  • 1. Data: 2007-06-11 20:03:43
    Temat: Praca za granicą a odzyskanie podatku
    Od: "Odi" <a...@...podpisie-ten.nie.zadziala>

    Witam,
    pracuje obecnie za granicą (Irlandia), mam swoj PPS (odpowiednik NIPu (?)),
    z mojej pensji pracodawca odprowadza skadke zdrowotną i podatek-czyli
    wszystko legalnie. Przed wyjazdem byłem przekonany, że po powrocie do kraju
    bede w stanie odzyskać ten podatek (a przynajmniej czesc). Ostatnio od
    mojego znajomego dostałem niepokojące informacje, że ciezko odzyskac
    pieniadze w Polsce. Tu pojawia sie moje pytanie-jak to zrobic? Czy juz w
    Irlandii powinienem zaczac sie tym interesowac, zbierac wszelkie mozliwe
    papiery, czy moze jednak wystarczy zalatwic to po powrocie do kraju? A moze
    w jednak nie da sie tego podatku odzyskac wcale?

    Od innego znajomego dowiedzialem sie, ze nie mial problemu z odzyskaniem
    pieniedzy-poszedl do firmy specjalizujacej sie w takich sprawch (tyle, że
    on pracowal w wakacje w USA)

    Prosze o wszelkie potwierdzone informacje na ten temat. W zasobach internetu
    wszysko jest pieknie-"da sie odzyskac podatek"...ale jak to jest w
    rzewczywistosci?

    Z gory dziekuje i pozdrawiam!
    Arek

    --
    Odi
    arekodi(małpka)interia(kropka)pl

  • 2. Data: 2007-06-14 08:08:25
    Temat: Re: Praca za granicą a odzyskanie podatku
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Odi" <a...@...podpisie-ten.nie.zadziala> napisał w
    wiadomości news:f4k9rj$86l$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wszelkie mozliwe papiery, czy moze jednak wystarczy zalatwic to po
    > powrocie do kraju? A moze w jednak nie da sie tego podatku odzyskac wcale?

    Napisz dokładniej od jak dawna tam mieszkasz i pracujesz, czy jesteś
    zameldowany w Polsce, czy masz w Polsce "ośrodek interesów życiowych" i czy
    w Polsce uzyskałeś jakiś dochód.

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 3. Data: 2007-06-14 19:57:19
    Od: "Odi" <a...@...podpisie-ten.nie.zadziala>

    Witam ponownie,

    > Napisz dokładniej od jak dawna tam mieszkasz i pracujesz, czy jesteś
    > zameldowany w Polsce, czy masz w Polsce "ośrodek interesów życiowych" i
    > czy w Polsce uzyskałeś jakiś dochód.

    Po kolei:
    -w Irlandii mieszkam od 11 maja 2007, pracuje od 14 maja 2007
    -jestem zameldowany w Polsce
    -w Irlandii mam stałe miejsce zamieszkania, konto bankow i PPS (jeśli to coś
    zmienia)
    -nie wiem co oznacza termin "ośrodek interesów życiowych" ale jesli dobrze
    zrozumialem to nie posiadam DG itp.
    -w Polsce pracowałem przez 2 lata na umowe zlecenie i ostatnie 3 miwsiace
    przed wyjazdem na umowe o prace czyli mozna przyjąć, że jakiś dochód
    uzyskałem.

    Jeśli jeszcze czegoś nie napisałem to prosze mnie oswiecic,bo nie mam o tym
    bladego pojecia.

    Pozdrawiam,
    Odi

  • 4. Data: 2007-06-14 20:35:07
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Odi" <a...@...podpisie-ten.nie.zadziala> napisał w
    wiadomości news:f4s6j5$je4$1@inews.gazeta.pl...

    To może dla zobrazowania podam przykład znaleziony w internecie:)
    Metoda wyłączenia z progresją (bo raczej ta będzie tutaj obowiązwać)

    Zgodnie z tą metodą opodatkowaniu podlega tylko dochód uzyskany w kraju.
    Dochód zza granicy wpływa tylko na ustalenie stawki podatku (może
    spowodować, że podatnik wpadnie w wyższy próg podatkowy).
    Dla prawidłowego obliczenia podatku niezbędne jest ustalenie stopy
    procentowej, odzwierciedlającej stosunek kwoty podatku obliczonego według
    skali podatkowej do łącznych dochodów podatnika, tzn. otrzymanych zarówno w
    kraju, jak i za granicą.

    Przykład:
    Podatnik pracował przez 4 miesiące w Niemczech, osiągając dochód w wysokości
    5 tysięcy euro. Ponadto przez 3 miesiące zatrudniony był w Polsce,
    zarabiając 10 tysięcy złotych.
    Dochód z pracy za granicą, po odliczeniu 30 diet po 42 euro przeliczony po
    kursie obowiązującym w dniu wypłaty wyniósł 15 tysięcy złotych. Koszty
    uzyskania przychodu za 7 miesięcy pracy wynoszą 715,75 złotego.
    Suma dochodów to 25 tysięcy złotych. Dla obliczenia obowiązującej go stopy
    opodatkowania należy najpierw policzyć podatek od całości uzyskanych
    dochodów, według obowiązującej w Polsce skali podatkowej:
    (25 000 -715,75) x 19% - 530,08 = 4083,93
    Otrzymaną kwotę należy pomnożyć przez 100 i podzielić przez sumę przychodów,
    żeby ustalić, wysokość stawki obowiązującej w opodatkowaniu dochodów
    krajowych.
    4083,93 x 100/25 000=16,34
    Przez tak otrzymaną stawkę podatku należy teraz pomnożyć dochód uzyskany
    przez podatnika w Polsce:
    (10 000 -715,75) x 16,34% = 1 517 PLN

    Przykład z zeszłego roku także stawki są nieaktualne, ale sama metoda tak
    Mam nadzieję, że chociaż trochę Ci pomogłem:)

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon