    'duchowi' prawa UE ułatwiającemu handel. Moje pytanie brzmiało, czy
    przeczy też 'literze' tego prawa.

    A przede wszystkim chodzi mi o to, czy sądzicie (oczywiście pytam
    teoretycznie), że gdyby US burzył się o brak podpisanego potwierdzenia, to
    czy mógłbym się tłumaczyć tym wymogiem braku wymogu podpisu z VI Dyrektywy?

    I nie chodzi mi o to, czy potwierdzenie może być jednocześnie na fakturze i
    czy koniecznie musi być na osobnym papierku - wiem, że może być i tu, i tu.

    P.

  • 4. Data: 2004-08-25 12:10:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, Paszczak wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Trochę nie zrozumiałeś idei mojego postu i namieszało się trochę

    Ależ nie. Rozumiem tylko prezentuję formalistyczne podejście
    do sprawy :)

    >+ - UE wymaga, żeby podpis na fakturze nie był wymagany

    Kodujemy [1]

> [...]
    >+ (na osobnym papierku) podpis, co - do tego nie ma wątpliwości - przeczy
    >+ 'duchowi' prawa UE ułatwiającemu handel. Moje pytanie brzmiało, czy

    IMO nie :(
    Ja rozumiem twoje "praktyczne podejście do prawa", ale FORMALNIE
    (a prawo trzeba interpretować formalnie :]) dowód dostawy i f-ra
    to są DWA dokumenty.
    Zauważ że również dla celów "cywilnych" dobrze by było, jakbyś
    miał podpisany dowód dostawy !

> [...]
    >+ czy mógłbym się tłumaczyć tym wymogiem braku wymogu podpisu z VI Dyrektywy?

    Hm... O ile rozumiem chcesz zarzucić ustawodawcy próbę obejścia
    przepisu :) w ten sposób, że nakłada dodatkowe obowiązku aby podatnik
    mógł odliczyć VAT... ale *takiego* zakazu chwilowo nie znam !
    Niestety paaństwa członkowskie mogą zakazać u siebie odliczania
    VAT pod jakimkolwiek pretekstem albo bez (a to że samochód jest
    osobowy, a to że "od usługi turystycznej" pt. hotel nie pozwolą)
    i na razie włos im z głowy zdaje się nie spadł...
    Z tego wniosek że mogą nakładać DOWOLNE warunki dla odliczen... :(

    Koniec końców wychodzi że warunek [1] jest tylko batem na podatnika,
    bo przecież VAT od wystawionej f-ry się należy :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-25 13:30:42
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

> [...]
    > to są DWA dokumenty.
    > Zauważ że również dla celów "cywilnych" dobrze by było, jakbyś

    To swoją drogą - załóżmy sprzedaż na przedpłatę.

    > Hm... O ile rozumiem chcesz zarzucić ustawodawcy próbę obejścia
    > przepisu :) w ten sposób, że nakłada dodatkowe obowiązku aby podatnik
    > mógł odliczyć VAT...

    No więc właśnie to chcę zarzucić :) Może siedźmy cicho, bo jeszcze (p)osły
    ominą cały ten przepis w ten sposób, że zażądają 'dowodu wydania faktury' i
    'dowodu przyjęcia faktury'. Z podpisem i piecząchą oczywiście.

    P.