  • 1. Data: 2021-10-05 15:51:46
    Temat: Problem z JPK_VAT
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Używam Małej Księgowości RP i wydaje mi się, że błędnie mi generuje dokumenty. Albo
    ja coś źle robię.

    Chodzi mi o zaksięgowanie prowizji Paypala (z poprzedniego wątku).
    Paypal nie wystawia żadnych faktur, mam tylko wyciąg i info o opłacie przy
    transakcji.

    Wystawiłem Fakturę Wewnętrzną:
    a) przy wystawianiu MK pozwala wybrać:
    - na podstawie: faktury dostawcy (nie mam)
    obowiązku podatkowego (wybrałem więc to)
    - typ operacji: import usług art 28b (może powinienem wybrać coś innego?)
    - dodałem pozycję:
    tytuł Prowizja PP, kwota 5 USD (program przeliczył mi na PLN)
    stawka vat: zwolniony (nie jestem pewny czy tu OK, ale tak jest od finansowych)

    b) zaksięgowałem
    - kontrahent: paypal Luksemburg
    - pozostałe wydatki (kol 13)
    - wskoczyło oznaczenie: WEW - dokument wewnętrzny
    - stawka VAT: zwolnione 19,64 PLN

    Problemy:
    1. Na fakturze wewnętrznej jest odwrotnie pokazane: ja jestem sprzedawcą, a Paypal
    nabywcą. A powinno być odwrotnie.
    Jest to kwestia wyboru, że wystawiam FW na podstawie obowiązku
    podatkowego, a nie dokumentu sprzedawcy.

    Sprawdziłem jak generują się JPK
    2. JPK FA sprzedaży (wygląda OK - nie ma tej faktury)
    3. JPK PKPIR (wygląda ok)
    4. JPK VAT IMHO jest źle.
    Faktury nie ma w zakładce Kupno, jest tylko sprzedaż.
    Normalnie jak nabywam usługę z importu usług to jest w sprzedaży i kupnie i się
    niweluje VAT.

    Ta pozycja w zakładce sprzedaż ma:
    w kolumnie K_29 import usług nabywanych od podatników VAt art 28b
    19,64
    w kolumnie K_30 VAt - import usług nabywanych od podatników VAt art 28b
    wartość 0

    Pomyślałem, że spróbuję zamiast FW zrobić DW.
    Przy księgowaniu DW w ogóle nie ma opcji ustawiania rejestru VAT
    Rejestr VAT jest : Nie podlega
    i nie ma innych opcji.
    czyli nie można wybrać w ogóle stawki VAT czy, że to jest import usług.

    A może tak jest ok?

    Sprawdzałem jak wygląda FW gdy zamiast wyboru na podstawie obowiązku podatkowego
    wpiszę, ze na podstawie numeru FV sprzedającego.
    Oczywiście nie mam FV od paypal więc wpisałem test 123.
    Dalej wybrałem to samo VAT zwolniony i import usług 28b.

    jedyna zmiana, że FW się poprawnie wyświetla, że ja jestem kupującym,
    sprzedającym Paypal.

    Kompletnie nie wiem co z tym zrobić.
    Mam wszystkie różnice kursowe powyliczane i zrobione jako DW.
    A co z tą promocją?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2021-10-05 20:27:55
    Temat: Re: Problem z JPK_VAT
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 05.10.2021 o 15:51, Adam pisze:
    > Witam
    > Używam Małej Księgowości RP i wydaje mi się, że błędnie mi generuje dokumenty. Albo
    ja coś źle robię.

    Tu masz opisane krok po kroku na przykładzie innego programu:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-import-uslug-zwol
    nionych-z-vat-w-deklaracji-vat-7

    Nie znam tego programu (ani Twojego) ale może coś Ci pomoże w ustaleniu,
    czy robisz źle, czy masz program do dupy.

    Ale...
    https://www.fakturaxl.pl/faktury-stawka-zw-rejestr-z
    akupow

    "W prowadzonych rejestrach VAT zakupu i sprzedaży gromadzone są dane w
    celu prawidłowego wypełnienia deklaracji podatkowej VAT i informacji
    podsumowującej. Tak wynika z wymienionego wyżej art. 109 ust. 3 ustawy o
    VAT. Kwestia ujmowania w ewidencji zakupu faktur zakupowych ze stawką
    zw. została wyjaśniona w części D objaśnień do deklaracji VAT-7, VAT-7K
    i VAT-7D:
    (...)
    Podobne stwierdzenie wystosował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w
    interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2009 roku o sygn..
    IPPP2/443-1882/08-2/BM, że zakupy związane wyłącznie z czynnościami
    zwolnionymi i niepodlegające opodatkowaniu VAT oraz co do których nie ma
    prawa do odliczenia naliczonego podatku nie mają wpływu na rozliczenie
    VAT i wysokość zobowiązania podatkowego.
    Jednocześnie nie ma zakazu ujmowania takich zakupów w ewidencji VAT,
    dlatego jeżeli zostaną ujęte w polach, które nie uprawniają do
    odliczenia VAT to takie działanie nie może zostać uznane za
    nieprawidłowe, za które podatnik mógłby zostać pociągnięty do
    odpowiedzialności."

    https://inforfk.pl/aktualnosci/7836420,Nowy-JPK-Fakt
    ury-ze-stawka-zwolniona.html
    "Czy faktury ze stawką zwolnioną wykazujemy w JPK?
    Z kolei jeżeli pytanie dotyczy faktury zakupu, to odpowiedź jest tylko
    jedna: taki dokument nie jest ujmowany w rejestrze zakupów podatnika,
    gdyż w ewidencji zakupów podatnik ujmuje wyłącznie VAT podlegający
    odliczeniu."

    Niektóre programy pozwalają na zdecydowanie, czy ujmować w deklaracjach
    (JPK) czy nie ujmować:
    https://wsparcie.symfonia.pl/hc/pl/articles/36001874
    6819--MKP-Wykazywanie-zakup%C3%B3w-ze-stawk%C4%85-ZW
    -na-deklaracjach-VAT-oraz-w-plikach-JPK-VAT
    https://wsparcie.symfonia.pl/hc/pl/articles/36001869
    5900--F50-FKF-Wykazywanie-zakup%C3%B3w-ze-stawk%C4%8
    5-ZW-oraz-0-na-deklaracjach-VAT-oraz-w-plikach-JPK-V
    AT

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2021-10-05 21:05:28
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję za obszerną odpowiedź i źródła.

    Pisałem do autora programu Mała Księgowość RP (mają bardzo dobry support, autor jest
    tak miły, że szybko odpisuje :)
    Podpowiedział mi, że w DW da się jednak wybrać rejestr VAT.
    Trzeba najpierw zaksięgować DW bez VAT, później wejść w listę zaksięgowanych
    dokumentów i kliknąć Edytuj interesujący nas wpis i można
    wybrać VAT i stawki. Czyli nie trzeba tego robić za pomocą FW.

    Sam rejestr zakupów VAT był wcześniej OK (jedynie problem z JPK VAT) + na FW
    zamienione był sprzedawca z nabywcą
    (przez nie podanie numeru dokumentu kontrahenta).

    Na moje pytanie dlaczego w JPK VAT w sekcji Sprzedaż jest ten mój koszt (import usług
    28b), a w sekcji ZAKUPY nie ma
    napisał, bo nie ustawiłem stawki VAT (czyli bo jest zw.).

    Normlanie jak księgowałem inny koszt (import usług 28b) na podstawie FV sprzedawcy to
    doliczałem 23% VAT to było ok.
    Pojawiał się w naliczonym i należnym i VAT się zerował.

    Czy mogę naliczyć do czegoś (usługi finansowe) co teoretycznie jest zw w PL . VAT 23%
    i odliczyć? VAT będzie i tak neutralny.

    Nie mamy żadnej faktury (czy dokumentu z adresem) od Paypal i nie wiadomo czy
    właściwym podmiotem jest
    Paypal Inc czy Paypal Europe (Luksemburg). Oraz czy Paypal Europe rzeczywiście jest
    podatnikiem podatku VAT
    Choć w VIES jest LU 22046007

    Wg. linków podanych przez Ciebie, wnioskuję [może mylnie] (jeśli w PL jest to zw) i w
    dodatku nie ma pewności czy kontrahent jest z EU .
    że można by w ogóle nie umieszczać tej prowizji w rejestrze VAT i JPK? I tylko
    zaksięgować w KPIR.
    Czy jednak to zbyt daleko idące wnioski?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2021-10-06 08:42:35
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 05.10.2021 o 21:05, Adam pisze:

> [...]
    właściwym podmiotem jest
    > Paypal Inc czy Paypal Europe (Luksemburg). Oraz czy Paypal Europe rzeczywiście jest

    Dlaczego nie używasz googla? Co jest w tym takiego trudnego?

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-oplaty-prowizyjne
    -od-uslug-paypal

    "Opłaty prowizyjne z serwisu PayPal stanowią koszt uzyskania przychodu,
    pod warunkiem, że zostały odpowiednio udokumentowane (a więc za pomocą
    specjalnego wyciągu). W tym celu należy wygenerować na swoim koncie plik
    PDF z wyciągiem, który będzie stanowił podstawę księgowań.

    W związku z tym, iż PayPal to firma zagraniczna, do prawidłowego
    rozliczenia poza wyciągiem niezbędna będzie faktura wewnętrzna.
    Świadczone przez nich usługi pośrednictwa finansowego w Polsce podlegają
    zwolnieniu VAT, dlatego wystawiając fakturę wewnętrzną, wartość kosztów
    prowizji należy opodatkować stawką "zw." - co oznacza, że w tej sytuacji
    nie naliczymy dodatkowego podatku VAT."

    https://www.infakt.pl/blog/czy-prowizja-paypala-moze
    -stanowic-koszt-firmowy/

    "Jak udokumentować koszt prowizji i przewalutowania w PayPalu?

    Sprawa udokumentowania kosztów PayPala jest analogiczna do dokumentacji
    kosztów kont bankowych. A zatem, aby księgowa zapisała w Twoich kosztach
    firmowych prowizję, należy jej przedstawić wyciąg z konta PayPala.

    Odpowiedni plik PDF z wyciągiem można pobrać w zakładce Historia,
    ustawiając odpowiedni zakres dat i klikając w link Pobierz plik. Na tak
    sporządzonym pliku jest widoczna prowizja, którą księgowa przeliczy na
    złotówki (w razie potrzeby) i wprowadzi do Twoich kosztów. Analogicznie,
    na podstawie tego dokumentu jest możliwe obliczenie różnic kursowych."

    https://www.fakturaxl.pl/paypal-jak-ksiegowac-przych
    ody-koszty

    https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/about

    "Firma PayPal Inc. jest firmą macierzystą firmy PayPal (Europe) S.a r.l.
    & Cie, S.C.A.Jej siedziba znajduje się w Stanach Zjednoczonych, w stanie
    Kalifornia.

    Firma PayPal (Europe) S.a r.l. et Cie, S.C.A. to instytucja kredytowa
    (lub bank)upoważniona i nadzorowana przez luksemburską komisję nadzoru
    sektora finansowego, Commission de Surveillance du Secteur Financier
    (lub CSSF). Siedziba CSSF: 283, route d'Arlon, L-1150 Luksemburg.

    Dane kontaktowe:

    Adres e-mail: z...@p...com

    PayPal (Europe) S.a r.l. et Cie, S.C.A.
    22-24 Boulavard Royal
    L-2449 Luksemburg

    Numer w rejestrze handlowym: R.C.S. Luxembourg B 118 349

    W przypadku potrzeby skontaktowania się z nami można to zrobić, logując
    się na swoje konto PayPal (tutaj) aby wysłać nam wiadomość, która
    zostanie wysłana bezpośrednio do odpowiedniego członka zespołu, który na
    nią odpowie."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2021-10-06 09:24:53
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję.

    > Dlaczego nie używasz googla? Co jest w tym takiego trudnego?

    Szukałem od dłuższego czasu. Te strony które podałeś (i kilka innych) już
    przeczytałem wcześniej.
    Zaksięgowałem wg. tego schematu import usług 28b i stawka zw.

    Wydaje mi się, że import usług 28b ze stawką "zw" - nie do końca działa w moim
    programie księgowym.

    BTW Przytoczyłeś wcześniej link, że "zw" w JPK zakupach się nie umieszcza.
    Po zaksięgowaniu importu usług 28b z "zw" co najmniej "głupio" wygląda u mnie w JPK
    VAT.
    Transakcja (prowizja) w JPK VAT jest wyszczególniona w sekcji Sprzedaży, a nie ma w
    Zakupach.

    A to jednak jest "zakup"/koszt. Więc podejrzewam, że tak jest źle.

    [Autor programu mówił, że tak się generuje JPK VAT bo powinienem naliczyć podatek w
    PL, a nie zw i wtedy
    transakcja byłaby w zakupach i sprzedaży.
    Odpisałem mu, że pośrednictwo finansowe to zw. Zobaczymy co mi odpowie.]

    Więc szukam legalnej alternatywy np. zaksięgowanie tylko do KPIR (bez VAT).
    Najchętniej bym w ogóle tej prowizji
    nie księgował, ale różnica kursowa wyszła dodatnia. Całe xx gr które umieściłem w
    pozostałych przychodach.

    > https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/about
    > PayPal (Europe) S.a r.l. et Cie, S.C.A.
    > 22-24 Boulavard Royal

    Zgadza się, ale nie chwalą się VAT UE na stronie. Na 'wyciągu' też nie ich ma danych
    (czy Inc czy Europe).

    Na jednym z forów,
    Chodzi o komentarz 12
    https://forum.gofin.pl/1168082/archiwum/prowizje-z-p
    aypal

    Ktoś pisał, że w 2018 roku kontaktował się z PP czy mają "NIP" i nie mają. Ale może
    pytanie zostało źle zrozumiane w
    kontekście NIP PL, a nie "NIP" UE.

    Bo w VIES jest LU 22046007

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2021-10-06 13:40:01
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 06.10.2021 o 09:24, Adam pisze:

    > Ktoś pisał, że w 2018 roku kontaktował się z PP czy mają "NIP" i nie mają. Ale może
    pytanie zostało źle zrozumiane w
    > kontekście NIP PL, a nie "NIP" UE.
    >
    > Bo w VIES jest LU 22046007

    Serio google tak bardzo gryzie?

    https://www.gowork.pl/poradnik/17/kariera/jak-i-gdzi
    e-sprawdzic-czy-firma-ma-nip-europejski-wniosek-ocze
    kiwanie/

    https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

    Potwierdzenie numeru VAT (VIES)
    Tak, numer VAT aktywny

    Państwo Członkowskie / Irlandii Północnej LU
    Numer VAT LU 22046007
    Data zapytania 2021/10/06 13:28:35
    Nazwa PAYPAL (EUROPE) S.A R.L. ET CIE, S.C.A.
    Adres 22-24, BOULEVARD ROYAL
    L-2449 LUXEMBOURG
    Identyfikator zapytania WAPIAAAAXxVXMPfB

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2021-10-06 14:16:03
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Serio google tak bardzo gryzie?

    Jestem laikiem w sprawach księgowych, ale proszę nie rób ze mnie idioty w IT :)
    Sorki, jestem chory więc drażliwy...

    Wiele razy pisałem, że ten numer LU 22046007 jest aktywny w VIES. Bo to
    sprawdzałem.
    W wiadomości na którą odpowiadasz "Bo w VIES jest LU 22046007" - o czym świadczy?

    IMHO Niemniej może być numer aktywny, a firma może nie być płatnikiem czynnym
    (przynajmniej w PL).
    Dlatego, ktoś dzwonił do Paypala...

    Oczywiście można założyć, że jak się ma screen/wynik z VIES z identyfikatorem
    zapytania to wystarczy
    do ewentualnego udowodnienia, że się sprawdzało (na dany dzień) i to zmyka sprawę.

    Niemniej nadal nie wiem do końca jak zaksięgować ze stawką zw - import usług 28b (a
    może to jest zwykły import usług (bez 28b),
    choć te są nieunijne raczej?)

    Przez to JPK VAT wygląda dziwnie. Ale może tak jest poprawnie (i niepotrzebnie się
    tym stresuję), że tylko jest transakcja w sprzedaży,
    a w zakupach jej nie ma?

    I teraz jak jest w sprzedaży JPK VAT, a w podsumowaniu VAT UE (moim - nie wiem jak
    Paypala, bo jak to rozlicza jednak INC, a nie LUX?)
    nie będzie (bo to koszt/zakup usługi :) ba nawet w JPK FA zakupów nie ma tej
    transakcji.
    Jedynie poprawnie (że widać, że to był koszt, a nie sprzedaż) występuje w JPK PKPIR.

    <SprzedazWiersz>
    <LpSprzedazy>X</LpSprzedazy>
    <KodKrajuNadaniaTIN>LU</KodKrajuNadaniaTIN>
    <NrKontrahenta>22046007</NrKontrahenta>
    <NazwaKontrahenta>PAYPAL (EUROPE) S.A R.L. ET CIE, S.C.A.</NazwaKontrahenta>
    <DowodSprzedazy>X/2021/WEW</DowodSprzedazy>
    <DataWystawienia>2021-XX-XX</DataWystawienia>
    <TypDokumentu>WEW</TypDokumentu>
    <K_29>19,64</K_29>
    <K_30>0.00</K_30>
    </SprzedazWiersz>

    Może ktoś z Was przerabiał taką sytuację gdzie księgował import usług 28b od podmiotu
    UE z "polską" stawką zw.?
    I może zerknąć jak wygląda wygenerowany przez program plik XML dla JPK VAT.
    1. Czy taka transakcja u Was jest w ogóle w XML?
    2. i czy tylko w <SprzedazWiersz> czy także <ZakupWiersz>

    Doceniam, że znajdujesz czas i cierpliwość na odpowiedź.

  • 8. Data: 2021-10-07 23:09:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Kończąc wątek.

    Skonsultowałem się z autorem programu Mała Księgowość Rzeczpospolitej.
    Wg. jego opinii nie pokazuje się w VAT-7/JPK, zakupów ze stawką zw.

    Ale podpowiedział, że jest taka opcja w programie pozwalająca wymusić.
    Gdyby ktoś szukał: Administracja/Opcje/księgowość/Ewidencja VAT
    i opcja: Wpisywanie zakupów zwolnionych w formularzu VAT-7 i JPK.

    W tym przypadku (import usług artykuł 28b i usługa zwolniona w PL) postanowiłem
    jednak włączyć pokazywane zw.
    Wtedy wygląda przejrzyściej bo jest w Sprzedaży i Zakupach - a nie tylko Sprzedaży.

    IMHO (mam nadzieję ;) nikt się nie doczepi, że jednak zakup zw jest w JPK VAT ;)

    Pozdrawiam.