  • 1. Data: 2007-10-29 07:39:50
    Temat: Pytanie o podatek od sprzedaży nieruchomości
    Od: Dominik & Co <D...@w...pl>

    Witam,

    Pewien człowiek sprzedał 3 lata temu mieszkanie.
    Ponieważ wówczas posiadał je krócej, niż 5 lat
    zadeklarował, iż za uzyskane ze sprzedaży pieniądze nabędzie
    inne mieszkanie. Nabył (przed dwoma laty), skarbowy potwierdził,
    że rozliczono.

    No i teraz mieszkanie owo (to drugie) człowiek chce sprzedać.
    Jest w nim zameldowany na pobyt stały od dwóch lat (po kupnie).

    IMO może to zrobić nie tłumacząc się, co zrobi z pieniędzmi,
    bo podatek tyczy sprzedaży, a ta ma miejsce teraz, za obowiązywania
    obecnej ustawy, więc jeśli zameldowany od ponad roku- podatku
    nie płaci. Człowiek jednak zastanawia się, czy nie "zobowiązał"
    się przy poprzedniej sprzedaży do nie sprzedawania przed upływem
    pięciu lat i podatku mimo wszystko mu nie dołożą (?).

    Kto rozumuje prawidłowo? ;-)

    Dzięki za pomoc.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 2. Data: 2007-10-29 09:00:28
    Temat: Re: Pytanie o podatek od sprzedaży nieruchomości
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <D...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:

> [...]
    > się przy poprzedniej sprzedaży do nie sprzedawania przed upływem
    > pięciu lat i podatku mimo wszystko mu nie dołożą (?).

    Oczywiście że się zobowiązał i oczywiście że mu dołożą.
    Pięć lat obowiązuje nadal.

    Ale może dalej kupić inne mieszkanie za tą kasę.

  • 3. Data: 2007-10-29 10:14:29
    Od: Dominik & Co <D...@w...pl>

    Cavallino napisaB(a):

    > Oczywiście że się zobowiązał i oczywiście że mu dołożą.
    > Pięć lat obowiązuje nadal.

    Ale jaka jest podstawa prawna tego "obowiązywania"?

    Zobowiązał się przy sprzedaży starego kupić nowe przed
    upływem dwu lat- i tak zrobił, zobowiązanie wypełnił.
    Nic nie podpisywał w sensie "zobowiązuję się nie sprzedawać
    nowo zakupionego mieszkania przez 5 lat pod groźbą utraty
    zwolnienia z podatku..." :-)

    Cytat ze starej ustawy:

    "Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są: (...)

    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

    a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży:
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego,
    jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim
    lokalu(...)

    Nie ma nigdzie "i nie sprzedawaniu nowego nabytku przez 5 lat" :-)
    (w ustępach 2 i 2a też :-)

    Zdarzeniem powodującym skutki podatkowe jest
    _fakt sprzedaży mieszkania_ -i ten (sprzedaż nowego)
    nastąpił za nowej ustawy.

    Cytat z tekstu ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych:

    "Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są: (...)

    126) przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
    a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
    b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub
    udziału w takim lokalu,
    c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    udziału w takim prawie,
    d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub
    udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym
    w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed
    datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22"

    I wspomniane ustępy "zastrzegające":

    "21. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie do przychodów
    podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego
    zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia
    warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik
    urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
    22. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do
    obojga małżonków."

    Gdzie tu "jeśli kupił mieszkanie za starej ustawy i nie upłynęło jeszcze
    5 lat..." :-)

    > Ale może dalej kupić inne mieszkanie za tą kasę.

    Ta.. i pewnie jeszcze nie może go sprzedać przez następne 5 lat :-P

    Jeśli uważasz inaczej, podaj proszę tekst ustawy lub linka do orzecznictwa.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 4. Data: 2007-10-29 10:26:28
    Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <D...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:fg4bq6$24$1@inews.gazeta.pl...
    > Cavallino napisaB(a):

    > Ale jaka jest podstawa prawna tego "obowiązywania"?

    No własnie artykuł 21 zastosowany do sprzedawanej nieruchomości może zwolnić
    od płacenia podatku pod warunkiem...

    Joanna
    http://www.jduszczynska.republika.pl/

  • 5. Data: 2007-10-29 10:39:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    >
    > Zobowiązał się przy sprzedaży starego kupić nowe przed
    > upływem dwu lat- i tak zrobił, zobowiązanie wypełnił.

    I ze starego mieszkania na to nowe przeszedł z mocy prawa obowiązek
    niezbywania go.

    > Ta.. i pewnie jeszcze nie może go sprzedać przez następne 5 lat :-P

    Dokładnie tak.
    Przy czym te okresy się sumują.

  • 6. Data: 2007-10-29 10:45:39
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dominik & Co pisze:
> [...]
    > obojga małżonków."
    >
    > Gdzie tu "jeśli kupił mieszkanie za starej ustawy i nie upłynęło jeszcze

    Kto kupił nieruchomość przed dniem 1 stycznia 2007 ten opodatkowuje
    sprzedaż na zasadach obowiązujących przed tym dniem.

    USTAWA
    z dnia 16 listopada 2006 r.
    o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie
    niektórych innych ustaw1)
    (Dz. U. Nr 217, poz. 1588)

    "Art. 7. 1. Do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i
    praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy wymienionej w
    art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31
    grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w
    art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r."

    > Jeśli uważasz inaczej, podaj proszę tekst ustawy lub linka do orzecznictwa.

    Wedle życzenia, mówisz - masz.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2007-10-29 10:56:34
    Od: Dominik & Co <D...@w...pl>

    Maddy napisał(a):

> [...]
    > grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w
    > art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r."

    O, i to jest 100% konkret, szacunek.

    Ale z tego by wynikało, że jeśli gość teraz sprzeda i kupi nowe mieszkanie,
    to to nowe sprzedać może już po roku- cokolwiek inaczej, niż twierdzi
    niejaki Cavallino. (BTW odpowiedzi Joanny kompletnie nie rozumiem,
    ale w zasadzie nie szkodzi ;-)

    > Wedle życzenia, mówisz - masz.

    Wielkie dzięki za jedyną merytoryczną wypowiedź w wątku :-)

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 8. Data: 2007-10-29 11:27:32
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > mieszkanie,
    > to to nowe sprzedać może już po roku- cokolwiek inaczej, niż twierdzi

    Może od razu.
    Tyle że zapłaci podatek od ew. różnicy wartości.
    Plus podatek zaległy za poprzednie mieszkania.

  • 9. Data: 2007-10-29 11:56:40
    Od: Dominik & Co <D...@w...pl>

    Cavallino napisaB(a):

    > Plus podatek zaległy za poprzednie mieszkania.

    ROTFL.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 10. Data: 2007-10-29 12:09:04
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:

    > Może od razu.
    > Tyle że zapłaci podatek od ew. różnicy wartości.

    > Plus podatek zaległy za poprzednie mieszkania.

    A jakiś przepisik? Taki tyci chociaż, na poparcie tej tezy?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813