    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dokument sprzedaży
    Date: Mon, 25 Feb 2008 18:59:27 +0100

    On Mon, 25 Feb 2008, Mayko wrote:

    > Witam!
    >
    > Czy orientuje się ktoś z Państwa, kiedy występuje obowiązek dołączenia
    > dokumentu sprzedaży do sprzedawanego artykułu w handlu detalicznym, zarówno
    > stacjonarnym jak i wysyłkowym, a także jakie przepisy to regulują i jakie są
    > za to sankcje w przypadku nie wystawienia takiego dokumentu.

    Zaraz, a ile to pytań i dlaczego bez pytajnika? ;)
    Bo widzę co najmniej dwie, zupełnie odrębne sprawy: obowiązek
    wystawienia ma się nijak do obowiązku dostarczenia.
    Daaaaawno temu takie cóś istniało w przypadku faktur i jak
    ktoś wystawił f-rę musiał zdobyć podpis na kopii, więc mógł
    zostać zaszantażowany przez kupującego :> ("jak nie dostarczysz
    to ja nie podpiszę").

    Z wszystkich dyskusji wynika, że poza zapisami uregulowanymi
    w przepisach szczególnych, np. prawa telekomunikacyjnego (bodaj)
    nie ma obowiązku DOSTARCZANIA dokumentów dotyczących sprzedaży.
    Czyli:
    - tylko usługi
    - niektóre :)

    Natomiast obowiązek WYSTAWIENIA zasadniczo wynika z przepisu
    Ordynacji podatkowej:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    (sekcja: rachunki).
    U VAtowców fa-ra jest rachunkiem, podpada więc również pod ten przepis.

    Zdziwienie tudzież wyrzekania kupujących, ktorym po upewnieniu się że
    "mogą wziąć fakturę" zdarzyło się odebrać oświadczenie że "oczywiście,
    ale proszę przyjść za tydzień" są w archiwach :>

    Odpowiednio: zobowiązani do używania kas fiskalnych zobowiązani są do
    wystawiania paragonów "niezwłocznie" - takoż bez obowiazku wysyłania.
    AFAIK & AFAIR, znaczy nie widziałem żeby ktokolwiek opisał taki
    przepis, a grupę sporo czytam.

    > Ważne jest również rozbicie na przedsiębiorców będących płatnikami podatku
    > VAT jaki i nie będących.

    Nie znam (poza przypadkami, kiedy VATowiec wystawia f-rę podmiotowi
    również prowadzącemu DG, bo ma *obowiązek* wystawienia, a nie "na
    żądanie").

    pzdr, Gotfryd