  • 1. Data: 2008-04-03 20:21:51
    Temat: Pożyczka od rodziny
    Od: "ginger" <g...@y...com>

    Chciałbym pozyczyć od rodziców kwotę powyżej 10 tyś PLN. Spłacę to w ciągu
    roku jednak bez określania terminów. Pozyczka na zasadzie przelewu
    bankowego.

    W jaki sposób podejść do sprawy aby być w zgodności z przepisami
    podatkowymi?

  • 2. Data: 2008-04-03 20:54:06
    Temat: Re: Pożyczka od rodziny
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ginger wrote:
    > Chcia?bym pozyczyae od rodziców kwote powy?ej 10 ty? PLN. Sp?ace to w ci?gu
    > roku jednak bez okre?lania terminów. Pozyczka na zasadzie przelewu
    > bankowego.
    >
    > W jaki sposób podej?ae do sprawy aby byae w zgodno?ci z przepisami
    > podatkowymi?

    Pytania:

    0. Ile powyżej 10 tys? 100 tyś też jest powyżej
    1. Jaki jest cel tej pożyczki?
    2 Od rodziców czy od rodzica? Przelew bedzie z ich wspolnego konta czy
    jednego z nich.
    3. Jesteś żonaty?

  • 3. Data: 2008-04-03 20:59:12
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > 1. Jaki jest cel tej pożyczki?
    > 2 Od rodziców czy od rodzica? Przelew bedzie z ich wspolnego konta czy

    A jakie powyższe pytania mają znaczenie w konkteście POŻYCZKI?
    Jest jakiś próg od którego jest zwolniona z podatku?

  • 4. Data: 2008-04-03 21:01:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cavallino wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:

    > A jakie powyższe pytania mają znaczenie w konkteście POŻYCZKI?
    > Jest jakiś próg od którego jest zwolniona z podatku?

    Pożyczka w rodzinie jest zwolniona z podatku na takich samych zasadach
    jak darowizna w rodzinie (z tym, że zdaje się z pominięciem tego
    sławnego punktu 4a, czyli na starych zasadach).

    Dopóki nie wiem ile chce pożyczyć nie wiem jak tą pożyczykę obdzielić
    miedzy dających i bioroących, żeby nikt nie zapłacił.

  • 5. Data: 2008-04-03 21:03:38
    Od: "ginger" <g...@y...com>

> [...]
    > 1. Jaki jest cel tej pożyczki?
    > 2 Od rodziców czy od rodzica? Przelew bedzie z ich wspolnego konta czy

    przelew z konta mamy, konto jest na firmę mamy(DG). Rodzice są małżeństwem.

    czy kwota ma znaczenie, jeśli mowa o >10 tyś?

  • 6. Data: 2008-04-03 21:13:43
    Od: "ginger" <g...@y...com>

    > Pożyczka w rodzinie jest zwolniona z podatku na takich samych zasadach

    to z pewnością, a co z PCC? Czytalem na jakiesj stronie ze 2% PCC, ale
    strona byłe z 2006 roku wiec moze nieaktualne...

  • 7. Data: 2008-04-03 22:07:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ginger wrote:
    > U?ytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisa? w wiadomo?ci

    > przelew z konta mamy, konto jest na firme mamy(DG). Rodzice s? ma??enstwem.

    Nie tykam się DG. Nie mam pojęcia jak US to zinterpretuje. Pytaj Gotfryda.
    Dla czystości sprawy lepiej byłoby, żeby przelew był z konta wspólnego.
    Wówczas na pewno nie będzie wątpliwości. Albo żeby to były dwa przelewy
    z konta kazdego z nich.
    Żeby się nie okazało, że nają rozdzielność majątkową, tylko ty o tym nie
    wiesz.

    > czy kwota ma znaczenie, je?li mowa o >10 ty??

    Ma.
    Kwota zwolniona to 9 tys z groszami. Musiałby zajrzec do ustawy po
    konkretną kwotę. Jak chcesz wiecej to trzeba wymyslec dwie pozyczki jak
    > 10 tys jest tez > 18 tys to trzeba zaczac myslec o trzech pożyczkach
    lub wiecej.

  • 8. Data: 2008-04-03 22:10:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ginger wrote:
    > U?ytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisa? w wiadomo?ci

    > to z pewno?ci?, a co z PCC? Czytalem na jakiesj stronie ze 2% PCC, ale
    > strona by?e z 2006 roku wiec moze nieaktualne...

    No właśnie cały czas o tym romawiamy. Jedyne co ci "grozi" w przypadku
    pożyczki to właśnie 2% PCC.
    Chyba, że ci nie zależy i chcesz te dwie stówy lub więej zapłacić.
    Wówczas nie ma się co zastanawiać. Druk PCC-1 i tam bedzie wszystko
    napisane, co, kto , ile, komu i kiedy.

  • 9. Data: 2008-04-03 22:30:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, ginger wrote:

    > to z pewnością, a co z PCC?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    Art. 9
    Zwalnia się od podatku następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    b) w formie pieniężnej na podstawie umowy zawartej między osobami,
    o których mowa w art. 4a
    [wstawka: :P i koniec wstawki]
    ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków
    i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514, z póŸn. zm.), w wysokoœci
    przekraczajšcej kwotę, okreœlonš w art. 9 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, pod
    warunkiem:
    ...[koniecznie przeczytać!]
    ---

    Złośliwość jest umiarkowana, bo powołana ustawa leży obok :), raczej
    jest to opinia o złośliwości ustawodawcy (jakby nie mógł po polsku
    napisać).
    Do tego "sztywne" związanie aktów prawnych, przez wskazanie wprost
    numeru przepisu w innym akcie (zamiast powołania się na znaczenia
    tam zdefiniowane, oczywiście trzeba by je zdefiniować), stanowi
    okazję żeby kiedyś przy nowelizacji ktoś coś zawalił.
    No chyba że o to chodzi.

    Tak BTW: mało było na grupie na bardzo zabójczy IMO temat:
    +++
    5. Stawka podatku wynosi 20%, jeżeli przed organem podatkowym lub organem
    kontroli skarbowej w toku czynnoœci sprawdzajšcych, postępowania
    podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego:
    [...]
    ---

    Tak, to jest cytat z PCC, 10-krotne przebicie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-04-03 22:35:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, witek wrote:

    > Nie tykam się DG. Nie mam pojęcia jak US to zinterpretuje. Pytaj Gotfryda.

    Nie zajmę stanowiska :O
    Ale z przepisów (KRiO) wynika, że majątek jest wspólny, tylko zasady
    rozporządzania inne. Oczywiście jak nie ma intercyzy, nie jest "wniesiony"
    itp.

    > Dla czystości sprawy lepiej byłoby, żeby przelew był z konta wspólnego.

    IMHO najlepiej - przynajmniej:

    > Wówczas na pewno nie będzie wątpliwości.

    Ano. Inaczej mówiąc, na mój rozum przelew "z DG" byłby zgodny z prawem,
    ale jest ryzyko wdania się w zbędną dyskusję z urzędnikiem, który coś
    słyszał jak KRiO zmieniali... i tak zostało (nie sprawdził o co chodzi
    :))

    > Żeby się nie okazało, że nają rozdzielność majątkową, tylko ty o tym nie
    > wiesz.

    A to by był ćwiek! :)

    pzdr, Gotfryd