    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mam obowiazek skladania zeznania podatkowego
    Date: Fri, 17 May 2002 23:19:15 +0200

    On Fri, 17 May 2002, Piotr Stróżyna wrote:
    [...ktoś...]
    >+ > A jak w końcu jest z tym pitem 5. Ja dowiedziałem się w US i u radcy że po
    >+ > przekroczeniu kwoty wolnej się składa.
    >+ > Za to w książce "Podatek Dochodowy od osob fizycznych-komentarz do
    >+ > ustawy"-Mieczysława Staniszewskiego przeczytałem "Podatnicy są zobowiązani
    >+ > do składania zeznań na formularzach PIT 30 do 34 zarówno wtedy gdy
    >+ osiągneli
    >+ > dochód, jak i wtedy gdy ponieśli stratę".

    W kwestii formalnej: a jak inaczej chcesz tą stratę odliczyć ?

    >+ Art. 44 ust. 6 UPDOF reguluje to zagadnienie:
    >+ "W terminach płatności zaliczek...podatnicy sa zobowiazani skladac ...
    >+ deklaracje...o wysokości dochodu osiągniętego od poczatku roku..."

    Primo: rozliczanie zaliczek a podatku to jednak dwie
    osobne pozycje... :)

    >+ A więc pierwsza deklaracje składamy, gdy osiagniemy pierwszy dochod (a nie
    >+ dochod przewyzszajacy kwote wolna, choc taka praktyka utarla sie).

    Sprzeciw.
    Nie mój pomysł, widziałem wałkowane na grupie (i zgadzam się z tym
    tokiem rozumowania):
    art.44.3, w szczególności 44.3.1
    Wniosek jest oczywisty: obowiązek powstaje o ile dochód przekroczy
    granicę; oznacza to również, że pomimo że podatku może nie być
    (skutkiem odliczeń *od podatku*) to...obowiązek jest !
    Oznacza również, że w następnych miesiącach on *również
    jest*) bo "się go ustala" - 44.3.3 !), nawet jeśli kwota <0 :)

    Idąc dalej - wspomniany przez ciebie art.44.3a - skoro NIE MA
    obowiązku zaliczki - to nie ma terminu wpłaty zaliczki
    - to ten termin (którego nie ma) stanowi o obowiązku złozenia
    PIT-5 :)
    Zauważ - ściśle językowo, to termin z 3a jest wyraźnie
    uzalezniony od płatności zaliczki... Ja tego nie pisałem :)
    (tam nie jest "w tych samych terminach" a "terminach *płatności*"
    - nie ma płatności...)

    >+ Ponadto
    >+ PRAKTYKA mowi, ze po zlozeniu pierwszej deklaracji PIT-5 w roku nalezy
    >+ skladac deklaracje do konaca roku (do listopada) nawet jezeli pozniej
    >+ wystapila strata (narastajaco), ale nie wynika to wprost z przepisow.

    IMHO wynika wprost z 44.3.3 - "za dalsze miesiące ustala się...",
    a fakt że "się ustala" jest powodem że (44.3a) istnieje termin... !
    To że płatności <0 nie trzeba dokonywać przyjmuję do wiadomości :)

    >+ Nota beze podobny problem mamy w VAT-cie - tzw. "zerowych" deklaracji nie
    >+ sklada sie, choc niektore urzedy tego wymagaja.

    Pozdrowienia, Gotfryd