eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiEwidencja Środków Trwałych, amortyzacja i inne wątpliwości. › Re: Ewidencja Środków Trwałych, amortyzacja i inne wątpliwości.
    From: t...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ewidencja Środków Trwałych, amortyzacja i inne wątpliwości.
    Date: 16 May 2007 00:29:59 +0200

    > Od tego roku nie musisz amortyzować i bawić się w wieloletnie odpsywanie po
    > kawałku , od razu możesz wpisać całość w koszty
    > nie dotyczy to tylko auta i nieruchomości, a wszelkie inne maszyny, urządzenia
    > itp można odliczac od razu - chyba że kwota amortyzacji > 180 tys zł w ciągu

    Zgadza się, tyle że nie w koszty a w amortyzację jednorazową.

    Co do:

    > 1. Czy wszyskie rubryki EŚT które musi taka ewidencja zawierać muszą być
    > wypełnione? Chodzi zwłaszcza o zaktualizowaną wartość początkową czy
    > określenie dokumentu stwierdzającego nabycie.
    > 2. Co wpisywać w rubryce "kwota odpisu amortyzacyjnego narastająco" gdy dany
    > środek trwały właśnie zakupiłem i zamierzam amortyzować przez 2 lata.
    > 3. Czym jest "zaktualizowana kwota odpisów amortyzacyjnych"?
    > W ogóle gdzie mogę znaleźć objaśnienia do wypełniania EŚT albo jakiś
    > przykład/skan prawidłowo wypełnionej ewidencji (a może jest jakaś dobra
    > książka?).

    W archiwum są dociekania co to wszytsko znaczy, bo faktycznie EŚT
    jest opisana jak ta lala w ustawie:) Najlepiej kup papierową eśt,
    ja mam michalczyka i prokopa, zawiera ściągawkę na końcu i można się
    jakoś połapać.
    Co do dokładnego sposobu na wypełnianie i znaczenie poszczególnych
    "pól" to:
    1) "określenie dokumentu stwierdzającego nabycie" - to najczęściej fakturka,
    albo własnoręcznie wystawiony protokół przekazania ŚT na cele DG, z wyceną
    wg updof.
    2) "wartość początkowa" to raczej oczywiste
    3) "wartość ulepszenia zwiększająca ..." - to zdaje się odnośnie ulepszeń >3500zł
    4) "współczynnik przeliczeniowy"/"zaktualizowana wartość" - przeczytaj art. 22o
    updof - to właśnie o to chodzi. Dopóki tego nie wyczaiłem myślałem że chodzi
    o zaktualizowanie wartości po ulepszeniu :) Od kilku ładnych lat nie było
    aktualizacji więc współczynnik 1.
    5) "kwota odpisu amortyzacyjnego narastająco" - to kwota odpisów za lata
    poprzednie + to co idzie za ten rok

    Jak już napisałem przykład wypełniania jest w papierowej eśt m&p.

    Tak czy siak "chwała" dla twórcy tej ruletki :)

    > Kolejne pytanie dotyczy faktur wystawionych na moją firmę przed dniem daty
    > rozpoczęcia działalności podanej w Urzędzie Miasta (ale już po nadaniu NIPu i
    > REGONUu)? Czy faktury takie mogą być dowodem wykazywanym w EŚT?

    Mówisz prowadzenie DG bez zezwolenia :) ? Co na to ZUS?