  • 1. Data: 2002-01-03 14:22:21
    Temat: Przedawnienie
    Od: Freelance <m...@p...onet.pl>

    Po jakim czasie i liczonym od czego (wystawienia faktury, złożenia PIT
    itp.) przedawnia się zobowiązanie podatkowe? Zadzwonił do mnie ktoś z US
    i chce żebym zapłacił podatek, który powinien być zapłacony kilka lat
    temu (jeżeli faktycznie źle zapłaciłem), a ja mam dokumenty z tamtych
    czasów w rozsypce.

  • 2. Data: 2002-01-03 19:46:36
    Temat: Re: Przedawnienie
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Freelance wrote:

> [...]
    > i chce żebym zapłacił podatek, który powinien być zapłacony kilka lat
    > temu (jeżeli faktycznie źle zapłaciłem), a ja mam dokumenty z tamtych
    Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat od końca roku w
    którym było wymagalne.
    A więc z końcem 2001 roku przedawniły się zobowiązania powstałe w 1996 roku.
    Ale np. VAT za grudzień 1996 był wymagalny do 25 stycznia 1997 a więc
    zaległość przedawnia się dopiero z końcem 2002 roku.
    Tyle samo trzeba przechowywać dokumenty dotyczące danego zobowiązania
    podatkowego. A więc jeżeli masz fakturę wystawioną w 1996 roku i użyłeś jej
    np. w odliczeniach od podatku za rok 1996 to musisz ją jeszcze trzymać
    przez rok, bo faktycznego rozliczenia rocznego dokonałeś dopiero w 1997
    roku.
    Takie są w skrócie zasady.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-01-03 22:11:51
    Od: "Lubella S.A." <l...@p...fm>

    Użytkownik "Magdalena Woloszyk" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ale np. VAT za grudzień 1996 był wymagalny do 25 stycznia 1997 a więc
    > zaległość przedawnia się dopiero z końcem 2002 roku.

    Ale VAT 1996 jak rozumiem dotyczy tylko sprawy grudnia, czy tez calego roku?
    Tzn. czy dokumenty styczen-listopad 1996 mozna wykorzystac juz w kominku
    jako rozpalka, a zostawic tylko grudzien, czy tez trzeba trzymac wszystko do
    konca tego roku?

> [...]
    > np. w odliczeniach od podatku za rok 1996 to musisz ją jeszcze trzymać
    > przez rok, bo faktycznego rozliczenia rocznego dokonałeś dopiero w 1997

    I tu tez zapytanie: w przypadku PDOF prowadzacych dzialalnosc gospodarcza:
    rozliczenie roczne nastepuje do konca kwietnia nastepnego roku. Czy wiec w
    zwiazku z tym wszystkie faktury z roku 1996 nalezy przetrzymac do konca tego
    roku (2002) czy tez nie?

    Przepraszam jesli zamotalem
    L.

  • 4. Data: 2002-01-04 08:57:36
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    "Lubella S.A." napisał(a):

> [...]
    > jako rozpalka, a zostawic tylko grudzien, czy tez trzeba trzymac wszystko do
    Myslę że mozna. Ale nie pal ich tak od razu :-)). Może podpytaj sie
    delikatnie w swoim US jeszcze. I może ktoś tutaj ma na ten temat inne
    zdanie.

> [...]
    > zwiazku z tym wszystkie faktury z roku 1996 nalezy przetrzymac do konca tego
    Wydaje mi się że jednak do końca 2002. Bo dotycza rozliczeń
    podatkowych dokonanych w 1997 roku.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-01-04 11:16:18
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Freelance" <m...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > i chce żebym zapłacił podatek, który powinien być zapłacony kilka lat
    > temu (jeżeli faktycznie źle zapłaciłem), a ja mam dokumenty z tamtych

    KPiR ?
    Jesli chodzi o dokumenty, to 5 lat od konca roku, w ktorym byly prowadzone
    ksiegi.

    Zobowiazania - nie pamietam.

    Boguslaw

  • 6. Data: 2002-01-04 11:57:25
    Od: "Lubella S.A." <l...@p...fm>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > KPiR ?
    > Jesli chodzi o dokumenty, to 5 lat od konca roku, w ktorym byly prowadzone

    Patrzcie niby proste, matematyczne zagadnienie - a ile watpliwosci. Ech to
    Polskie "prawo"....

    L.

  • 7. Data: 2002-01-04 21:25:52
    Od: "siepacz" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Freelance" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i chce żebym zapłacił podatek, który powinien być zapłacony kilka lat
    > temu (jeżeli faktycznie źle zapłaciłem), a ja mam dokumenty z tamtych

    Ordynacja podatkowa:
    Art. 70. § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc
    od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

    § 2. Bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    zawieszeniu:

    1) od dnia wydania decyzji, o których mowa w art. 48 § 1 pkt 1 i 2, do dnia
    terminu płatności odroczonego podatku, ostatniej raty podatku lub ostatniej
    raty zaległości podatkowej,

    2) od dnia nabycia prawa do ulgi podatkowej do dnia wygaśnięcia tego
    uprawnienia.

    § 3. Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek pierwszej
    czynności egzekucyjnej, o której podatnik został powiadomiony.

    § 4. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia
    następującego po dniu, w którym zakończono postępowanie egzekucyjne.

    § 5. Kolejne wszczęcie postępowania egzekucyjnego nie przerywa biegu terminu
    przedawnienia.

    § 6. Nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone
    hipoteką, jednakże po upływie terminu przedawnienia zaległość podatkowa może
    być egzekwowana tylko z przedmiotu hipoteki.

    Czyli z końcem 2001 roku przedawniły się np. podatki dochodowe za 1995 rok
    (termin ich płatności upłynął w 1996 roku a 5 lat od końca 1996 roku to jest
    1997,1998,1999,2000,2001)

    pozdrav

    siepacz