  • 1. Data: 2008-01-25 13:31:54
    Temat: Przelew z firmy B w imieniu firmy G na konto firmy L
    Od: "Gregory" <g...@o...pl>

    Witam mam pytanie czy tak można zrobić otóż są trzy firmy A,B,C
    Frima A ma zobowiązania wobec firmy B
    Firma B ma zobowiazania przeterminowane wobec firmy C
    Czy firma A może odrazu przelać dla firmy C w imieniu firmy B ?

    Dodam że właściciele firmy A i C są dobrymi znajomymi firma B się ociąga z
    płatnościami wobec C i stąd pomysł żeby taki manewr zrobić. Firmie B zależy
    na współpracy z A i pewnie nie bedzie robiła problemów zeby taki manewr
    zrobić. Pytanie jakie warunki muszą być spełnione żeby nikt sie nie czepił
    tego rozliczenia, jakies oświadczenie ze strony B że wyraża zgode ?

    Z góry dziekuje za informacje.
    Pozdrawiam Gregory

  • 2. Data: 2008-01-25 18:14:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Jan 2008, Gregory wrote:

    > Witam mam pytanie czy tak można zrobić otóż są trzy firmy A,B,C
    > Frima A ma zobowiązania wobec firmy B
    > Firma B ma zobowiazania przeterminowane wobec firmy C
    > Czy firma A może odrazu przelać dla firmy C w imieniu firmy B ?

    A powinna formalnie nabyć od C dług B (który B ma u C).
    Może to być porozumienie lub cokolwiek, ale idzie o to, żeby nie
    dało się zastosować standardowego "myku z przedawnieniem", polegającym
    na tym, że tuż przed upływem przedawnienia A zgłasza się z żądaniem
    "zwrotu bezzasadnie przelanej kwoty" do C i jednocześnie składa
    pozew sądowy. Nim B się zorientuje o co biega, jego wierzytelność
    się przedawni a zwrot "bezzasadnego wzbogacenia" zostanie uznany
    sądownie :>
    Zajrzyj do KC:
    _117.html
    ...szukając "potrącenie długu" (od art. 498) oraz "przelew
    wierzytelności" i "przelew długu" (okolice art. 509).

    > Dodam że właściciele firmy A i C są dobrymi znajomymi firma B się ociąga z
    > płatnościami wobec C i stąd pomysł żeby taki manewr zrobić.

    Ale należy go zrobić FORMALNIE.
    B musi być POWIADOMIONY przez C że jego dług został przelany do C,
    a C powiadamia go o dokonaniu potrącenia.
    Warunkiem jest oczywiście brak zastrzeżenia w umowie między B i C
    w stylu "strony nie mogą dokonywać przelewu zobowiązań" (sprawdź,
    WOLNO zabronić przelewu umową, art. 509).
    Na operację odwrotną (C przekazuje dług do A) potrzebna jest
    zgoda B, więc odpada.

> [...]
    > zrobić. Pytanie jakie warunki muszą być spełnione żeby nikt sie nie czepił
    > tego rozliczenia, jakies oświadczenie ze strony B że wyraża zgode ?

    Tylko wtedy, jeśli:
    - w umowie zastrzeżono że nie wolno przelać wierzytelności
    - jeśli strony chcą przelać dług (a nie wierzytelność).

    BTW: to pytanie jest NTG, ono kwalifikuje się na .prawo a nie
    .prawo.podatki!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-25 21:19:53
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > - jeśli strony chcą przelać dług (a nie wierzytelność).
    >
    > BTW: to pytanie jest NTG, ono kwalifikuje się na .prawo a nie

    Dodam swoje trzy grosze . Ponieważ firmy są "zaprzyjaznione" jak pisze pytacz i
    nie widzi problemu w dogadaniu się pomiedzy nimi - to należy zaproponować
    najprostsze rozwiazanie a więc - zawarcie porozumienia trójstronnego o
    wzajemnej kompensacie . Nalezy tylko dopilnować by zawarte zostało przez osoby
    upoważnione do zawierania umów i zaciagania zobowiazań ; a więc przez zarząd
    lub prokurenta czy właścicela lub wspólników spólki cywilnej. Ta forma umowy
    nie jest "przelewem" wierzytelności a poprzez "zgodność" uczestników -
    wyklucza "brak zgody" i ew. roszczenie o którym wspomina Gotfryd.
    Przelew wierzytelności ma jednak swoje implikacje podatkowe tak więc pytanie
    nie jest OT - na grupie podatki. Kompensata implikuje w pewnych sytuacjach
    problemy rachunkowe i bilansowe - ale to już całkiem inna bajka.

    Pzdr- Kriss