  • 1. Data: 2014-12-23 08:59:03
    Temat: Praca w Polsce dla firmy zagranicznej (z UE)
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    Dostałem propozycję pracy w zagranicznej (konkretnie to niemieckiej)
    firmie, sama praca wykonywana byłaby praktycznie całkowicie na terenie
    Polski. Firma jest spółką zarejestrowaną w Niemczech, nie mają żadnego
    oddziału w Polsce. Zatrudnienie prawdopodobnie w formie umowy o pracę.
    Gdzie w takiej sytuacji musiałbym płacić podatek, w Polsce czy w
    Niemczech? Mieszkam w Polsce, obywatelstwo też mam wyłącznie polskie.
    W którym z krajów musiałbym płacić składki ZUS/ubezpieczeniowe?
    I czy obowiązywałyby mnie przepisy polskiego czy niemieckiego prawa pracy?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-12-24 00:24:09
    Temat: Re: Praca w Polsce dla firmy zagranicznej (z UE)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Dec 2014, J.D. wrote:

    > Gdzie w takiej sytuacji musiałbym płacić podatek, w Polsce czy w Niemczech?
    > Mieszkam w Polsce, obywatelstwo też mam wyłącznie polskie.

    Jedno nie wyklucza drugiego.
    Jako mieszkaniec Polski (obywatelstwo nie ma znaczenia) utrzymasz
    rezydencję podatkową w Polsce, a tym samym tu rozliczać się masz
    "total" (rocznie z wszytkich dochodów), co *może* nie wykluczać
    konieczności rozliczenia się w .de, z zastrzeżeniem, że podpada
    pod umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

    > W którym z krajów musiałbym płacić składki ZUS/ubezpieczeniowe?

    IMVHO:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,17,53,348,,,
    ustawa-z-dnia-13101998-r-o-systemie-ubezpieczen-spol
    ecznych.html
    ...czytasz słowa "na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej".
    Czyli jak wyżej (w .pl na pewno, w .de się nie wypowiem, podejrzewam
    że nie).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-12-26 06:41:02
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

> [...]
    >
    > ...czytasz słowa "na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej".
    > Czyli jak wyżej (w .pl na pewno, w .de się nie wypowiem, podejrzewam

    Czyli rozumiem, że oni musieliby się w Polsce zarejestrować jako płatnik
    w ZUS i przeliczać podstawy/składki z EUR<>PLN? :-/

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2014-12-27 12:08:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Dec 2014, J.D. wrote:

    > Czyli rozumiem, że oni musieliby się w Polsce zarejestrować jako płatnik
    > w ZUS i przeliczać podstawy/składki z EUR<>PLN? :-/

    Na pierwszy rzut oka tak wychodzi.
    Jako mniemam, sugerujesz że nie będą zachwyceni taką wizją.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-12-28 08:43:41
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    > Na pierwszy rzut oka tak wychodzi.
    > Jako mniemam, sugerujesz że nie będą zachwyceni taką wizją.

    Mam podejrzenie graniczące z pewnością, że na taką opcję nie pójdą.
    Poczytałem też trochę w necie, i wychodzi że jedyny w miarę sensowny
    sposób rozliczeń w takiej sytuacji to DG.

    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam!