  • 1. Data: 2021-09-06 12:22:34
    Temat: Rachunek/faktura od nievatowca
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Co wystawia nievatowiec osobie fizycznej?

    Już trafiłem na dwie interpretacje:
    1. Tylko Fakturę, bo tylko to może wystawiać -- czyli na dane osoby fizycznej.
    Rachunki zostały zlikwidowane.
    2. Może nadal wystawiać rachunki osobom fizycznym (a faktury dla firm).

    Która wersja jest prawidłowa?

  • 2. Data: 2021-09-06 13:19:32
    Temat: Re: Rachunek/faktura od nievatowca
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-09-06, r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

> [...]
    > osoby fizycznej. Rachunki zostały zlikwidowane.
    > 2. Może nadal wystawiać rachunki osobom fizycznym (a faktury dla firm).

    Dość ciekawie opisane:

    Z powyższego zatem wynika, że przedsiębiorca ma prawo do wystawienia
    rachunku, gdy z innej ustawy nie wynika obowiązek wystawienia faktury.
    Analiza przepisów Ordynacji oraz ustawy VAT prowadzi zatem do wniosku,
    że przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma możliwości wyboru między
    wystawieniem rachunku a faktury. Wyboru takiego może dokonać jedynie
    nabywca towaru lub usługi, rachunek można bowiem wystawić, gdy
    przedsiębiorca dokonał sprzedaży zwolnionej z VAT, a kupujący
    nie zgłosił żądania wystawienia faktury, lecz życzenie wystawienia
    rachunku.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktura-i-rachune
    k-jakie-sa-miedzy-nimi-roznice

    --