  • 1. Data: 2019-07-20 11:05:36
    Temat: Re: GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$....@4...net

    > Raz pisalem.

    To więcej niż zero.

    > wjechalem pod daszek na stacji benzynowej, zatankowalem, ruszylem ...
    > a GPS zwariowal. Jeszcze pare minut pokazywal pozycje o kilkaset
    > metrow w bok.

    Wjazd pod daszek nie zmienia położenia satelitów.

    > A HDOP odbiornik raportowall malutka - cos kilkanascie metrow,
    > podobnie jak wczesniej.

    To wg Ciebi eargument potwierdzający moją tezę czy Twoją?

    Wg Ciebie odbiornik podaje błąd na podstawie obliczeń opartych
    o wiele (więcej niż 4) satelitów:

    wiele satelitów --> wiele wyników --> możliwść podania błędu.

    Wg mnie DOPy określają wzajemne położenie satelitów.

    https://gisgeography.com/gps-accuracy-hdop-pdop-gdop
    -multipath/

    From the observer's point of view, if the satellites are spread
    apart in the sky, then the GPS receiver has a good GDOP.

    But if the satellites are physically close together, then you
    have poor GDOP. This lowers the quality of your GPS positioning
    potentially by meters.

    https://geoforum.pl/strona/46813,46833,46923/gnss-kr
    otki-wyklad-alfabet-gps-bledy-geometrii-i-technologi

    Niewłaściwa geometria konstelacji i błędy stosowanych technologii.

    Określenie położenia z obserwacji GPS opiera się - z geometrycznego
    --> punktu widzenia - na procedurze trysferacji i jest geodezyjnym
    liniowym przestrzennym wcięciem wstecz. Dokładność wyznaczenia
    --> współrzędnych anteny tą metodą zależy od rozmieszczenia wykorzystywanych
    punktów o znanych współrzędnych (satelitów). W przypadku pomiarów GPS
    tworzone są przestrzenne konstrukcje - ostrosłupy z wierzchołkiem
    w punkcie, którego współrzędne określamy. Ze względów dokładnościowych
    --> korzystniejszy będzie przypadek, gdy satelity rozłożone będą po różnych
    stronach nieboskłonu, bo wówczas kąty przecięcia linii wyznaczających
    położenie punktu (stanowiska anteny GPS) nie będą zbyt ostre.
    Rysunek 1 ilustruje dwa przypadki: korzystnego i niekorzystnego
    rozmieszczenia satelitów wyznaczających położenie stanowiska.

    Przyjmuje się, że jeśli PDOP wynosi 1-3, to warunki do
    obserwacji są bardzo dobre, gdy 4-5 - dobre, gdy 6 - słabe
    (ale dostateczne), natomiast nie należy wykonywać obserwacji,
    gdy PDOP przekroczy 6.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dilution_of_precision_
    (navigation)#/media/File:Geometric_Dilution_Of_Preci
    sion.svg

    -=-

    https://www.gnssplanning.com/#/settings

    Mierzysz DOPy z przyszłości. Na jakiej podstawie?
    IMO podstawą jest wiedza [czerpana ze szklanej kuli,
    czyli z dokumentacji?] o przyszłościowym położeniu satelitów.

    Jeśli chcecie jeszcze bardziej wkręcić się w satelitarne testy, polecamy pobawić
    się narzędziami do planowania pomiarów. W sieci dostępny jest np. GNSS Online
    Planning. W formularzu określamy nasze współrzędne, wysokość, datę oraz tzw.
    maskę (cutoff), czyli stopień widoczności nieba, a w następnej zakładce wybieramy
    systemy nawigacji, które obsługuje nasz odbiornik. Teraz możemy zobaczyć liczbę
    satelitów dostępnych dla naszego odbiornika - warto zwrócić uwagę, jak bardzo
    wartość ta może wahać się w ciągu doby. Przypomnijmy, że aby wyznaczyć pozycję,
    odbiornik musi "widzieć" minimum 4 aparaty.

    https://www.gnssplanning.com/#/settings

    Kolejny wykres prezentuje współczynniki DOP opisujące wpływ geometrii
    konstelacji satelitów na dokładność pomiaru: pozycji 3D (PDOP),
    współrzędnych płaskich (HDOP), wysokości (HDOP) i czasu (TDOP).

    (IMO błąd -- na stronie i płaskie to HDOP, i wysokości to HDOP; IMO VDOP)

    Im wyższy DOP, tym dokładność będzie niższa. Generalnie przyjęło się,
    że przy pomiarach wymagających wyższej dokładności nie powinno się pracować
    z PDOP > 6.

    https://blog.mierzymy.pl/wp-content/uploads/krolikow
    ski_9.jpg

    Ale po co w ogóle te wykresy w naszych testach? Ano, dzięki nim możemy
    stwierdzić, kiedy panują najkorzystniejsze i najgorsze warunki do pomiarów
    satelitarnych. My polecamy przeprowadzić test w tym drugim przypadku. Wtedy
    zobaczymy, jak nasz odbiornik radzi sobie, gdy gorzej już być nie może.
    Oczywiście, można też zrobić na odwrót. Dowiemy się wówczas, ile można
    maksymalnie wycisnąć z naszego sprzętu.

    https://www.gnssplanning.com/#/charts <-- 30 lipca br. nade mną

    Skąd ta strona zna DOPy (GDOP, TDOP, PDOP, HDOP i VDOP) z 30 lipca br.?
    Wyznaczyła odbiornikiem wiele położeń i policzyła rozrzut/rozbryzg?

    -=-

    Ustalmy jeszcze kwadraturę odbiorników GPS -- początek
    swój wg Ciebie czerpie ze sfer, czy z hiperboloid?

    IMO teraz już nie upierasz się przy hiperboloidach, ale kto wie...

    --

  • 2. Data: 2019-07-20 11:07:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d32d965$0$543$6...@n...neostrada.pl