    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dopuszczalne sposoby obliczania vat na fakturze
    Date: Fri, 7 Mar 2008 23:54:48 +0100

    On Fri, 7 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Pytanie wydaje się banalne, ale jednak okazuje się że nie jest.
    >
    > Jakie są dopuszczalne prawem sposoby obliczania (sumowania) vatu na fakturze:

    Jest ich kilka, dość dawno temu usiłowałem się doliczyć, ponieważ można
    stosować ich kombinacje (bo niektóre są zdefiniowane w ustawie,
    niektóre w rozporządzeniu oraz niektóre dotyczą "kierunku" liczenia,
    czyli netto z brutto lub brutto z netto, a niektóre sposobu, czyli
    ustalenia czy podatek wylicza się z brutto jako X/1,22 *albo*
    X*"urzędowy współczynnik" i liczy się "matematycznie" lub jako
    X*1/1,22 :>), to ze cztery czy pięć się uzbierało.

    Spróbuj:
    - odszukać przeszłe dyskusje używając groups.google
    - zajrzeć do ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...oraz rozporządzenia:
    http://www.gofin.pl/5,35,43180,0.html

    OT:
    Zwróć uwagę, że wbrew potocznemu mniemaniu, pierwotna ustawowa definicja
    VAT dotyczy wartości *brutto*, pozwalam sobie określić postać:
    kwota_podatku = obrót / (1+stawka_podatku)
    postacią kanoniczną na VAT!
    (co ma kilka pozytywnych skutków ubocznych, jak ktoś nieświadomie "wpadnie
    w VAT").

    > 1. suma vat na dokumencie MUSI być sumą vat we wszystkich pozycjach
    > 2. suma vat na dokumencie MUSI być sumą iloczynów sumy netto w danej stawce i
    > stawki vat na podliczeniu faktury

    W rozporządzeniu rzuć okiem na par.9.1.12 i zwróć uwagę, że przepis
    nakazuje ująć sumę, ale NIE USTANAWIA JAK ją policzyć.
    I tak ma być: przepis NIE MOZE tego ustanawiać, bo mógłby popaść
    w sprzeczność z ustawą, jakby podatnik liczył brutto=netto*(1+stawka),
    skoro ustawa *pozwala* policzyć odwrotność (a to na skutek zaokrągleń,
    co jak sam piszesz obok, ma pełne prawo dać inny wynik).

    > W pierwszym przypadku nie zgadza się tabelka podliczająca stawki, w drugim
    > suma vat (i brutto też) z pozycji nie daje kwoty faktury.

    Kluczowe słowa: "sprzedawca może".
    Każ przeglądarce przejrzeć treść ;)

    SPRAWDAWCA MOŻE SOBIE WYBRAĆ, którą z sum uznaje za "sumę wg
    par.9.1.12"!

    Weź, PRZECZYTAJ PRZEPISY - bo ani to co piszę ja, Maddy czy inny
    grupowicz, ani to co Ci powiedzą w US Ciebie nie obowiazuje.
    Obowiązują NAS powołane akty prawne.

    > Przy fakturach o wielu pozycjach wychodzą różnice rzędu kilku groszy, stąd
    > moje pytanie - który wariant liczenia jest poprawny, a jeśli oba są prawnie
    > dopuszczalne -czy któryś jest zalecany, częściej stosowany itd

    Nie ma czegoś takiego.
    Są przypadki, kiedy sposob liczenia na fakturze wymuszony jest czynnikiem
    zewnętrznym, a podatnik nie chce popaść w depresję co zrobić z niezgodnymi
    groszami ;)
    Taki klasyczny przypadek to wystawianie faktur do paragonów: ponieważ
    algorytmy liczenia kas fikalnych, określone innym rozporządzeniem,
    są mocniej ograniczone, chcąć wystawić f-rę w której wartości bedą się
    "zgadzać z paragonem" trzeba się zgodzić z kasą.

    Tyle, że najpierw w ramach ćwiczeń wypada wtedy z ustawą
    i rozporządzeniem w ręku wykazać, jak można wystawić f-rę
    liczoną "od brutta" :) (bo kasa właśnie "od brutta" liczy).

    pzdr, Gotfryd