  • 1. Data: 2018-01-18 13:05:13
    Temat: Protokół odbioru w styczniu, a faktura w lutym?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Jest taka sytuacja:
    w styczniu mija mi termin oddania urządzenia. które budujemy. Urządzenie
    ma charakter prototypu i po rozruchu będzie na 100% wymagało adaptacji w
    zależności od uzyskanych parametrów (jest to też zawarte w umowie).
    Adaptacje te potrwają minimum miesiąc i będą wiązać się z kosztami.
    Chciałbym zrobić odbiór w styczniu, a fakturę wystawić w lutym po
    zakończeniu całej roboty. Księgowy kupującego chce z kolei mieć na
    fakturze podaną datę odbioru ze stycznia.
    Czy da się tak zrobić, żeby wystawić fakturę w lutym z podaną datą
    odbioru w styczniu? Wystawiając fakturę w styczniu nie będę miał
    wszystkich kosztów. Wystawiając w lutym będę miał już wszystkie koszty,
    ale co z faktem, że odbiór będzie miał datę styczniową?
    Fakturowanie częściowe, żeby część rozliczyć w styczniu a resztę w lutym
    nie jest możliwe.
    Odbiór w styczniu muszę zrobić, bo tak mamy w umowie a za opóźnienie
    naliczą kary.
    Co poradzicie mądrego? Da się zrobić takie przesunięcie fakturowania ze
    stycznia na luty?
    Jacek

  • 2. Data: 2018-01-18 13:34:45
    Temat: Re: Protokół odbioru w styczniu, a faktura w lutym?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18-01-18 o 13:05, Jacek pisze:

    > Co poradzicie mądrego? Da się zrobić takie przesunięcie fakturowania ze

    Dopytaj księgowego, o jaką mu datę chodzi, bo co do zasady faktura nie
    zawiera terminu odbioru, tylko wystawienia. Jeśli koniecznie chce mieć
    tam termin odbioru, to na jednej fakturze rozbijcie na dwie pozycje:

    1) Instalacja - z terminem w treści styczniowym;
    2) Regulacja - z terminem w treści lutowym.

  • 3. Data: 2018-01-18 13:42:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    >
    > 1) Instalacja - z terminem w treści styczniowym;
    > 2) Regulacja - z terminem w treści lutowym.

    Na fakturze będą dwie daty:
    - wystawienia faktury
    - dostawy urządzenia
    Ponieważ protokół odbioru będzie styczniowy, to księgowy chce mieć datę
    dostawy styczniową, a więc u mnie przychód też byłby styczniowy,
    niezależnie od tego, czy fakturę wystawię w styczniu, czy już w lutym.
    Zależy mi na przesunięciu na luty, bo jak już pisałem będę miał wtedy
    całość kosztów.
    Jacek

  • 4. Data: 2018-01-18 16:52:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >zakończeniu całej roboty. Księgowy kupującego chce z kolei mieć na
    >fakturze podaną datę odbioru ze stycznia.

    I pewnie wliczyc sobie w koszty, a potem bedzie niezgodnosc JPK :-)

> [...]
    >wszystkich kosztów. Wystawiając w lutym będę miał już wszystkie
    >koszty, ale co z faktem, że odbiór będzie miał datę styczniową?

    1) w zasadzie bez problemow, jesli przekazesz pod koniec stycznia - na
    wystawienie faktury jest bodajze 7 dni od daty dostawy, czyli juz w
    lutym.
    Jesli nic nie zmieniono, to mozna bylo podac tylko miesiąc
    "sprzedaży", wiec 7 luty to calkiem legalna data za caly styczen :-)

    2) poniewaz macie umowe na calosc, a miesiac to w granicach
    przyzwoitosci, to na bezczelnego mozna wpisac w opisie
    "na podstawie protokolu odbioru z 30.01, i protokolu ukonczenia
    dostrajania z 28.02"

    3) a nie rozliczasz przypadkiem VAT kwartalnie ?

    J.

  • 5. Data: 2018-01-18 22:42:01
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 18.01.2018 o 16:52, J.F. pisze:

> [...]
    > dostrajania z 28.02"
    >
    > 3) a nie rozliczasz przypadkiem VAT kwartalnie ?
    VAT rozliczam miesięcznie.
    Problem widzę w tym, że za datę uzyskania przychodu uznaje się datę
    "wydania przedmiotu do użytkowania" a więc de facto chyba data z
    protokołu odbioru byłaby wiążąca.
    Jacek

  • 6. Data: 2018-01-18 23:33:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18-01-18 o 22:42, Jacek pisze:

> [...]
    > Problem widzę w tym, że za datę uzyskania przychodu uznaje się datę
    > "wydania przedmiotu do użytkowania" a więc de facto chyba data z

    Działa? Nie działa. Trzeba regulować. Kupili działające urządzenie.

  • 7. Data: 2018-01-18 23:45:14
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-01-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Jesli nic nie zmieniono, to mozna bylo podac tylko miesiąc
    > "sprzedaży", wiec 7 luty to calkiem legalna data za caly styczen :-)

    A tu się przepisy nie zmieniły?
    Na wystawienie faktury ma się czas do 15 dnia kolejnego miesiąca
    z tego co pamiętam?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 8. Data: 2018-01-19 10:34:10
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 18.01.2018 o 23:45, Wojciech Bancer pisze:

    > A tu się przepisy nie zmieniły?
    > Na wystawienie faktury ma się czas do 15 dnia kolejnego miesiąca
    > z tego co pamiętam?

    Tak jest, ale czy nie jest też tak, że wystawienie faktury np. 15 lutego
    dla roboty oddanej w styczniu tak, czy siak powoduje przychód w styczniu?
    Jacek

  • 9. Data: 2018-01-19 17:37:36
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-01-19, Jacek <k...@a...com> wrote:

    > Tak jest, ale czy nie jest też tak, że wystawienie faktury np. 15 lutego
    > dla roboty oddanej w styczniu tak, czy siak powoduje przychód w styczniu?

    Tak.
    https://www.ifirma.pl/f-jak-firma-f-jak-fajne-zycie/
    moment-powstania-obowiazku-podatkowego-vat-przy-sprz
    edazy.html

    Może ten fragment Ci będzie pasować:

    "Jeżeli wydamy towar 26 maja, to fakturę możemy wystawić do 15. czerwca. Oznacza to,
    że w podatku
    VAT obowiązek podatkowy wystąpi w maju. Przepisy pozwalają również na wystawienie
    faktury już
    na 30 dni przed dokonaniem dostawy/wykonaniem usługi, ale nie nie później niż 15-tego
    dnia,
    licząc od zakończenia miesiąca, w którym doszło do wykonania usługi lub dostarczenia
    towaru.
    Termin wystawienia faktury jest długi, nie ma to jednak znaczenia dla powstania
    obowiązku
    podatkowego.

    --
    Wojciech Bańcer