    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dopuszczalne sposoby obliczania vat na fakturze
    Date: Fri, 07 Mar 2008 14:31:27 +0100

    Cavallino pisze:
    > Pytanie wydaje się banalne, ale jednak okazuje się że nie jest.
    >
    > Jakie są dopuszczalne prawem sposoby obliczania (sumowania) vatu na
    > fakturze:
    > 1. suma vat na dokumencie MUSI być sumą vat we wszystkich pozycjach
    > 2. suma vat na dokumencie MUSI być sumą iloczynów sumy netto w danej
    > stawce i stawki vat na podliczeniu faktury

    Jeżeli VAT liczony jest dla każdej pozycji to łączna kwota VAT na
    fakturze musi sie równać sumie VAT od tych pozycji.

    Jeżeli VAT jest liczony od łącznej kwoty netto lub brutto dla każdej
    stawki to nie wylicza się kwot cząstkowych VAT bo w 9 przypadkach na 10
    sumowanie sie nie zgodzi.

    Wyliczać VAT na fakturze można na krzyż i podłużnie.
    Jedyna co ma być, to ma być spójnie oraz kwota łączna netto plus kwota
    łączna VAT musi się równać kwocie łącznej brutto.

    Innymi słowy dodawanie ma sie zgadzać w każdym kierunku, mnożenie i
    dzielenie nie musi.

    > W pierwszym przypadku nie zgadza się tabelka podliczająca stawki, w
    > drugim suma vat (i brutto też) z pozycji nie daje kwoty faktury.
    >
    > Przy fakturach o wielu pozycjach wychodzą różnice rzędu kilku groszy,
    > stąd moje pytanie - który wariant liczenia jest poprawny, a jeśli oba są
    > prawnie dopuszczalne -czy któryś jest zalecany, częściej stosowany itd

    Oba są dopuszczalne. Nie sądzę żeby ktoś prowadził padania na częstością
    występowania danej metody. Nawet programy fakturujące mają często wybór
    metody naliczania VAT.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl