  • 1. Data: 2002-01-02 17:27:26
    Temat: Re: Czy koszta notarialne wchodza dp ulgi budowlanej?
    Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com>

    Jacek Maliszewski wrote:
    > Jestem laikiem w sprawach podatkowych (no troszke sie znam, ale niewiele).
    > Mam pytanie. Wlasnie finalizuje kupno mieszkania od developera. Czy wszelkie
    > koszta u notariusza (taksy oraz oplaty skarbowe, sadowe itp) mozna wliczyc w
    > koszt zakupu mieszkania i odliczyc 19% od podatku? Czy odlicza sie tylko
    > cene zakupu mieszkania?

    Możesz odliczyc te wydatki, które masz udokumentowane fakturami VAT.
    Czy być może uda Ci się namówić notariusza na wystawienie faktury,
    ale opłat sądowych to sobie raczej nie odliczysz.

    Opłaty skarbowej przy zakupie mieszkania od developera chyba się nie płaci.
    (przed wprowadzeniem PCC tak było na 100%)

    "[...] wysokość wydatków [...] ustala się na podstawie faktury wystawionej
    wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego
    ze zwolnienia od tego podatku [...]"

    Można natomiast odliczyć wszystkie opłaty kupując działkę budowlaną.
    Slaw

  • 2. Data: 2002-01-02 19:25:46
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@s...home.pl>

    Bardzo dziekuje za odpowiedz.
    Ja otrzymalem taka oto fakture od notariusza:
    - wynagrodzenie notaroisza: 1922,00 zl + 22% (422,84 zl - VAT) = 2344,84 zl
    - podatek od czynnosci cywilnoprawnych - 293 zl
    - oplata sadowa - 1804 zl

    Rozumiem ze odliczyc bede mogl 19% kwoty z pozycjei I - 2344,84 zl?

    Czy tak?

    --

    Jacek Maliszewski
    Analityk Bankier.pl / Euromoney.pl

    Użytkownik Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:3...@y...com...

  • 3. Data: 2002-01-03 19:05:40
    Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com>

    Jacek Maliszewski wrote:
> [...]
    > - oplata sadowa - 1804 zl
    >
    > Rozumiem ze odliczyc bede mogl 19% kwoty z pozycjei I - 2344,84 zl?

    Odliczyć możesz wydatki poniesione na zakup mieszkania pod warunkiem,
    że możesz je udokumentować fakturą wystawioną przez VAT-owca. Same
    wydatki nie muszą być oVATowane - byle były na fakturze. Niektóre
    US-y czepiają się odliczenia opłaty sądowej - że niby nie jest ona
    wydatkiem na zakup mieszkania a tylko na potwierdzenie prawa własności
    w księdze wieczystej. Jeżeli nie lubisz się spierać z US-em to nie
    odliczaj jej.

    Sądząc po kwocie PCC zapłaciłeś tylko od wartości udziału w gruncie
    i tak rzeczywiście ma być - zapomniałem o tym pisząc poprzedniego maila.
    Nie możesz kupić mieszkania nie płacąc PCC więc US nie może się przyczepić
    jak to odliczysz.

    Swoją drogą ciekawego notariusza trafiłeś - ja do tej pory zawsze musiałem
    sam płacić opłatę sądową - w kasie sądu lub przelewem na konto. A Twój
    notariusz najwyraźniej wziął to na siebie i dał ci na to jeszcze fakturę.
    Możesz mi na priv-a podesłać namiary na niego ?
    Slaw

  • 4. Data: 2002-01-04 08:49:32
    Od: "Karol" <a...@b...com>

> [...]
    > notariusz najwyraźniej wziął to na siebie i dał ci na to jeszcze fakturę.
    > Możesz mi na priv-a podesłać namiary na niego ?

    A co w tym dziwnego, ze pobral oplate sadowa?
    Chcesz na niego zlozyc donos :-))

    Karol

  • 5. Data: 2002-01-07 08:09:39
    Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com>

    Karol wrote:

    > A co w tym dziwnego, ze pobral oplate sadowa?

    To, że kiedyś nie pobierali i trzeba było załatwiać samemu a teraz masz
    to z głowy. Płacisz hurtem u notariusza - całkiem wygodne.

    Myślałem, że to wynalazek tego konkretnego notariusza, ale wyczytałem
    wczoraj, że od 1 września 2001r notariusze zostali po prostu zobowiązani
    do pobierania opłaty sądowej.

    Slaw

  • 6. Data: 2002-01-07 12:57:24
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Mon, 07 Jan 2002 09:09:39 +0100, w <3...@y...com>,
    Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com> napisał(-a):

    > To, że kiedyś nie pobierali i trzeba było załatwiać samemu a teraz masz
    > to z głowy. Płacisz hurtem u notariusza - całkiem wygodne.

    A tam wygodne.
    Po prostu sądy nie nadążały z rejestracją wniosków i opłata sądowa
    spływała do nich nawet z 2-letnim opóźnieniem.

  • 7. Data: 2002-01-20 19:20:49
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@s...home.pl>

    Sorki, ze dopiero teraz odpisuje. Tylko w weekedny mam na to czas :(
    Ten notaroisz jest ze Szczecina. Nie pamietam nazwiska. Na ulicy Jednosci
    Narodowej sa dwaj notariusze. Jeden to Barbara Sobecka i drugi to wlasnie
    ten, u ktorego bylo podpisanie aktu :)

    Jacek Maliszewski