  • 1. Data: 2022-06-21 20:18:28
    Temat: Re: Brak NIP wystawcy faktury VAT
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.06.2022 o 16:01, Eneuel pisze:
    > Gdzie oficjalnie zgłosić odmowę wystawienia poprawnej faktury --
    > wystawca (mimo kilku upomnień) odmawia wystawienia poprawnej
    > faktury VAT, zawierającej NIP tegoż wystawcy...

    Dane, jakie ma zawierać faktura określa prawo. NIP jest jedną z
    wymaganych, a zatem to, co dostałeś nie jest fakturą, a jedynie wyrobem
    fakturopodobnym. Odmowa wystawienia faktury stanowi czyn zabroniony
    opisany w art. 62 kks. Nawet, jeśli uznamy ją za "wadliwą", to nadal to
    wykroczenie skarbowe (§3) Powiadom Prokuraturę.

    --
    Robert Tomasik

  • 2. Data: 2022-06-22 01:24:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" 62b20b75$0$494$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > zabroniony opisany w art. 62 kks. Nawet, jeśli uznamy ją za "wadliwą",
    > to nadal to wykroczenie skarbowe (§3) Powiadom Prokuraturę.

    Wreszcie odpowiedź na zadane pytanie.

    Też myślę, że to czyn zabroniony.
    (ale niektórzy tak mają -- z nudów muszą uprzykrzać życie bliźnim!)

    Też myślę, że mam do czynienia z czymś
    fakturopodobnym, czego oczywiście nie zaksięgowałem.

    -=-

    Zamierzam:
    - powiadomić wystawcę o mych zamiarach -- być może
    ten m@il go powiadomi i przemówi do rozsądku;
    (skan fakturopodobnego tworu oczywiście wysłałem
    wystawcy, by ów mógł zapoznać się z tym czymś...)

    - powiadomić odbiorcę (jedynie księguję jego faktury)
    i złożyć wyjaśnienia, które być może poprę m@ilami
    i być może nagraną rozmową telefoniczną...

    Jeśli niczego ciekawego nie osiągnę -- pomyślę o kolejnych
    posunięciach... Prokuratura jest dość wysoko, ale jeśli tak
    trzeba... Być może odbiorca (mój klient) nie chce ,,zadzierać''
    z prokuraturą...

    w Polsce winnym może czuć się pokrzywdzony -- nie winowajca...

    Dzięki za odpowiedź.

    -=-

    Księgowanie z korygującą notą odrzuciłem od razu.
    Są m@ile i telefony -- wystawienie i przysłanie poprawnego
    duplikatu poprawnej faktury nie jest dziś problemem...

    -=-

    Bywa, że NIP jest wydrukowany niezbyt ;) czytelnie, że brakuje
    daty wystawienia, którą jednak można od biedy uzupełnić ;) notą
    korygującą, ale na tym czymś po prostu nie ma NIPu wystawcy, choć
    przedstawiciel upominanego wystawcy (mając skan) uparcie twierdzi,
    że NIP wystawcy jest u góry, po prawej stronie, czyli tam, gdzie
    zieje duża, biała pustka -- nie ma w ogóle danych wystawcy na tym
    czymś. Wcześniej (pertraktacje ;) trwają -- bo wystawca podał i m@il,
    i nr telefonu) zauważył, gdzie jest NIP odbiorcy -- którego braku nie zgłaszam...

    Na fakturopodobnym tworze
    - jest w typowym miejscu NIP odbiorcy
    - i w stopce (na dole, pod grubą krechą, wśród masy informacji
    zapisanych drobnym drukiem) NIP czegoś, co najwyraźniej jest
    powiązane z wystawcą, ale niekoniecznie jest wystawcą...

    Typowych danych wystawcy po prostu na tym czymś nie ma -- zaś
    dodatkowe ;) informacje (w tym nazwa czy quasi-nazwa, m@il i nr
    telefonu) zawarte na tym czymś wskazują, iż firma ze stopki nie
    jest tożsama z wystawcą...

    Praktyka wskazuje, iż co najmniej dwie firmy w Białymstoku o nazwie
    podobnej do nazwy ze stopki miały dwa różne NIPy. W jednym miesiącu
    zaksięgowałem dwie faktury dwóch firm o takiej (czy prawie takiej)
    nazwie, lecz z innymi NIPami.

    Natomiast dane odbiorcy są w trzech :) miejscach, z których jedno
    zawiera NIP -- braku którego nie zgłaszam.

    -=-

    Swego czasu jechałem kilkaset metrów (bliżej kilometra niż dwustu)
    niedaleko kogoś, kto wyjątkowo poprawnie (z kierunkowskazami i bez
    gwałtownych manewrów) jechał (ja tak nie jeżdżę), ustawił się tuż
    za mną przed wjazdem do tunelu, po czy zatrzymał się tak, jakby
    mnie nie było... Nie mogłem mu ustąpić miejsca, gdyż przede mną były
    samochody -- na odcinku niemal półkilometrowym, co doskonale widział...

    -=-

    Dzięki za odp...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.*_'

  • 3. Data: 2022-06-22 17:03:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.06.2022 o 01:24, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Prokuratura jest dość wysoko, ale jeśli tak trzeba..

    Postępowanie, czy to o przestępstwo, czy o wykroczenie skarbowe prowadzi
    się zgodnie z kpk. Ustawa jest tak dziwnie napisana, że zawiadamiający w
    tym wypadku nie jest stroną postępowania. Jak powiadomi prokuraturę, to
    ta wyśle to do Urzędu Skarbowego, ale będzie nadzorowała.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2022-06-23 16:52:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" 62b32f3a$0$567$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > zawiadamiający w tym wypadku nie jest stroną postępowania. Jak powiadomi
    prokuraturę, to ta wyśle to do Urzędu Skarbowego, ale

    Dzięki za informację. :)

    Po kolejnym mym upomnieniu wielka (choć reprezentowana przez niepoważnych
    ludzi) firma zmieniła umiejscowienie danych -- już nie
    'w prawym górnym rogu',
    lecz
    'u dołu faktury',
    czyli chyba w stopce...

    By było jaśniej -- u dołu jest 'XXX', którego
    poza tym dołem raczej nie ma. :)

    Czyli coś na kształt:

    Trochę wyżej niż pośrodku, po lewej stronie,
    pod dwakroć wypisanymi danymi odbiorcy:

    informacja telefoniczna:
    CALL CENTER-INFOLINIA: 579 515 373
    E-MAIL: e...@g...com,
    Eneuel Leszek Cieszewski: 665 363835

    Pod krechą, w stopce:
    Białystok jest wojewódzkim miastem polskim, w którym żyją ludzie

    -=-

    Niepoważny człowiek (reprezentujący poważną firmę) twierdzi,
    że ich faktury w Białymstoku są tak wystawiane... Tak wygląda
    ,,praca'' w Polsce...

    Aby było jasne -- mam sporo faktur firmy, której nazwa jest
    umieszczona w stopce -- faktury mają różne problemy, ale
    jak na razie to pierwsza faktura bez danych wystawcy...
    (lub z danymi -- ale w stopce)

    -=-

    Mamy ,,prawo z Twittera'' - możemy mieć ,,prawo z faktury''? ;)
    Kto silniejszy -- ten ma rację! Kto komu mocniej po ryju :)
    dołoży, ten będzie merytoryczniejszy... Kacapia na całego...

    -=-

    Jeśli błędnie zaksięguję na podstawie stopki -- w razie czego ;)
    będę winny ja, nie zaś infantylna osoba reprezentująca poważną firmę...

    --
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,: o ; eneuel@@gmail.com '.g_'