  • 1. Data: 2008-03-03 07:08:09
    Temat: Rachunki/faktury w walutach obcych i płatności via PayPal
    Od: p...@g...com

    Dzień dobry!

    Mam obcecnie taką nie lada zagwostkę:
    Zakładamy, że prowadzę działalność gospodarczą. Żeby było śmieszniej
    na ryczałcie i nie jestem VATowcem. Wykonuję usługi dla podmiotów z UE
    i spoza UE. Płatność za nie otrzymuję przez serwis PayPal.

    Poszczególne działania wyglądają więc tak:
    1. Klientowi z Australii wystawiam rachunek w jego walucie.
    2. Księguję rachunek przeliczając kwotę na złotówki wg średniego kursu
    NBP z danego dnia.
    3. Otrzymuję zapłatę na konto PayPal, gdzie leży sobie ona w walucie
    klienta (niech to będą dolary).
    4. Po jakimś czasie (uzbieraniu odpowiedniej dla mnie kwoty) wypłacam
    środki z konta PayPal na konto bankowe i wtedy są one przeliczane na
    złotówki wg kursu PayPal oraz pobierana jest ewentualna prowizja za
    przelew.
    5. Po kilku dniach kwota ta zostaje zaksięgowana na moim koncie
    bankowym.

    Teraz pytania:
    1. Jak należy zaksięgować różnicę między rzeczywistą kwotą widniejącą
    na wystawionym rachunku a faktycznie otrzymanymi pieniędzmi?
    2. Jeśłi otrzymana zapłata na koncie PayPal do momentu wypłaty środków
    leży w obcej walucie, to kurs z którego dnia (otrzymania zapłaty czy
    wypłaty środków czy żaden z nich) należy uwzględnić przy przeliczeniu
    różnic kursowych?
    3. Jaka będzie się różniła ta procedura w przypadku płatnika VAT?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję!

  • 2. Data: 2008-03-03 07:21:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    p...@g...com wrote:
    > [...]

    Tak swoją drogą to zastanawiam się ile % osób posiadających konto w
    PayPal zgłosiło ten fakt do NBP.

    Wiadomo, że próbka nie będzie reprezentatywna bo tu pewnie wszyscy
    zgłosili ;-) ale może zrobimy jakaś niewielką sondę?

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-03-03 07:30:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    p...@g...com wrote:
    > Teraz pytania:
    > 1. Jak należy zaksięgować różnicę między rzeczywistą kwotą widniejącą
    > na wystawionym rachunku a faktycznie otrzymanymi pieniędzmi?

    Zgodnie z ustawą (PDOF)? ;-)

> [...]
    > leży w obcej walucie, to kurs z którego dnia (otrzymania zapłaty czy
    > wypłaty środków czy żaden z nich) należy uwzględnić przy przeliczeniu

    Tak naprawdę to zależy od interpretacji Twojego US.

    Ustawa w tym zakresie jest nieprecyzyjna bo mówi o przeliczeniu (a nie
    przewalutowaniu) waluty na plz.

    Ja dla tego przykładu mam wiążącą interpretację, że do wyliczenia różnic
    kursowych mogę użyć kursu z dnia otrzymania przychodu.

    Z tego co pamiętam, to inni dla odmiany pisali o interpretacjach
    traktujących tę sprawę inaczej - sprawdź posty na grupie.

    > 3. Jaka będzie się różniła ta procedura w przypadku płatnika VAT?

    Taka sama.

    Piotrek

  • 4. Data: 2008-03-03 07:33:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    p...@g...com wrote:
> [...]

    traktujących tę sprawę inaczej - sprawdź posty na grupie.

    > 3. Jaka będzie się różniła ta procedura w przypadku płatnika VAT?

    Będzie taka sama.

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-03-03 07:46:32
    Od: p...@g...com

    On 3 Mar, 08:30, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    >
    > Ja dla tego przykładu mam wiążącą interpretację, że do wyliczenia różnic
    > kursowych mogę użyć kursu z dnia otrzymania przychodu.

    Ale przychodu w złotówkach czy w dolarach?
    Jeśli w dolarach, to co w takim razie poczynić z faktem, że za kilka
    dni, przy wypłaceniu środków z PayPal, kurs po którym zostanie
    przeliczony mój przychód będzie inny?
    Jeśli w złotówkach, tak samo: co zrobić z różnicą powstałą po kilku
    dniach?
    Co więcej: kurs PayPal różni się od kursów NBP i banku (z reguły
    bardzo na niekorzyść). Czy można traktować PayPal na podobnych
    zasadach jak bank i uzwględniać ich kursy w księgowaniu różnic?

    > Taka sama.

    Na pewno?
    Gdzieś mi się obiło o uszy, że PayPal należy traktować jako
    usługodawcę i samemu rozliczać VAT od ich usług.
    Ale może mi się pochrzaniło.

  • 6. Data: 2008-03-03 07:47:04
    Od: p...@g...com

    On 3 Mar, 08:21, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    > Tak swoją drogą to zastanawiam się ile % osób posiadających konto w
    > PayPal zgłosiło ten fakt do NBP.

    A jest taki obowiązek?

  • 7. Data: 2008-03-03 07:57:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 03 Mar 2008 08:21:24 +0100, Piotrek napisał(a):

    > Tak swoją drogą to zastanawiam się ile % osób posiadających konto w
    > PayPal zgłosiło ten fakt do NBP.

    A po co i dlaczego? PayPal nie jest bankiem.

  • 8. Data: 2008-03-03 08:05:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    jureq wrote:

    > A po co i dlaczego? PayPal nie jest bankiem.

    Owszem już jest.

    Piotrek

  • 9. Data: 2008-03-03 08:13:40
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    p...@g...com wrote:

    > Ale przychodu w złotówkach czy w dolarach?

    W walucie.

    > Jeśli w dolarach, to co w takim razie poczynić z faktem, że za kilka
    > dni, przy wypłaceniu środków z PayPal, kurs po którym zostanie
    > przeliczony mój przychód będzie inny?

    Zgodnie z interpretacją wiążącą używam kursu mojego banku na koniec
    dnia, w którym otrzymałem przychód do wyliczenia różnic kursowych.
    I to wszystko. Przeczytaj może ustawę i wystąp o interpretację.

    > Jeśli w złotówkach, tak samo: co zrobić z różnicą powstałą po kilku
    > dniach?

    Jeśli masz przychód w plz to gdzie tam masz miejsce na różnice kursowe?

    > Co więcej: kurs PayPal różni się od kursów NBP i banku (z reguły
    > bardzo na niekorzyść). Czy można traktować PayPal na podobnych
    > zasadach jak bank i uzwględniać ich kursy w księgowaniu różnic?

    Paypal już jest bankiem - jakoś tak od drugiej połowy 2007 roku.
    Z tego właśnie wynika obowiązek zgłoszenia konta do NBP (dotyczy również
    osób nie prowadzących DG).

    Tak więc w szczególności wyciągi z konta możesz traktować jako dowody
    księgowe.

    > Na pewno?
    > Gdzieś mi się obiło o uszy, że PayPal należy traktować jako
    > usługodawcę i samemu rozliczać VAT od ich usług.
    > Ale może mi się pochrzaniło.

    IMHO nie trzeba tego rozbić. Ale może ktoś ma odmienne zdanie.

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-03-03 08:21:31
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:

    > Owszem już jest.

    W zeszły roku PayPal to wysłał do klientów:
    "Z dniem 2 lipca 2007 r. dostawcą usług PayPal na terenie UE zostanie
    nowa firma należąca do grupy PayPal, a mianowicie PayPal (Europe) S.a
    r.l. & Cie, S.C.A. (PayPal Luxembourg). Jest to firma z siedzibą w
    Luksemburgu, posiadająca upoważnienie do prowadzenia działalności
    bankowej i podlegająca nadzorowi Commission de Surveillance du Secteur
    Financier (Komisji Nadzoru Sektora Finansowego), luksemburskiego
    odpowiednika brytyjskiego Urzędu Nadzoru Finansowego (FSA). Od 2 lipca
    2007 r. firma PayPal Luxembourg będzie pełnić rolę dostawcy usług PayPal
    we wszystkich krajach UE."

    Piotrek