    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak rozliczyc faktury sprzed rozpoczecia dzialalnosci
    Date: Tue, 6 Jan 2004 12:02:57 +0100

    On Tue, 6 Jan 2004, Patryk wrote:
    [...]
    >+ > >+ W takim razie prosze o porade.
    >+ >
    >+ > A to pech :(
    >+ > Nie mogę udzielić... (zakładam że sprawdzisz DLACZEGO

    Tak FYI: udzielanie porad podatkowych wymaga uprawnień.
    Sam po sobie widzisz ze "coś w tym jest" :]

    [...]
    >+ podalem dzien rozpoczecia dzialalnosci na 19.12.2003. Pierwsza fakture mam z
    >+ 13.12.2003.

    Brałeś "na firmę" czy "na siebie" ? Pewnie "na firmę"...
    Być może już widziałeś w archiwum, iż IMHO wzbudza to wątpliwości
    czy przypadkiem nie prowadziłeś już działalności...
    Z drugiej strony - casus pieczątki mógłby wskazywać że akurat
    materiały pomocnicze można nabyć wcześniej: za mało mamy danych
    w przepisach, pozostaje "interpretacja". Tłumaczę z tego moje
    stanowisko: lepiej robić tak, żeby nie narazić się na restrykcyjną
    interpretację np. ze strony US :(

    >+ Teraz mam pytanie - jak z tego wybrnac? Przeszukalem troche archiwum grupy i
    >+ z tego co udalo mi sie wyczytac wynika iz powienienem zrobic remament
    >+ pocztakowy. Tam moge wpisac caly sprzet

    Tylko towary handlowe i materiały (do produkcji).
    Natomiast wszystko to co *może* się załapać pod środki trwałe
    możesz wpisać do ewidencji środków trwałych - a z niej do kosztów.

    No i przyznam że jest zagwozdka: mając taki stan jak ty (z jednej
    strony - można coś wpisać do EŚT, ale wtedy jest pytanie dlaczego
    kupione "na firmę" przed rozpoczęciem, z drugiej - wpisać do
    EW lub uznać za koszt, przy czym podstawy prawnej trudno palcem
    wskazać) nie wiem co bym zrobił :(
    *JASNEJ* odpowiedzi, czy zakup czegoś "na firmę" sam w sobie
    świadczy o "prowadzeniu DG" w przepisach niestety nie ma :(
    Zdania są podzielone... Jakieś wyroki by się przydały !

    [...]
    >+ Od tych wszystkich zakupow raczej nie bede mogl
    >+ odliczyc Vat-u, racja ?

    VAT to osobna sprawa: prawo do odliczania przysługuje od dnia
    którego stałeś się VATowcem, uwidocznionego "na papierze".
    Jeśli nie jesteś jeszcze VATowcem, a przynajmniej nie byłeś
    w dniu wystawiania faktur - no to z VATu ewidentnie nici.
    Ale to przynajmniej wiadomo, wtopa to wtopa :( i przynajmniej
    nie warto nerwów dalej szarpać.

    >+ Generalnie zalezy mi po prostu na sposobie wybrniecia z takiej sytuacji, aby
    >+ pozniej nie musiec sie nikomu tlumaczyc.

    Możesz zadać to trudne pytanie twojemu urzędowi skarbowemu.
    Biorąc pod uwagę że rozwiązanie pt. "założyć że przez 5 lat mnie
    nie sprawdzą" jest dość ryzykowne :) - to nie masz nic do stracenia.
    Choć... może to wywoływanie wilka z lasu... ? :( (tj. może być
    tak że kontroler by się nie przyczepił, a np. Izba Skarbowa zajmie
    w ramach weryfikacji 'ostrzejsze' stanowisko).

    IMO - jak już, to należy spytać zaraz o wszystko o co można, bo
    urząd pewnie też będzie się wił jak piskorz :)
    No i sprawdzić wymogi formalne (były na grupie) żeby nie dostać
    odpowiedzi że "z przyczyn formalnych US oddala wniosek o udzielenie
    odpowiedzi" (i nasyła kontrolę :> - bo dopóki nie odpowiedzą to jesteś
    "kryty", wyrok NSA że kara przy kontroli w czasie między zadaniem
    pytania przez podatnika a daniem mu szansy zastosowania się do
    odpowiedzi narusza "zasadę zaufania" już był :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)