  • 1. Data: 2008-08-23 19:24:37
    Temat: Problem z VAT przy sprzedaży zwolnionej i fakturach "kosztowych"
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Witam,

    jestem płatnikiem VAT i mam drobny problem z rozliczeniem VAT-u (sam
    zajmuję się księgowością), tzn.:
    1) sam świadczę usługi z VAT zwolnione (pośrednictwo finansowe, PKWiU
    67.13.10-00.10)
    2) kupuję usługi z VAT 22%, np. reklamowe, telekomunikacyjne itd.

    Z księgowaniem faktur sprzedaży nie mam problemów, ale nie za bardzo
    wiem jak sobie poradzić z fakturami "kosztowymi", tzn. księguje je:
    a) wartość netto do KPiR
    b) VAT w odpowiedniej wysokości do rejestru VAT "7-Opodatkowane nabycie
    towarów i usług pozostałych związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi".

    I jak posprawdzałem to okazuje się, że VAT od tych faktur "kosztowych"
    nie jest odliczany ani w deklaracji VAT-7 jako VAT naliczony (co wydaje
    się logiczne) ani nie jest on moim kosztem uzyskania przychodów w KPiR
    (co już logiczne nie jest). Nigdy tego nie robiłem, ale wydaje mi się,
    że VAT od tych faktur "kosztowych" powinien być zaliczony do kosztów
    uzyskania przychodów w KPiR (czyli de facto faktury "kosztowe" powinny
    być zaksięgowane w KPiR w wartościach brutto). Zgadza się?

    I tutaj pytanie - czy ja to źle księguje, czy program księgowy (Mała
    Księgowość Rzeczpospolitej) sam powinien zaksięgować VAT od tych faktur
    w KPiR czy też ja powinienem ręcznie na koniec każdego miesiąca
    zaksięgować w KPiR ten VAT? Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2008-08-25 06:48:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Aug 2008, Radek Wroclawski wrote:

> [...]
    > KPiR (czyli de facto faktury "kosztowe" powinny być zaksięgowane w KPiR w

    Zgadza.

    pzdr, Gotfryd